یلدای کرونا از راه می‌رسد؟

برخی شهروندان تهرانی بی‌توجه به همه هشدارها، مشغول آماده شدن برای جشن بلندترین شب سال هستند

ظاهرا قرار نیست،فروکش کردن آمار کرونا در کشور ماندگار باشد. انگار همیشه یک چیزی برای برهم زدن شرایط وجود دارد. اگر در تابستان سفرهای بی‌حساب و کتاب و برپایی مراسم مذهبی و دست آخر هم بازگشایی مدارس از سر لجبازی آمار رو به افول کرونا را روند صعودی بخشید، این بار نوبت یلدا است، که با مراسم‌ها و حواشی فراوانش، موج جدیدی از این بیماری بی‌رحم و مرگبار را روانه کند. در این بین هم کسی گوشش به هشدارها بدهکار نیست. محدودیت‌های نیم‌بند این روزها هم عملا نتوانسته مانع جدی برای برگزاری مراسم بلندترین شب سال باشد.

از چند هفته قبل هشدارها شروع شد. مسئولان بهداشت و درمان به سیاق گذشته، با ابراز نگرانی از مردم خواستند، یلدای امسال را دورهم جشن نگیرند. آنها با تاکید براینکه جمع شدن خانواده‌ها در فضای بسته عامل اصلی انتقال این ویروس است و می‌تواند موج سهمگینی از مبتلایان را روانه مراکز درمانی کند، بارها و بارها از هر فرصتی برای منصرف کردن از برگزاری این جشن استفاده کردند، اما حال‌وهوای این روزهای شهر نشان می‌دهد، بسیاری از شهروندان بی‌توجه به همه این مخاطرات همچون سال‌های گذشته، مشغول تهیه و تدارک شب یلدا هستند.

محدودیت‌های نیم‌بند یلدایی

همزمان اعضای ستاد مقابله با کرونا از ارایه طرح ایجاد محدودیت‌های کرونایی برای این شب خبر دادند. ابتدا صحبت از تعطیلی کامل دو روز پایانی آذرماه بود، اما چند روز بعد اعلام شد که احتمالا فقط روز یکشنبه تعطیل می‌شود و منع تردد هم در روز شنبه و یکشنبه از ساعت 16 به اجرا درمی‌آید، اما بازهم شرایط تغییر کرد و تعطیلی روز یکشنبه به طورکلی منتفی شد، اما قرار بر این بود که در روزهای شنبه و یکشنبه، منع تردد از ساعت 16 اجرا شود. اما خروجی ستادمقابله با کرونا، اعمال محدودیت تردد از ساعت 18 روزهای شنبه و یکشنبه بود، دست آخرهم که رئیس جمهوری اعلام کرد در این دو روز همه اصناف از ساعت 18 تعطیل هستند و تردد هم از دو ساعت پس از آن در سطح شهر ممنوع است.!
اما سمت دیگر این ماجرا یعنی شهروندان، بی‌توجه به همه این اخبار ضدونقیض خودشان را برای برپایی هرچه باشکوه‌تر این شب آماده می‌کردند. خریدهای یلدایی در سطح شهر به خصوص در مراکز خرید و نقاط مرکزی شهر، تقریبا به‌سان سال‌های گذشته بود. در این بین فروشندگان و مغازه‌دارها هم که ظاهرا از کسادی این ماه‌های کرونایی به تنگ آمده بودند، دست به کار شدند و با هر ترفندی سعی کردند اجناس‌شان را به‌فروش برسانند.

هجوم برای خریدهای یلدایی

رامین یکی از همین فروشنده‌ها است. صاحب مغازه یکی از برندهای معروف چرم در خیابان فردوسی که با حراجی که به گفته خودش بی‌سابقه بوده، فروش خوبی داشته است:«امسال با توجه به این شرایط از طرف شرکت به ما اعلام شد که محصولات را با تخفیف زیاد بفروشیم. استقبال خیلی خوبی هم شد.»
او به «شهروند آنلاین» می‌گوید: «تقریبا همه انبار مغازه خالی شد فقط تعدادی کت و پالتو و چند جفت کفش باقی مانده که قیمت خیلی زیادی داشتند. بقیه شعبه‌هایمان هم تقریبا فروش خوبی داشتند، در این راسته فروشنده منسوجات چرم زیاد است، آنها هم فروش خوبی داشتند، پنجشنبه و جمعه در این راسته جای سوزن انداختن نبود.»
آنطور که این فروشنده می‌گوید، بیشتر خریدها هم به مناسبت شب یلدا بوده: «مشتری‌ها بیشتر برای هدیه دادن خرید می‌کردند، از صحبت‌هایشان و نحوه انتخاب معلوم بود که قرار است اینها را کادو بدهند.»

هدیه مرگ برای عروس و داماد

شب‌نشینی و میهمانی مهم‌ترین شاخصه شب یلدا است. یکی دیگر از آداب‌ورسومی که از سوی بسیاری از خانواده‌های ایرانی انجام می‌شود، هدیه بردن برای تازه عروس‌ودامادها در این شب است. رسم دیرینه‌ای که رفته‌رفته با حواشی و زوائد بسیاری هم همراه شده.
خرید انواع میوه و شیرینی، آجیل، هدیه، لباس و کادوهای خاص. حتی در این مدت لباس‌های یلدایی هم به بازار پررونق این شب اضافه شده. اما امسال با توجه به شرایط کرونایی، قرار بود که این مراسم به ساده‌ترین شکل و به دور از دیدوبازدیدهای معمول برپا شود.
اما آنطور که یکی از کسبه بازار گل شهید محلاتی می‌گوید، مردم از چند هفته قبل سبدهای گل سفارش دادند: «پنجشنبه و جمعه محل کار ما مملو از جمعیت بود. همه برای خرید یلدا آمده بودند. بیشتر هم سبدهای گل‌آرایی شده می‌خواستند. چون رسم است که برای عروس و داماد کادو می‌برند.»
او به «شهروند آنلاین» می گوید: «با فروشی که من و همکارانم در این چند روز داشتیم، خدا به همه ما رحم کند. کسی که سبدگل سفارش می‌دهد، قصدش رفتن به میهمانی شب یلدا است. اگر فقط همین افرادی که دراین چند روز برای خرید گل به این بازار آمدند، شب یلدا دورهم جمع شوند، قطعا آمار کرونا افزایش پیدا می‌کند.»

افزایش قیمت تاکسی اینترنتی و آژانس‌ها برای دورزدن محدودیت‌ها

تصاویر و اخبار منتشر شده از دیگر مراکز خرید تهران، شرایط مشابهی را نشان می‌دهد. بسیاری از شهروندان برای دور زدن محدودیت‌ها، خریدهایشان را در روزهای آخر هفته انجام دادند. از طرف دیگر  ممنوعیت تردد هم فقط برای وسایل شخصی است.یعنی آن افرادی که قصد رفتن به میهمانی یلدایی را دارند، بالاخره راهی برای تردد در ساعت ممنوعه پیدا می‌کنند.
استفاده از آژانس و تاکسی‌های اینترنتی راحت‌ترین گزینه است. از همین حالا هم تاکسی‌های اینترنتی قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند. بسیاری از مردم هم که از قبل ماشین رزرو کرده‌اند. پذیرش یکی از آژانس‌های بزرگ شمال تهران، می‌گوید از یک هفته قبل رزروها انجام شده است: «برای روز شنبه و یکشنبه بسیاری از مشتری‌های ما ماشین رفت و برگشت رزرو کردند. بعضی‌ها هم که وضع مالی بهتری دارند، از ساعت 6 تا 12 شب را ماشین در اختیار گرفته‌اند. البته ما هم به خاطر تعداد کم راننده‌ای که در این دو شب داریم، مجبور به افزایش قیمت شدیم.»
او به «شهروند آنلاین»می‌گوید: «با وضع این محدودیت‌ها و بی‌توجهی عموم مردم، تقریبا دورهمی یلدایی مثل سال‌های گذشته برگزار می‌شود.»
حالا دراین روزهایی که تعداد مبتلایان کاهش پیدا کرده و آمار قربانیان هم به زیر 200 نفر رسیده است، یلدایی و میهمانی‌های این شب قرار است شرایط را برای ایرانیان سخت‌تر کند. همانطور که همیشه گفته شده، نتیجه هرگونه رفتاری در قبال این بیماری دو هفته بعد نمایان می‌شود. یعنی مجموعه این بی‌توجهی‌ مسئولان و مردم، اواسط دی ماه ایام مرگبار و تلخی را به بلندی یلدا و بیش از آن را برایمان به ارمغان می‌آورد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.