حذف دوسوم کارگران!

لایحه بودجه 1399 حق بیمه رانندگان، قالیبافان، باربران و... را بیش از 22هزار میلیارد تعیین کرد، رقمی که در لایحه بودجه 1400 تنها هشت‌هزار و 500 میلیارد تومان درنظر گرفته شده. این یعنی حذف دوسوم این افراد.

بیمه حدود 600هزار نفر از کارگران، رانندگان و… حذف شد.اکبر شوکت، عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی معتقد است بندهایی که برای تأمین اجتماعی و کارگران در نظر گرفته شده، کارشناسانه نیست. از سال 1389 تاکنون اجرای افزایش حقوق کارگران طبق تورمی که دولت اعلام می‌کند براساس قانون کار، اجرا نشده و متأسفانه سال‌به‌سال مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها سبب شده جامعه کارگری از حق قانونی خودشان عقب بمانند.

پیشنهاد 40درصدی!

صحبت از لایحه بودجه 1400 که به میان آمد، نمایندگان مجلس از اعداد و ارقامی گفتند که به دستمزد کارگران در سال آینده اضافه شود. یکی از نماینده‌ها از افزایش 25 تا 30درصدی گفت هرچند رئیس فراکسیون کارگری معتقد بود باید مزد کارگران 40درصد افزایش یابد.

علی بابایی‌کارنامی گفته بود حقوق کارگران طی سال‌های اخیر متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و این مسأله همواره شکاف‌های جدی از حیث درآمد و مخارج برای این قشر ایجاد کرده است.

به گفته بابایی‌کارنامی، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی قوه‌مقننه خواهان افزایش بیش از 40درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده بودند، بر همین اساس نیز با ارایه این پیشنهاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشغول رایزنی با این وزارتخانه برای تحقق این امر بودند.

هرچند علی خدایی، عضو کارگری شورای‌عالی کار در واکنش به اظهارنظر نمایندگان گفته بود نمایندگان نباید با این سرعت و عجله برای مزد کارگران عدد و رقم اعلام کنند. «حداقل قبل از اعلام عدد، با نمایندگان کارگری مشورت کنند تا داده‌ها و محاسبات خود را در اختیار آنها قرار دهیم.»

خدایی این‌گونه اظهارنظرها را باعث تضعیف جایگاه شورای‌عالی کار دانسته و گفته بود چه سال‌های قبل که نهادهای دیگری آمدند و پروپاگاندا کردند که با پیگیری ما مزد تصویب شد، چه امسال که چندین‌بار است نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند در حال رایزنی با دولت برای افزایش مزد کارگران در سال بعد هستند. «آیا مجلسی‌ها مستقل از نمایندگان کارگری می‌خواهند برای مزد کارگران تصمیم بگیرند؟! خب بیایند شورای‌عالی کار و نمایندگان کارگری را حذف کنند و خودشان یک‌جانبه مزد را تعیین کنند.»

لایحه بودجه 1399 حق بیمه رانندگان، قالیبافان،باربران و… را بیش از 22هزار میلیارد تعیین کرد، رقمی که در لایحه بودجه 1400 تنها هشت‌هزار و 500میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بودجه‌ای که به باور عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی نشان از حذف دوسوم این افراد دارد.

حق بیمه‌ای که آب رفت

سال گذشته خبر خوش لایحه بودجه برای کارگران افزایش 15درصدی حقوق و دستمزد بود. تصمیمی که درباره آن گفته شد؛ بررسی جزئیات ضوابط مالی ناظر بر تنظیم لایحه بودجه سال 1399 و پیش‌بینی سال 1400 نشان می‌دهد افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار 15درصد تعیین می‌شود.

لایحه بودجه 1399 حق بیمه رانندگان، قالیبافان،باربران و… را بیش از 22هزار میلیارد تعیین کرد، رقمی که در لایحه بودجه 1400 تنها هشت‌هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بودجه‌ای که به باور عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی نشان از حذف دوسوم این افراد دارد. «این موضوع اصلا انصاف نیست؛ چراکه هرکدام از آنها خانواده‌ای را اداره می‌کنند و با اجرای این بند، تعداد زیادی از بیمه‌شدگان از پوشش خارج می‌شوند و بالطبع مشکلات زیادی برایشان ایجاد خواهد شد.»

شوکت با اشاره به اینکه حذف بیمه رانندگان، قالیبافان و… 10درصد از جمعیت بیمه‌ای کشور را شامل می‌شود، گفته؛ بیش از دومیلیون نفر با قانونی که 15سال قبل مجلس تصویب کرده به جمعیت تأمین اجتماعی اضافه شده‌اند و ماهانه دولت باید سهم حق بیمه کارفرمایی آنها را پرداخت کند، اما در بودجه یک‌سوم آن اختصاص پیدا کرده است.

او از دوسال گذشته می‌گوید، سال‌هایی که حتی یک راننده جدید هم تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. «درخصوص قالیبافان حتی ریزش بیمه‌ای هم داشته‌ایم.»

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید، دولت در این بند از لایحه بودجه به صراحت اعلام می‌کند که برای سال آینده بیمه حدود  600هزار نفر از کارگران، قالیبافان و… باید حذف شود.

شوکت پرداخت 13.5درصدی حق بیمه توسط رانندگان، قالیبافان و… را ظلمی در حق آنها می‌داند، چون قانون سهم 7درصدی را برای آنها در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه 1400 نه به فکر رانندگان، نه کارگران و نه بازنشستگان تأمین اجتماعی بوده
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.