تجارت پُر سود مرگ

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر: قاچاق موادمخدر؛ تجارتی که با صنعت خودروسازی برابری می‌کند

بیش از نیمی از زندانیان کشور مستقیم و غیرمستقیم با موادمخدر و اعتیاد در ارتباطند. معضلی که به باور معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر از کرونا خطرناک‌تر است.

موادمخدر، معضلی به درازای 6هزار سال. معضلی که همیشه به اشکال مختلف در کنار شهروندان به زیست خود ادامه داده. معضلی که به نظر می‌رسد تاریخی به طول زندگی بشری داشته باشد.

موادمخدر، دومین تجارت پرسود جهان حالا سالانه بیش از 450هزار قربانی می‌گیرد؛ قربانیانی از میان بیش از 300میلیون معتادی که در آمارهای جهانی ثبت شده‌اند.

هرچند آمارهای جهانی می‌گویند بعد از تصادفات جاده‌ای، بالاترین میزان مرگ‌ومیرهای طبیعی در کشور ناشی از مصرف موادمخدر است.

آمارهای ایران هم از وجود دومیلیون و 800هزار معتاد خبر می‌دهند؛ آماری به روایت گفته‌های سردار منتظر المهدی، معاون ستاد مبارزه با موادمخدر در سال گذشته. جمعیتی که به گفته سازمان پزشکی قانونی کشور در سه‌ماهه سال جاری مرگ‌ومیرشان افزایش 14.7درصدی را تجربه کرده است.

جمعیتی که در سه‌ماهه ابتدای سال جاری مرگ هزار و 153نفر در کشور را به خود اختصاص داد تا از مدت مشابه سال قبل که روی عدد هزار و پنج ایستاده بود، پیشی بگیرد.

موادمخدر، معضلی اجتماعی که در کنار هزینه‌های سنگین اقتصادی، فرهنگی آسیب‌های اجتماعی را با خود همراه می‌آورد. آسیب‌هایی که آمارها می‌گویند اعتیاد عامل 65درصد همسر آزاری، 55درصد طلاق، 30درصد کودک آزاری، 25درصد از قتل‌های عمد، 23درصد نزاع و درگیری‌ها و 30درصد از جرائم سرقت خرد است.

سهم 65درصدی همسرآزاری و 25درصدی قتل‌های عمد

پس از اسلحه‌سازی، پول‌سازترین صنعت دنیاست به‌طوری که حدود چهارصدمیلیارد گردش مالی را در دنیا به نام خود ثبت می‌کند. تجارتی که به روایت آمارها  آذر سال 97 حدود 80هزار میلیارد تومان سود را در ایران نصیب خود کرد.

80هزار میلیارد سودی که ستون اصلی پولشویی است؛ عدد بزرگی که با بودجه چند وزارتخانه برابری می‌کند. واقعیت امر این است  یکی از بحث‌های کلان پولشویی در دنیا مربوط به قاچاق موادمخدر، کلاهبرداری و قاچاق کالاست. براساس گزارش‌های مختلف، موادمخدر در دنیا بیش از هزار و پانصد میلیارد دلار، گردش مالی دارد و این عدد بسیار بزرگی است.

آمارهایی که می‌گویند موادمخدر سالانه نزدیک به دویست هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر وارد و حدود 11درصد تولید ناخالص ملی کشور را صرف پیشگیری می‌کند. رقمی که می‌توانست در راستای پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور هزینه شود.

موادمخدر، معضلی اجتماعی که در کنار هزینه‌های سنگین اقتصادی، فرهنگی آسیب‌های اجتماعی را با خود همراه می‌آورد. آسیب‌هایی که آمارها می‌گویند اعتیاد عامل 65درصد همسر آزاری، 55درصد طلاق، 30درصد کودک آزاری، 25درصد از قتل‌های عمد، 23درصد نزاع و درگیری‌ها و 30درصد از جرائم سرقت خرد است.

80هزار میلیارد سودی که ستون اصلی پولشویی است؛ عدد بزرگی که با بودجه چند وزارتخانه برابری می‌کند. واقعیت امر این است  یکی از بحث‌های کلان پولشویی در دنیا مربوط به قاچاق موادمخدر، کلاهبرداری و قاچاق کالاست.

شیشه صعودی شد

تریاک، حشیش، هرویین و شیشه بیشترین مصرف معتادان در کشور را تشکیل می‌دهند هرچند شیشه از سایر رقیبانش پیشی گرفته تا حالا معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر از صعودی شدن شیشه بگوید. ناصر اصلانی معتقد است اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از اعتیاد داشته باشیم، نباید تنها به نیروهای قضائی، انتظامی، اطلاعاتی و نظامی بسنده کنیم.

به باور اصلانی امروز هر فردی باید به نوبه خود تلاش کند و مضرات این مواد خانمانسوز را یادآوری کند تا این موضوع ملکه ذهن انسان‌ها باشد. او می‌گوید: «مصرف شیشه صعودی است. اگر درباره آن اطلاع‌رسانی نشود آسیب‌های جدی برای اقشار (جوان و نوجوان) ایجاد می‌کند که در آینده ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.»

موادمخدر با صنعت خودروسازی، داروسازی و بانکداری برابری می‌کند

 تجارتی برابر با خودروسازی

به باور اصلانی امروز موادمخدر با صنعت خودروسازی، داروسازی و بانکداری برابری می‌کند.«استکبار جهانی از موادمخدر کسب درآمد می‌کند.» به گفته او موادمخدر تهدیدی است که باید در برابر آن هوشیار بود. در واقع افرادی که در قالب باند و شبکه به دنبال قاچاق موادمخدر هستند، به نوعی به دنبال سودهای کلان هستند تا از این سود بهره‌های بالایی به دست آورند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.