داستان 9 ساعت دلهره در تپه‌های ماهور

نیروهای امدادی کودک 2 ساله را در مراتع پیدا کردند

سیما فراهانی| اسباب‌بازی‌اش را برداشت و رفت. بازی‌کنان از خانه‌شان دور شد. آن‌قدر رفت که به تپه‌ای بلند رسید. با این حال هنوز هم نمی‌دانست که در مراتع خطرناک گیر افتاده است. مهران دو ساله همچنان درحال بازی‌کردن بود. اما خانواده‌اش با اضطراب نام او را فریاد می‌زدند. وقتی او را جلوی در خانه کاهگلی‌شان پیدا نکردند، نگران شدند.

تمام روستاهای اطراف را به دنبال پسربچه‌شان گشتند، ولی هیچ اثری از مهران نبود، تا اینکه نیروهای سرخ‌پوش هلال‌احمر وارد عمل شدند. جای‌جای منطقه را گشتند. از میان سنگلاخ‌های صعب‌العبور گذشتند. در آن سرما و تاریکی درنهایت این بچه را پیدا کردند.

ناپدیدشدن کودک 2 ساله

ساعت یک ظهر بود که مهران گم شد. او درحال بازی با فرغون پلاستیکی‌اش بود. خانه قشلاقی‌شان بین روستای چایلی و نارلی آجی سو در شهرستان مراوه تپه بود. مهران جعفرزاده بازی‌کنان از خانه دور شد. همزمان پدرش متوجه این ماجرا شد، بلافاصله او را صدا زد، ولی جوابی نشنید. تصور می‌کرد همان اطراف درحال بازی‌کردن باشد، اما نبود. مهران گم شده بود، هیچ اثری از او نبود، هیچ‌کس هم او را ندیده بود. پدر و مادر و بقیه بستگان فریادزنان به دنبال مهران گشتند. تمام آن منطقه را زیرورو کردند، ولی این پسربچه نبود، تا اینکه موضوع به هلال‌احمر اطلاع داده شد.

احتمال ربوده‌شدن کم بود

نیروهای امدادی دست به کار شدند و با کمک بقیه امدادگران عملیات جست‌وجو را آغاز کردند. اویس ممشلی، رئیس هلال‌احمر شهرستان مراوه تپه جزئیاتی از این عملیات سخت را برای خبرنگار شهروند روایت کرد: «ساعت 19 بود که به ما اطلاع دادند، بلافاصله یک تیم پنج نفره امدادی به همراه نیروهای امدادی راهداری، معاون سیاسی، فرمانداری، دهیار و اهالی منطقه راهی آنجا شدند و عملیات آغاز شد. از آنجا که شب بود و هوا بسیار سرد، عملیات کمی سخت‌تر شد، اما خوشبختانه در آن منطقه هیچ دره‌ای وجود نداشت. از طرفی من اصلا فرضیه ربودن را محتمل نمی‌دانستم، امکانش بسیار کم بود، بنابراین جست‌وجوها به صورت اساسی و تخصصی ادامه یافت.»

خطر در کمین پسربچه

کم‌کم ترس و وحشت خانواده بیشتر شد. هوای تاریک، جنگل سرد و حیوانات درنده و وحشی جان پسربچه را تهدید می‌کرد. اگر پیدا نمی‌شد ممکن بود طعمه گرگ و کفتار شود.

حتی ممکن بود از سرما بلایی سرش بیاید: «در آن منطقه به دلیل وجود گوسفندان، حیوانات وحشی مثل کفتار و گرگ وجود دارد، ممکن بود این بچه طعمه حیوانات شود و خطر او را تهدید می‌کرد. پنج نفر از نیروهای متخصص ما به همراه اهالی و امدادگران دیگر در حال جست‌وجو بودند، تا اینکه درنهایت یک چوپان با نیروهای ما تماس گرفت و گفت که بچه‌ای در آن اطراف به تنهایی درحال بازی‌کردن است. گویا آن چوپان نزدیک ظهر بچه را از فاصله دور می‌بیند و تصور می‌کند که همراه خانواده‌اش به آنجا آمده است. او توجه خاصی نمی‌کند، اما چند ساعت بعد دوباره بچه را در آن اطراف می‌بیند، کنجکاو می‌شود و بیشتر بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که او تنهاست که بلافاصله موضوع را به نیروهای امدادی اطلاع می‌دهد.»

نجات در تپه‌های ماهور

رئیس هلال‌احمر شهرستان مراوه تپه از پیدا شدن این پسربچه خبر داد و دراین‌باره گفت: «این پسربچه به تپه‌های ماهور رفته بود و بعد از چند ساعت بازی درنهایت متوجه تنهایی شده و ترسیده بود. او سردش هم بود. وقتی او را پیدا کردیم وحشت کرده بود. مسیر به شدت سنگلاخ بود. او وارد تپه‌های ماهور شده بود، برای همین خطرهای زیادی در کمینش بود. درنهایت این پسر دو ساله با همکاری نیروهای امدادی، انتظامی و مردمی پیدا و تحویل خانواده داده شد. درواقع این خانواده برای قشلاق به این منطقه آمده بودند. آنها اهل شیروان و در این منطقه برای خودشان خانه کاهگلی درست کرده بودند و زندگی می‌کردند. مهران هنگام این اتفاق در فاصله چهار متری از خانه‌شان بازی می‌کرد.»

عملیات مشابه

این تنها کودکی نیست که با تلاش نیروهای امدادی از خطر نجات پیدا می‌کند. سرخ‌پوشان هلال‌احمر در چندین عملیات دیگر زندگی دوباره را به کودکان بی‌دفاع و گمشده در مناطق خطرناک بخشیدند. چند وقت پیش بود که نیروهای امدادی گلستان بار دیگر در عملیاتی مشابه موفق شدند یک کودک چهار ساله را پس از ساعت‌ها جست‌وجو نجات دهند. این کودک چهار ساله در پارک ملی گلستان گمشده بود.

این حادثه از ساعت ۱۷ و ۵۰ دقیقه پانزدهم شهریور امسال به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان اعلام شد. نیرو‌های امدادونجات و سگ زنده‌یاب به محل اعزام شدند. جست‌وجوی کودک گمشده تا ساعت 3 بامداد فردای همان روز ادامه یافت، مجدد نیرو‌ها از ساعت 7 صبح جست‌وجو را از سر گرفتند، تا اینکه ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه این کودک چهار ساله ترکمن پیدا و به خانواده تحویل داده شد.

مأموریت در دالاهو

پسربچه چهارساله دیگری در منطقه «سرخه دیزه» از توابع شهرستان دالاهو گم شد. او نیز بیست‌ونهم شهریور گم شد و پس از ۱۰ ساعت عملیات جست‌وجو پیدا شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت. سنگلاخی‌بودن، پوشش جنگلی و ارتفاعات و تاریکی شب باز هم کار نیروهای امدادی را سخت کرده بود. با این حال تلاش نیروهای هلال‌احمر و اهالی منطقه نتیجه داد و مأموریت جست‌وجوی این کودک نیز با پایانی خوش تمام شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.