4 خبری که بورس را تکان می‌دهد

روند صعودی معاملات آغاز خواهد شد

وال‌استریت ژورنال در خبری نوشته است: صادرات نفت ایران به بالاترین رقم از آغاز تحریم‌ها افزایش یافته است و ایران حدود دوبرابر نسبت به گذشته، نفت به چین و سایر کشورها صادر کرده است

شهروند آنلاین: در جریان معاملات هفته گذشته، عرضه در بورس زیاد شد و شاخص کل در چهار روز معاملاتی بیش از ۱۰۰هزار واحد ریزش کرد، اما بورس این هفته چه می‌شود؟

برآیند پیش‌بینی کارشناسان این است که احتمالا در هفته جدید بورس یک روند امیدبخشی را از سر بگیرد و در مقابل بازار ارز و طلا احتمالا یک روند باثبات را پشت‌سر بگذارند. به نظر می‌رسد در هفته جاری با  توجه به خبرهای منتشرشده در زمینه افزایش سرمایه شرکت‌ها و جابه‌جاشدن قیمت‌ها در کانال حمایتی، بازار به صورت معقول و منطقی به روند صعودی معاملات خود ادامه دهد.

بازگشت احتمالی کشورها به خصوص آمریکا به برجام، خبر جدید از FATF، اعلام افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم از آغاز تحریم‌ها و آزادسازی پول‌‎های ایران در ترکیه چهار خبر مهمی است که احتمالا بازارها را امروز متأثر کند.

روز گذشته روابط‌ عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: «رهبر معظم انقلاب در پاسخ به تقاضای ریاست محترم جمهوری، صرفا با تمدید زمان بررسی لوایح FATF موافقت فرموده‌اند.»

علاوه بر این خبر که احتمالا بازارها را متأثر کند، خبر مهم دیگری درباره افزایش درآمدهای نفتی ایران اعلام شد.

وال‌استریت ژورنال در خبری نوشته است: صادرات نفت ایران به بالاترین رقم از آغاز تحریم‌ها افزایش یافته و ایران حدود دوبرابر نسبت به گذشته، نفت به چین و سایر کشورها صادر کرده است.

این رسانه مدعی شده که گزارش‌های متفاوتی وجود دارد و صادرات نفت ایران به رقمی در حدود ۱.۲میلیون بشکه تا ۱.۵میلیون بشکه در روز رسیده است.

اما خبر مهم دیگر این است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است: منابع ایران در ترکیه آزاد می‌شود.

رزم‌حسینی گفته است: منابعی در بانک‌های ترکیه داشتیم که بنا بر مذاکراتی که آقای روحانی با اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور داشت، قرار شده از این منابع برای تأمین نیازمندی‌های کشور استفاده شود. همچنین طی مذاکره تلفنی با وزیر تجارت ترکیه بر اجرای مفاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده و افزایش مبادلات تجاری دوکشور تأکید شده است.

آغاز عصر سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

از آذرماه سال گذشته تاکنون، به‌ دلیل برخی عوامل کلان شامل سیاست‌های پولی انبساطی، رشد نرخ ارز و نیز سیاست‌های تشویقی دولت، فضایی در بازار سرمایه شکل گرفت که در اثر آن، رشد یکپارچه در سهام تقریبا همه گروه‌های صنایع ثبت شد. در نتیجه این رشد که در پنج‌ماه اول سال ۹۹ شتاب و شدت زیادی پیدا کرد، سهام شرکت‌ها، فارغ از تمایز و قوت و ضعف آنها، جهش چندبرابری و بعضا چند ۱۰برابری را ثبت کردند و سرمایه‌گذاران، بدون نیاز به تحلیل و بررسی عمیق، قادر به کسب سودهای بسیار بزرگ و سریع بودند.

این روند تا نیمه مرداد سال‌جاری برقرار بود تا اینکه با ایجاد شرایط حبابی در اکثر سهام، ورق به ناگهان برگشت و روند منفی پرشتاب بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌کار و غیرحرفه‌ای را غافلگیر کرد. افت مزبور، با کاهش ۴۰درصدی شاخص، تبدیل به سنگین‌ترین و سریع‌ترین سقوط تاریخ بورس تهران شد. از یک‌ماه قبل، با تثبیت عوامل بنیادی و ایجاد جذابیت مجدد در نرخ سهام، روند صعودی با شیب کمتری احیا شد و تاکنون رشد حدود ۱۷درصدی شاخص از کف اخیر به ثبت رسیده است.

ویژگی بارز رفتار یک‌ماه گذشته، نوسان زیاد سهام مختلف و ناهمگرایی بازده صنایع و شرکت‌ها بوده است، به نحوی که نوسان‌های بدون الگوی مشخص و حرکت منابع از یک صنعت به گروه دیگر به‌طور شتابزده و اتفاقی به چشم می‌خورد.

این فضا که احتمالا در کوتاه‌مدت تداوم خواهد یافت، به خوبی تغییر پارادایم کلی سرمایه‌گذاری در بازار سهام نسبت به قبل از نیمه مرداد امسال را نشان می‌دهد. پیامد دیگر این وضعیت عبارت از دشوارشدن فعالیت سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در بازار و تقویت نهادهای حرفه‌ای مدیریت سرمایه شامل صندوق‌ها و سبدگردان‌ها به‌ منظور هدایت سرمایه‌های خرد جهت فعالیت در بازار سرمایه است که به نوبه خود می‌تواند باعث پررنگ‌شدن متغیرهای تحلیلی در سرمایه‌گذاری و کاستن از هیجانات مقطعی و مخرب شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.