پوشش یخ دریای خزر 30درصد بیشتر از حد معمول

تشکیل لایه یخ با ضخامت غیرعادی در شمال دریای خزر

یخ‌بستن آب در دریای آزوف زودتر از زمان معمول آغاز شده و ضخامت یخ در شمال دریای خزر 30درصد بیشتر از حد معمول است

به گزارش اسپوتنیک، آقای ویلفند ضمن بیان این مطلب گفت: «با توجه به اینکه سرمای محسوسی در جنوب قسمت اروپایی روسیه مشاهده می شود، یخ‌بستن آب در خلیج تاگانروگ در دریای آزوف آغاز شده است. همچنین آب در شمال دریای خزر شروع به یخ‎زدن کرده است. علاوه بر این، طبق برآوردها، پوشش یخ دریای خزر حدود 30درصد بیشتر از حد معمول برای این زمان است. منظور ضخامت و مساحت سطح یخ بسته است.»

یادآور می‌شود دریای خزر پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. این دریا که گاهی بزرگ‌ترین دریاچه جهان و گاهی کوچک‌ترین دریای خودکفای کره‌زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگ‌ترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

قسمت شمالی این دریا بسیار کم‌عمق است، به‌طوری‌ که تنها نیم درصد آب دریا در یک‌چهارم شمالی دریا قرار دارد و عمق آن به‌طور میانگین کمتر از ۵متر است. حدود ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند که اکثر آنها از شمال‎غربی به دریا می‌پیوندند. بزرگ‌ترین آنها رود ولگا است که هرسال به‌طور میانگین ۲۴۱ کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.