نوع جدید ویروس کرونا چیست؛ آیا واکسن‌ها در برابر آن موثرند؟

دانشمندان امیدوارند این نوع ویروس باعث شدت بیماری نشود

نوع جدیدی از ویروس کرونا در انگلستان مشاهده شده است. آیا نوع VUI 202012/01 قرار است تغییرات چشمگیری ایحاد کند؟ آیا تهدید سلامتی افزایش خواهد یافت؟ آیا گسترش سریع اخیر آن در جنوب انگلیس به این دلیل است که در افرادی رخ داده که بسیاری را آلوده کرده‌اند، به این دلیل که محدودیت‌های کووید-19 را نادیده می‌گیرند؟ آزمایش نوع جدید ویروس هفته‌ها طول می‌کشد، اما دانشمندان امیدوارند این ویروس باعث شدت بیماری نشود.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: ویرس‌ها همیشه جهش می‌یابند. بیشتر انواع جدید از بین می‌روند. بعضی اوقات بدون تغییر رفتار ویروس، گسترش می‌یابند. گهگاه، آنها تغییرات چشمگیری ایجاد می‌کنند.

سوالی که اکنون دانشمندان با آن روبه‌رو هستند ساده است: آیا نوع VUI 202012/01 در این گروه آخر قرار می‌گیرد؟ آیا این نشان‌دهنده افزایش خطر برای سلامتی است؟ آیا گسترش سریع اخیر آن در جنوب انگلیس به این دلیل اتفاق افتاده است که در افرادی رخ داده که بسیاری را آلوده می‌کنند، احتمالا به این دلیل که محدودیت‌های کووید-19 را نادیده می‌گیرند؟

این سوالات کلیدی هفته گذشته پس از آنکه مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلستان وجود نوع جدید ویروس کرونا را فاش کرد، بررسی شد و مدیر ارشد پزشکی دولت، کریس ویتی، به آنها پاسخ داد.

دانشمندان درباره تأثیر نوع جدید ویروس کرونا نگرانند؛ به ویژه اینکه آیا منجر به افزایش موارد شدید بیماری کووید-19 می‌شود یا نه. مسأله مهم دیگر این است که آیا نوع جدید ویروس کرونا قادر است واکسن کووید-19 را که اکنون در سراسر انگلیس تزریق می‌شود، دور بزند!

کریس ویتی اعلام کرد: «در نتیجه گسترش سریع نوع جدید ویروس کرونا، داده‌های مدل‌سازی مقدماتی و سرعت شیوع در جنوب شرقی، گروه مشاوره تهدیدات ویروس تنفسی جدید و نوظهور (Nervtag)  اکنون معتقد است نوع جدید ممکن است با سرعت بیشتری گسترش یابد. ما به سازمان بهداشت جهانی هشدار داده‌ایم و در حال تجزیه و تحلیل داده‌های موجود برای درک بهتر وضعیت هستیم.»

این تجزیه و تحلیل‌ها دانشمندان را درگیر رشد نوع جدید در آزمایشگاه‌ها، مطالعه واکنش‌های آنتی‌بادی آن و آزمایش واکنش‌های آن به واکسن‌های کووید-19 می‌کند. این آزمایش‌ها حداقل دو هفته وقت می‌گیرد.

ظاهر نوع جدید نگران‌کننده است، اگرچه باید توجه داشت که کووید-19 قبلا چندین‌بار جهش داشته است.

ماه گذشته، پس از آنکه صدها  مورد ابتلا به کووید-19 با کشف ویروس Sars CoV 2 در مینک‌های پرورشی (از راسته راسویان)  همراه شد، دولت دانمارک میلیون‌ها مینک را از بین برد.

در ماه اکتبر، تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که یک نوع ویروس کرونا  از کارگران مزرعه اسپانیایی به سرعت در اروپا پخش شده و بیشتر موارد در انگلستان بوده است.

در هیچ موردی مشخص نشد که انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

 دقیقا مشخص نیست نخستین مورد جدید ویروس کرونا از کجا ظاهر شده است. ظاهر نوع جدید نگران‌کننده است، اگرچه باید توجه داشت که کووید-19 قبلا چندین‌بار جهش داشته است.

آنچه دانشمندان اکنون با آن روبه‌رو هستند، نگرانی درباره تأثیر نوع جدید ویروس کروناست؛ به ویژه اینکه آیا منجر به افزایش موارد شدید بیماری کووید-19 می‌شود یا نه.

مسأله مهم دیگر این است که آیا نوع جدید ویروس کرونا قادر است واکسن کووید-19 را که اکنون در سراسر انگلیس تزریق می‌شود، کنار بگذارد و دور بزند!

یوان بیرنی، معاون مدیر کل آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی اروپا و مدیر مشترک انستیتوی بیوانفورماتیک اروپا در کمبریج گفت: «اگر قرار بود نوع جدید تأثیر زیادی بر شدت بیماری داشته باشد، تاکنون شاهد چنین چیزی بودیم.»

او گفت: «موارد بیمارستانی به نسبت تعداد مبتلایان به‌طور چشمگیری افزایش یا کاهش می‌یافت. هیچ‌کدام اتفاق نیفتاده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تأثیر بر تعداد موارد شدید احتمالا نسبتا کم باشد.»

علاوه بر این، بیرنی گفت که واکسن‌ها با انواع مختلف ویروس در گردش آزمایش شده‌اند: «بنابراین دلایلی وجود دارد که فکر کنیم واکسن‌ها هنوز هم در برابر این نوع جدید کارآمد هستند، البته واضح است که باید کاملا آزمایش شود.»

اینکه دقیقا نخستین مورد جدید از کجا ظاهر شده، مشخص نیست. ممکن است سیستم نظارت بر ویروس بسیار قوی انگلیس آن را قبل از سایر کشورها کشف کرده است.

یوان بیرنی افزود: «با این حال، به همان اندازه احتمال دارد جهشی که شاهد آن هستیم در انگلیس رخ داده باشد و به همین دلیل است که ما ابتدا آن را مشاهده کرده‌ایم.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.