رویاهای دور و دراز یک زن شگفت‌انگیز!

توقعات دنیای سینما از فیلمی که برای نجات آمده

آیا «زن شگفت‌انگیز» مأموریت شکست‌خورده کریس نولان را انجام خواهد داد؟!

پولاد امین، شهروندآنلاین: سینمای جهان به یکی دیگر از بزنگاه‌هایش نزدیک می‌شود. روزی که شاید در آینده به عنوان نقطه عطفی در سینمای رو به ورشکستگی بعد از کرونا به یاد آورده شود و البته شاید هم به عنوان روزنه امیدی که مسدود شد و نتوانست باعث نجات اقتصاد سینما شود. بله؛ صحبت از اکران فیلم «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» است. فیلمی که مدت‌هاست بدل به تنها امید سینماهای ورشکسته دنیا شده- شاید بتواند تماشاگران ترسیده از کرونا را یک بار دیگر پای گیشه‌ها کشانده و عادت رو به فراموشی سینما رفتن را احیا کند.

اصل داستان

خبرگزاری‌ها در روزهای اخیر از دورخیز «زن شگفت‌انگیزانگیز ۱۹۸۴» برای رکوردزنی گفته‌اند. جوی که پیش از این درباره فیلم «تنت» کریستوفر نولان هم گفته می‌شد- که البته در نهایت به‌رغم فروشی بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار حاصل نیامد و نتوانست باعث نجات سینمای دنیا شود. حالا به نظر می‌رسد مأموریت (غیرممکن؟) نجات سینما بر دوش «گل گدوت» افتاده و این ستاره هالیوودی قرار است وظیفه شکست‌خورده کریس نولان را به انجام برساند.

زن شگفت‌انگیز می‌آید

«گل گدوت» ستاره هالیوود با قسمت دوم «زن شگفت‌انگیز» راهی سینماها می‌شود تا گیشه ضعیف این روزهای جهان اندکی تکان بخورد. درباره اکران این فیلم اعلام شده که «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» از دو روز پیش به صورت محدود در بازارهایی مانند اندونزی، پرتغال و بریتانیا افتتاح شده است. هر چند که اکران این فیلم از همین ابتدا با بدشانسی مصادف بوده و محدودیت‌های جدیدی در سینماهای لندن اعمال شده است!

بازارهای شگفت‌انگیز

فارغ از نمایش محدود فیلم «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در بعضی از بازارهای سینمایی، در مجموع این فیلم در ۳۲ بازار از جمله برزیل، مکزیک، تایوان، اسپانیا، ژاپن و چین روی پرده می‌رود. یک پکیج عظیم نمایشی برای افتتاحیه- که البته بازارهای مهمی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند که سالن‌های سینما در آنها بسته است، از این افتتاحیه جهانی بازمانده‌اند.

مأموریت غیرممکن؟!

اما آیا «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در مأموریتی که بر عهده دارد، موفق خواهد شد؟ آیا توقعات سنگینی که از این فیلم می‌رود، به نتیجه مثبت ختم خواهد شد؟
این فضا را چند ماه پیش فیلم «تنت» کریس نولان تجربه کرده- که تمام سینماهای کشورهای مهم دنیا برای خروج از بحران به آن امید بسته بودند. فضای تبلیغاتی عجیبی که پیرامون فیلم نولان شکل گرفته بود، برآورده‌شدن توقعات را در دسترس جلوه می‌داد. اما تاریخ ثابت کرده که در سینما مسائلی مانند استقبال تماشاگران و البته کیفیت فیلم‌ها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
حالا «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» نیز شرایطی مشابه را تجربه می‌کند و شاید این فیلم نیز مانند فیلم «تنت» ثابت کند که در سینما پیش‌بینی بسیار دشوار است، البته اگر غیرممکن نباشد!

پیش‌بینی افتتاحیه

استودیوی تهیه‌کننده در آستانه اکران فیلم پیش‌بینی کرده که فروش افتتاحیه این فیلم ابرقهرمانی به کارگردانی «پتی جنکینز» و بازی «گل گدوت»، «کریس پاین» و «پدرو پاسکال» از ۶۰ میلیون دلار گذر خواهد کرد. تخمینی که اگر با سابقه فروش قسمت اول این فیلم قیاس شود، به خوبی می‌تواند این موضوع را نشان دهد که تحت تأثیر کرونا چه پیش‌بینی محافظه‌کارانه‌ای به عمل آمده است. فراموش نشده که «زن شگفت‌انگیز» اول در سال ۲۰۱۷ توانست ۷۳ میلیون دلار در افتتاحیه فروخته و در نهایت به فروش جهانی ۸۲۲ میلیون دلار برسد.

پیش‌بینی چینی!

«زن شگفت‌انگیز» اول در بازار چین ۹۰.۵ میلیون دلار فروخت. اما حالا انتظار می‌رود عایدی قسمت دوم از چین حدود ۴۰ میلیون دلار باشد. فیلم‌های چینی مهم‌ترین نگرانی و موانع این فیلم در بازار چین هستند، حتی اگر این بازار در ماه‌های اخیر شرایط مساعدی پیدا کرده باشد.
در عین حال با اینکه چین فیلم «نجات» را در مقابل «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» قرار داده، اما با توجه به اینکه «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» اولین فیلم ابرقهرمانی سال ۲۰۲۰ چین است، دلایلی برای امیدواری وجود دارد.

موانع بلند

بزریل که پرفروش‌ترین بازار قسمت اول «زن شگفت‌انگیز» بود، اما تا امروز تنها ۶۴درصد سینماهای این کشور بازگشایی شده‌اند. در بریتانیا هم که «زن شگفت‌انگیز» حدود ۲۸ میلیون دلار فروخته بود، اغلب سینماهای سینه‌ورلد فعالیت نمی‌کنند.
دیگر مانعی هم که «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» برای تکرار موفقیت‌های سه سال قبل پیش‌روی خود می‌بیند، انتشار همزمان این فیلم در شبکه‌ HBO Max است. این فیلم از بیست‌وپنجم دسامبر در این شبکه ارایه خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.