آموزش‌‌‌وپرورش هیچ نسبتی با سند ۲۰۳۰ ندارد

پاسخ سازمان برنامه‌وبودجه به ادعای مجلس

در هیچ ‌یک از برنامه‌های اجرایی و خروجی‌های ذیل ردیف‌های هزینه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش، اعتباری برای اجرای اهداف توسعه پایدار و سند ٢٠٣٠ منظور نشده است.

شهروند آنلاین: وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «آموزش‌وپرورش مکرر اعلام کرده که هیچ نسبتی با سند ۲۰۳۰ ندارد. به دلیل خطا در نوشتن بودجه، این سند در آن وارد شده است و در نسخه کاغذی بودجه ایراد اصلاح شده و اثری از ۲۰۳۰ وجود ندارد.»

محسن حاجی میرزایی در واکنش به وجود موضوع سند ۲۰۳۰ در یکی از صفحات بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: «من روز یکشنبه از این موضوع مطلع شدم و هیچ دخالتی در این متن نداشتم؛ آموزش‌وپرورش مکرر اعلام کرده که هیچ نسبتی با سند ۲۰۳۰ ندارد.»

او با بیان اینکه معلوم شده خطایی در این باره صورت گرفته است، گفت: «سازمان برنامه‌وبودجه در نسخه کاغذی این موضوع را اصلاح کرده؛ چرا که تمام ردیف‌های بودجه مشخص است و در بودجه هیچ چیزی در مورد اجرای سند ۲۰۳۰ نیامده و نخواهد آمد.»

حاجی میرزایی ادامه داد: «آن چیزی که به آن استناد می‌کنند یک متنی است که مربوط به برنامه ششم توسعه مربوط به سال‌های گذشته و نسخه اشتباه است. ما در دولت درباره بودجه به گفت‌وگو نشستیم و در آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه و بودجه نیز به طور کامل از سند ۲۰۳۰ اعلام برائت می‌کنیم.»

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید براینکه این موضوع را پیگیری می‌کنیم، افزود: «البته سازمان برنامه‌وبودجه نیز قطعا این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اگر خللی در کار باشد با افرادی که این خطا را کردند، برخورد می‌شود.»

پاسخ سازمان برنامه‌وبودجه به ادعای مجلس

دیروز هم سازمان برنامه‌وبودجه کشور در واکنش به ادعای مجلس اعلام کرد: «هیچ‌گونه ردیف بودجه‌ای برای اجرای سند ٢٠٣٠ در لایحه بودجه ١۴٠٠ پیش‌بینی نشده است.»

در پی تذکری در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی مبنی بر درج ردیف بودجه‌ای برای اجرای سند ٢٠٣٠ در لایحه بودجه سال ١۴٠٠ به اطلاع می‌رساند؛ در هیچ ‌یک از برنامه‌های اجرایی و خروجی‌های ذیل ردیف‌های هزینه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش اعتباری برای اجرای اهداف توسعه پایدار و سند ٢٠٣٠ منظور نشده است.

در گزارشی با عنوان «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه ١۴٠٠ کل کشور (جلد دوم)» که برش و بازتابی از برنامه ششم توسعه است، توسعه پایدار و سند ٢٠٣٠ که صرفا به زمان تدوین اسناد تفصیلی برنامه ششم توسعه درسال ١٣٩۵ برمی‌گردد، به موضوع یادشده با مضمون «مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی بویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش ٢٠٣٠» اشاره شده است. در برنامه سالانه که برشی از قانون برنامه است در جدول مندرج در اولین نسخه این موضوع آمده ولی در نسخه‌های فیزیکی و فایلی که در وب‌سایت سازمان برنامه‌وبودجه کشور قرار داده شده این موضوع اصلاح شده است. بنابراین همان طور که گفته شد در ماده واحده و پیوست‌های لایحه بودجه، این موضوع نیامده و هیچ گونه مابه‌ازای مالی نیز نداشته است.

بدون تردید فرامین مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خصوص عدم اجرای این سند مد نظر این سازمان و کارشناسان آن بوده و به آن عمل شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.