پرسپولیس چگونه میزبان دربی 90 شد؟

معماری سکوهای ورزشگاه آزادی و یک مشکل همیشگی

درست است که مدیران فوتبال ایران رسما اعلام کردند قانون 90 به 10 را در دربی اجرا خواهند کرد اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شورای تأمین با این موضوع مخالفت کرد و قرار بر این شد که سکوها در دربی هفته چهارم به صورت 50-50 بین تماشاگران دو تیم تقسیم شود؛ یعنی سیستم بلیت‌فروشی در دربی پیش رو مثل مسابقات گذشته پرسپولیس و استقلال خواهد بود. منتهی اتفاق جالب اینجاست که حالا مشخص شده مکانیزم بلیت‌فروشی و تقسیم سکوها به شکلی است که باز هم قانون 50-50 اجرا نمی‌شود و هواداران پرسپولیس سهم بیشتری از صندلی‌های آزادی را به خود اختصاص می‌دهند.

هواداران استقلال وقتی برای خرید بلیت به سامانه بلیت‌فروشی مراجعه کردند با یک اتفاق عجیب روبه‌رو شدند؛ طبق سهمیه‌بندی و تقسیم 50‌درصدی سکوها، بین هر تیم سکوها به صورت مساوی باید در اختیار طرفداران قرمز و آبی قرار بگیرد اما اصلا برای سکوهای B1 و B2 بلیت‌فروشی انجام نشده است. این سکوها مربوط به سهمیه تماشاگران استقلال است که معمولا نیروی انتظامی تصمیم می‌گیرد آن قسمت را به‌ عنوان فاصله بین هواداران سرخابی تعیین کند تا در صورت درگیری امکان کنترل جمعیت وجود داشته باشد. البته سکوهای دیگری هم هستند که در بلیت‌فروشی لحاظ نشده‌اند و به نظر می‌رسد خالی‌بودن این فضاها به دلایل امنیتی لحاظ شده است. منتهی بحث اصلی اینجاست که چرا از سهمیه باشگاه استقلال برای برقراری امنیت کم می‌شود.

با توجه به این شرایط باید توجه داشت که سهمیه‌بندی سکوها در آزادی و در مسابقه دربی به هیچ عنوان به صورت 50-50 نیست و به نوعی می‌توان این‌طور نوشت که سکوها به صورت 60 به 40 بین تماشاگران دو تیم تقسیم می‌شود. البته در جایگاه پرسپولیسی‌ها مشکلی برای بلیت‌فروشی وجود ندارد و آنها عین همان سهمیه 50‌درصدی خود را در اختیار دارند. منتهی با حذف چند سکو به خاطر برقراری امنیت و فروش بقیه بلیت‌ها و تقسیم‌بندی صورت گرفته،‌ حالا استقلالی‌ها انتقاد دارند که 40‌درصد سکوهای آزادی در اختیار آنها قرار گرفته است.

نکته قابل تأمل اما اینجاست؛ تا زمانی که زیرساخت‌ها برای اجرای درست قانون 90-10 فراهم نشود،‌ هیچ وقت امکان ندارد که قانون 50-50 هم به درستی در دربی اجرایی شود؛ چون سکوهای روبه‌روی جایگاه ‌هم طوری طراحی شده‌اند که بیشتر آن به پرسپولیسی‌ها می‌رسد و به همین دلیل در طبقه دوم هم تعداد پرسپولیسی‌ها بیشتر می‌شود. ضمن این‌که یکی از سکوهای استقلالی‌ها به خاطر تونل تقریبا حذف می‌شود و از این لحاظ آنها همیشه در دربی ضرر خواهند کرد و تماشاگران‌شان کمتر از حریف است.

 


همه بازیکنانی که تاکنون حضور در دربی را تجربه نکرده‌اند

کلاس‌اولی‌ها سر صف تجربه

6 دربی‌اولی در استقلال: آرش رضاوند، سیاوش یزدانی، علی دشتی، هروویه میلیچ، میلاد باقری و مسعود ریگی 6 بازیکنی هستند که ممکن است دربی اول خود را امروز تجربه کنند. البته شانس بازی کردن چهار نفر اول این فهرست بیشتر است و قطعا استراماچونی در ترکیب خود بازیکنانی را دارد که برای نخستین‌بار این بازی بزرگ را تجربه خواهند کرد. در این میان باید به این نکته هم اشاره کرد که شیخ دیاباته با توجه به مصدومیت خود نمی‌تواند در دربی حضور داشته باشد و احتمالا در دور برگشت نخستین دربی خود را تجربه می‌کند. حتی یک بازیکن خارجی مثل هروویه میلیچ که به‌عنوان یار ثابت در استقلال به میدان می‌رود، شاید تا به حال چنین جوی را مثل دربی تهران تجربه نکرده باشد و این می‌تواند حداقل در دقایق اولیه به ضرر استقلال باشد. استقلال که تغییرات زیادی در ترکیب خود داشته، البته بازیکن باتجربه‌ای مثل وریا غفوری را هم در ترکیب خود دارد، اما بیشتر نفرات یا اصلا تجربه دربی را نداشته‌اند یا فقط یکی، دو بار در این بازی بزرگ به میدان رفته‌اند.

پرسپولیس، باتجربه‌تر در دربی: محمدحسین کنعانی‌زادگان با این‌که قبلا حضور در استقلال و پرسپولیس را تجربه کرده، اما تاکنون نتوانسته در دربی حاضر شود. اگر او امروز به صورت ثابت به میدان برود، بالاخره این طلسم را می‌شکند و می‌تواند این بازی بزرگ را برای نخستین‌بار تجربه کند. خوزه جونیور، مهاجم برزیلی پرسپولیس دیگر دربی‌اولی این تیم به حساب می‌آید. او هم اگر فرصت بازی پیدا کند، می‌تواند با گلزنی در این مسابقه محبوبیت بالایی در میان علاقه‌مندان به پرسپولیس به دست بیاورد. جالب اینجاست که سایر بازیکنان پرسپولیس حداقل یک بار در دربی بازی کرده‌اند و همه آنها این تجربه بزرگ را دارند؛ موضوعی که قطعا می‌تواند به سرخپوشان در جو سنگین ورزشگاه آزادی کمک کند. حتی خریدهای جدید سرخ‌ها مثل وحید امیری و فرشاد احمدزاده هم چنین جوی را در دوره قبلی حضورشان در پرسپولیس تجربه کرده‌اند. کالدرون یک تیم باتجربه‌تر از استقلال را حداقل در دربی در اختیار دارد، اگرچه این تضمینی برای برتری آنها نیست.

 


درباره بنیادی‌فر که امروز برای نخستین‌بار دربی را سوت می‌زند

فغانی رفت، روز موعود رسید

یکی از نکات جالب توجه دربی پیش‌رو عدم حضور علیرضا فغانی در ایران است. داوری که همیشه تلاش می‌شد قضاوت دربی به او محول شود، هرچند که شخصا به این اتفاق راضی نبود و می‌گفت همه داوران باید تجربه قضاوت در دربی را به دست بیاورند. علیرضا فغانی که به استرالیا مهاجرت کرده، دربی‌های زیادی را سوت زده است. گاهی از برخوردهایی که در این بازی با او می‌شد، گلایه می‌کرد. حالا دیگر او نیست و شانس قضاوت دربی پایتخت به داوری رسیده که با وجود تجربه زیاد در امر قضاوت تاکنون شانس حضور در مسابقه استقلال و پرسپولیس را پیدا نکرده است.

موعود بنیادی‌فر با قرارداشتن در لیست الیت در ماه‌های اخیر بازی‌های متعدد بین‌المللی را سوت زده و شرایط خوبی هم داشته است. او درحالی مهیای قضاوت این بازی می‌شود که در فصل جدید کمیته انضباطی برای برخورد با اعتراض به داوری سختگیری‌های زیادی داشته و به نظر می‌رسد این موضوع فضا را برای موعود به جهت قضاوت در این بازی آسان‌تر می‌کند. درباره این داور 34ساله بد نیست بدانید که او زاده چهارمحال‌وبختیاری است و از ‌سال 1381 در دنیای قضاوت کارش را شروع کرده. موعود داوری ایران از ‌سال1390 در لیگ برتر سوت می‌زند و از ‌سال2013 وارد لیست بین‌المللی شد.

جالب این‌که بنیادی‌فر در تیم داوری دربی شماره ۸۶ قرار داشت و داور چهارم این بازی مهم بود. نکته قابل توجه دیگر این‌که داور دربی 90 تاکنون 16 بازی برای دو تیم استقلال و پرسپولیس سوت زده که سهم قرمزها بردهای بیشتری بوده است. او در تاریخ 10 بازی برای استقلال سوت زده که آبی‌ها در این بازی‌ها 4 برد، 4 تساوی و 2 شکست به دست آورده‌اند. آخرین قضاوت این داور هم به بازی با استقلال خوزستان در فصل گذشته برمی‌گردد که 4 بر 2 به سود استقلال به پایان رسید. همچنین تاکنون 6 بازی برای پرسپولیس سوت زده که 5 برد و 1 مساوی برای پرسپولیس به دست آمده است. پرسپولیس تحت قضاوت موعود بنیادی‌فر هرگز شکستی تجربه نکرده است و قرمزها امیدوار هستند در بازی برابر استقلال هم به این روند ادامه بدهند.

 


سرخابی‌ها با چه ترکیبی وارد کارزار می‌شوند؟

رونمایی از جایگزین‌های سیدجلال و فرشید

مثل همیشه استقلال و پرسپولیس غایبانی در دربی 90 خواهند داشت؛ درحالی‌که سهم آبی‌پوشان ‏در این اتفاق تلخ بسیار بیشتر است. سرخ‌ها فقط کاپیتان خود را در اختیار ندارند؛ اگرچه برای او جانشین خواهند ‏داشت، اما استراماچونی مجبور است حداقل 3 تغییر نسبت به بازی قبلی در ترکیب خود داشته باشد.‏

سیدجلال، غایب بزرگ دربی

با این‌که کادرفنی پرسپولیس دلیل غیبت سیدجلال حسینی را مصدومیت عنوان و حتی کالدرون کاملا با ‏احترام درباره این بازیکن باتجربه تیمش صحبت کرده، اما شایعات حکایت از خارج شدن کاپیتان سرخ‌ها از ‏ترکیب قبل از اعلام خبر مصدومیت دارد. درواقع برخی دلیل اصلی غیبت سیدجلال را نظر سرمربی آرژانتینی ‏می‌‌دانند که در بازی قبلی نیز کاپیتان حسینی را نیمکت‌نشین کرده بود. با این‌که شجاع خلیل‌زاده مصدومیت ‏داشت، توانست به تمرینات گروهی برگردد و گویا انتخاب نهایی او برای زوج خط دفاعی هم خلیل‌زاده و ‏کنعانی‌زادگان هستند. به‌هرحال سیدجلال چه از روی نیمکت، چه سکوها و چه از خانه بازی را تماشا کند، ‏غایب بزرگ دربی به حساب می‌آید. ‏

با این حساب به نظر می‌رسد ترکیب احتمالی پرسپولیسی‌ها در دربی 90 به این شکل باشد: ‏
علیرضا بیرانوند، محمد انصاری، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی شیری، احمد نوراللهی، ‏بشار رسن، سیامک نعمتی، مهدی ترابی، علی علیپور و خوزه جونیور.

حداقل 3 تغییر در ترکیب آبی‌ها

با اعلام استراماچونی غیبت شیخ دیاباته به دلیل مصدومیت قطعی است. این مربی همچنین فرشید اسماعیلی را ‏به خاطر دریافت کارت قرمز در بازی قبلی در اختیار ندارد. همچنین بعید است مهدی قائدی با توجه به ‏مصدومیتی که داشت، از ابتدا به زمین برود. این اتفاق باعث 3 تغییر قطعی در ترکیب استقلال نسبت به بازی ‏گذشته خواهد شد. احتمالا تبریزی، جای دیاباته را در ترکیب خواهد گرفت. علی دشتی و محسن کریمی هم دیگر ‏گزینه‌های احتمالی برای ورود به ترکیب در غیاب قائدی و اسماعیلی هستند. ‏

با این شرایط ترکیب احتمالی استقلال برای دربی 90 به این شرح است: ‏
سیدحسین حسینی، سیاوش یزدانی، محمد دانشگر، هروویه میلیچ، وریا غفوری، آرش رضاوند، علی کریمی، ‏محسن کریمی، داریوش شجاعیان، علی دشتی و مرتضی تبریزی. ‏

 


جنگ کالدرون و استراماچونی از نشست خبری شروع شد!

تو پولداری … نه تو پولدارتری!

با این‌که گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی اولین دربی خود را در ایران تجربه می‌کنند، اما حسابی وارد حاشیه‌های این مسابقه شدند و در نشست خبری پیش از بازی علیه یکدیگر به صحبت پرداختند.

کولاک کالدرون علیه استقلال
گابریل کالدرون در نشست خبری وقتی با سوالی درباره غیبت سه بازیکن استقلال مواجه شد، دقایقی درباره این ماجرا صحبت کرد و اعتقاد به تبعیض علیه پرسپولیس داشت: «من از روزی که اینجا بودم، مدام شنیدم که گفتند استقلال مشکل دارد و یا از داور شکایت کردند و یا گفتند بازیکن مصدوم داریم. حقیقت این است که اگر چه به حرف من گوش نکردند، آنها هفت بازیکن جدید و دو بازیکن خارجی گرانقیمت گرفتند. من می‌خواستم دیاباته را بگیرم اما باشگاه پول کافی نداشت. سپاهان هفت بازیکن جدید دارد، من یک بازیکن خارجی و ارزان گرفتم و این نهمین گزینه من بود. وقتی شما چهار فرزند دارید و یکی از آنها قهرمان می‌شود، شما تلاش می‌کنید دیگر تیم‌ها قهرمان شوند. بازیکن خارجی گران برای تیم دیگر است و بازیکن خارجی ارزان برای من!»
پاسخ تندتر استراماچونی
آندره‌آ استراماچونی هم نشان داده خیلی زیر بار حرف زور نمی‌رود و از مصاحبه‌های جنجالی هم فرار نمی‌کند. وقتی سرمربی ایتالیایی استقلال با سوالی درباره اظهارات کالدرون در نشست خبری مواجه شد، این طور پاسخ داد: «من به کالدرون احترام می‌گذارم؛ چرا که او از من بزرگتر است و فرد مشهوری است؛ اما نمی‌دانم چرا دائما درباره تیم‌های دیگر صحبت می‌کند. شاید به خاطر این‌که پرسپولیس بهترین تیم لیگ است و بازیکنان گرانقیمتی دارد که دستمزد بالایی می‌گیرند؛ اما فکر می‌کنم این حرفه‌ای نیست. نمی‌دانم او درباره دیاباته چرا حرف می‌زند؛ چرا که وقتی ما او را می‌خواستیم کالدرون هنوز سرمربی پرسپولیس نبود، اما این را هم بگویم که دیاباته فردا بازی نمی‌کند.»
نبرد کنار زمین جنجالی‌تر از همیشه
شاید شخصیت آرام برانکو در سال‌های اخیر باعث شده تا چندان انتظار یک دربی جنجالی به‌ویژه در کنار زمین را نکشیم. با ورود کالدرون و استراماچونی و مصاحبه‌های تندی که روز قبل از دربی انجام دادند، تصور بر این است که شاهد یک نبرد تمام‌عیار و شاید هم جنجالی در کنار زمین باشیم. البته که این مربیان خارجی از قبل با یکدیگر کری‌خوانی نداشتند و حالا در قالب تیم‌های سرخابی و برای موفقیت خودشان مجبور شدند علیه هم حرف بزنند. باید دید تنش‌های دیروز در نشست خبری امروز در دربی هم جلوه‌ای خواهد داشت یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.