از انتقام‌گیری عجیب چند دانشجو تا تعیین مژدگانی برای قتل

مأموران پلیس فتای کشور در سه پرونده جداگانه چندین مجرم اینترنتی را به دام انداختند

تهدید، توهین، کلاهبرداری و فساد لیستی از جرم‌های این تبهکاران است. آنهایی که پشت دستگاه‌ها و موبایل‌های خود می‌نشینند و پول به جیب می‌زنند، انتقام می‌گیرند یا عصبانیت خود را خالی می‌کنند.

یکی برای پیداکردن طعمه‌اش در فضای مجازی مژدگانی تعیین کرد و یکی سایت غیر اخلاقی راه انداخت و دانشجویانی هم آثار یکی از چهره‌های علمی کشور را به حراج گذاشتند. دانشجویانی با استاد خود درگیر شده و قصد انتقام از او را داشتند. آنها فروش آثار استادشان را راهی برای انتقام دانستند. با این حال هیچ کدام از این مجرمان فضای مجازی نتوانستند از چشمان تیزبین مأموران پلیس فتا دور بمانند. همه آنها در یک روز و در نقاط مختلف کشور دستگیر شدند تا به لیست مجرمان اینترنتی اضافه شوند.

انتشار تصاویر مستهجن تحت عنوان همسریابی

نخستین پرونده مربوط به آنهایی بود که تحت عنوان همسریابی در اینستاگرام اقدام به انتشار مطالب و تصاویر مستهجن می‌کردند. اعضای این باند مخاطبان خود را با عنوان همسریابی فریب داده و به پیج غیر اخلاقی خود می‌کشاندند.

چند روز پیش بود که با رصد و پایش کارشناسان پلیس فتای کهگیلویه‌وبویر احمد، آنها با محتوای خلاف عرف و اخلاق یک پیج مواجه شدند. بنابراین موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

با بررسی‌های اولیه صورت‌گرفته به وسیله تیم کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که متهمان با طراحی صفحاتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر مستهجن و مطالب غیر اخلاقی می‌کنند. آنها برای انجام امور منافی عفت از افراد دعوت و مبالغی را هم دریافت می‌کردند.

همچنین با انجام اقدامات کارشناسی به وسیله کارشناسان این پلیس مشخص شد که متهمان برای فرار از تبعات قانونی و جلب اعتماد برخی کاربران به بهانه پرداخت کمک‌های خیریه نقدی، کارت بانکی آنها را در قبال پرداخت مبالغی اجاره می‌کردند. آنها در ادامه مبالغ سرقتی و پول حاصل از اعمال مجرمانه خود را به این حساب‌ها انتقال می‌دادند.

دستگیری و اعتراف به جرم

با شناسایی این پیج و اعضای این باند، آنها در اقدامی غافلگیرانه دستگیر شدند. متهمان هنگامی که با مدارک و مستندات پلیس روبه‌رو شدند، صفحات شناسایی‌شده را متعلق به خود دانستند و  هدف و انگیزه‌ خود از این کار را جذب دنبال‌کننده و کسب درآمد از این طریق اعلام کردند: «برای جذب فالوور این کار را انجام دادیم. هر چه فالوور بیشتری داشتیم درآمدمان هم بیشتر می‌شد. برای همین با این عناوین مخاطب جذب می‌کردیم تا بتوانیم درآمد کسب کنیم.»

سرهنگ روح‌الله شهبازی‌پور، رئیس‌پلیس فتا کهگیلویه‌وبویر احمد در توضیح بیشتر این پرونده گفت: «متهمان به جرم خود اعتراف کرده و درنهایت برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.»

تعیین مژدگانی برای پیداکردن شاکی

دومین پرونده درگیری عجیب دو نفر بود. یکی از طرفین دعوا برای انتقام راه عجیبی را انتخاب کرد. او برای پیداکردن شاکی مژدگانی تعیین کرده و فضای مجازی را برای انتقام انتخاب کرده بود. شاکی خود را در اینستاگرام به مرگ تهدید می‌کرد. از مردم خواسته بود که شاکی را به او معرفی کنند تا مژدگانی دریافت کنند. او از کاربران خواست تا فردی که قصد داشت او را به قتل برساند را به او معرفی کنند.

این پرونده با شکایت شاکی روی میز پلیس فتای سمنان قرار گرفت. فردی با در دست‌داشتن شکوائیه‌ای به پلیس فتا مراجعه کرد. او مدعی شد که فردی ناشناس از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به ارسال مطالب توهین‌آمیز و فحاشی علیه او و خانواده‌اش کرده است. بنابراین در این زمینه پرونده مقدماتی با هماهنگی مقام قضائی تشکیل شد و موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.

بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی به وسیله تیم کارشناسان این پلیس آغاز شد. در ادامه مأموران دریافتند که متهم با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار مطالب تهدیدآمیز برای شاکی کرده است.

انتقام در فضای مجازی

با توجه به اینکه تهدید اشخاص در فضای مجازی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم است، کارشناسان این پلیس با بررسی صفحه اینستاگرامی این فرد، گرداننده صفحه را شناسایی کردند. آنها درنهایت طی اقدامی پلیسی و با هماهنگی مقام قضائی او را به همراه مدارک دیجیتال دستگیر کردند.

متهم پس از دستگیری ابتدا سعی در گمراه‌کردن و فریب پلیس را داشت. او در ادامه با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و در مواجه‌شدن با ادله دیجیتال لب به سخن گشود، به جرم خود اعتراف کرد و برای ادامه سیر مراحل قضائی روانه دادسرا شد.

سرهنگ حسین صادقی، رئیس‌پلیس فتای استان سمنان، شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه را ابزاری مفید و در حین حال خطرناک معرفی کرد و گفت: «حضور ناآگاهانه و بدون رعایت اصول ایمنی کاربران در این فضا آسیب‌های فراوانی را به دنبال خواهد داشت. کارشناسان سایبری همواره با اشراف و تسلط کامل بر فضای مجازی با مزاحمان و کلاهبرداران اینترنتی برخوردی قاطع خواهند داشت.»

فروش آثار استاد برای انتقام

آثار یک استاد را برداشته بود. یک چهره علمی که مقاله و جزوات زیادی در عرصه پزشکی به چاپ رسانده بود. اما خودش در یک کانال تلگرامی با آگهی فروش آثارش مواجه شد. وقتی آثار خودش را دید شوکه شد.

بنابراین به پلیس فتا مراجعه و شکایت خود را مطرح کرد. او به مأموران پلیس گفت که اشخاصی ناشناس در فضای مجازی اقدام به انتشار و فروش غیر مجاز آثار علمی و مقاله‌های پزشکی او کرده‌اند. با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

شاکی درباره جزئیات این ماجرا به پلیس گفت: «من از افراد صاحب‌نظر و علمی در کشور هستم. من مقاله و جزوات بسیار زیادی در عرصه پزشکی به چاپ رسانده‌ام. اما چند روز قبل در یک کانال تلگرامی به‌شدت شوکه شدم؛ چون متوجه شدم بدون اطلاع و کسب اجازه‌ام، آثار علمی مرا در کانال‌ها و گروه‌های پزشکی خرید‌وفروش می‌کنند.»

بازداشت سه دانشجوی کینه‌جو

در تحقیقات نخست مشخص شد که بیش از ۱۰ کانال و گروه تلگرامی با بیش از ۲۰۰ هزار عضو در این خصوص فعالیت دارند. روزانه تعداد زیادی از آثار علمی شاکی در این کانال‌ها و گروه‌ها به فروش می‌رسید. بنابراین با اقدامات تخصصی افسران سایبری پلیس فتا ۳ نفر از ادمین‌های اصلی که در همه این کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی مشترک بودند، شناسایی شدند. طی هماهنگی با مراجع قضائی هر ۳ کلاهبردار سایبری به همراه تجهیزات الکترونیکی به پلیس فتا منتقل شدند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس‌پلیس فتای تهران بزرگ در این باره گفت: «متهمان پس از مواجهه با مدارک به جرم خود اعتراف کردند. آنها گفتند که از دانشجویان شاکی بوده‌اند و به قصد انتقام‌جویی این عمل مجرمانه را مرتکب شده‌اند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.