چراغ بورس تهران سبز شد

کاهش ریسک‌های سیستماتیک بر بازار سرمایه

بازار سهام امروز دوشنبه، یکم دی ماه، را در آغاز معاملات نزولی شروع کرد و شاخص کل تا بیش از ۸ هزار واحد افت کرد اما در میانه راه تغییر مسیر داد و صعودی شد و هم‌اکنون با ۴ هزار و ۳۳۰ واحد رشد در محدوده یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد قرار دارد.

شهروندآنلاین: بازار سرمایه طی هفته گذشته شرایط ناگواری به خود گرفت و اکنون نیز با توجه به وضعیت پیش‌آمده فضای تحلیلی بر بورس حاکم شده است در نتیجه با توجه به شرایطی که ماه‌های گذشته بازارسهام دارا بود می‌توان انتظار یک دوگانگی را از این بازار داشت. تأیید ورود بایدن به کاخ سفید و امیدها برای کاهش تحریم‌ها روی این انتظارات نیز افزوده است. تا چندهفته گذشته اغلب فعالین و کارشناسان بازار سرمایه روی انتظارات تورمی و تأثیر آن بر رشد قیمت سهام اتفاق نظر داشتند. این در حالی است که هم‌اکنون با تغییرات گفته شده بیش از گذشته بر احتمال کاهش ریسک‌های سیستماتیک بر بازار سرمایه افزوده شده است؛ همچنین این عامل می‌تواند افزایش نسبت قیمت به سود سهام تحلیلی را کاهش دهد و آن را به حدود میانگین ۶ واحدی آن تا قبل از نیمه سال ۹۸ برساند. این احتمال در حالی مطرح می‌شود که تا پیش از این و در اوج ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی شاخص کل بورس، نسبت گفته شده در حدود ۲۲ واحد بود و حالا پس از ریزش ۴ ماهه به محدوده ۱۱.۵ واحد رسیده است.

بورس در حالی وارد فصل زمستان می‌شود که فراز و فرود قیمت‌ها در مواجهه با ریسک دو دیدگاه کلی را به بازار نشان می‌دهد. از یک طرف دسته‌ای از فروشندگان سهام با روی کار قراردادن وضعیت آینده بازارسرمایه خود را برای هر نوع گشایش اقتصادی و کاهش ریسک‌های حاکم بر اقتصاد وفق می‌دهند و در مقابل بخش خوش‌بین فعالان بازار سرمایه صعود قیمت‌ها در بازار جهانی را یک روند مثبت به حساب می‌آورند و افق مثبتی را برای میان‌مدت در این بازار متصورند.

در معاملات امروز بازار سرمایه تا ساعت ۱۱:۲ شاخص کل با ۴ هزار و ۳۳۰ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد را روی نماگر اصلی بازار به ثبت رساند. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۴۰۵۶ واحد افزایش به رقم ۴۵۱ هزار و ۸۹۵ واحد رسید. معامله‌گران امروز تا این ساعت ۸۹۹ هزار و ۳۰۷ معامله به ارزش ۶۹ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال انجام داده‌اند.

در مجموع اگر شاخص به یک میلیون و 530 هزار واحد برسد روند رو به بالا و اگر یک میلیون و 400 هزار واحد پایین‌تر بروند روند رو به پایین خواهد بود.

ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان، گروه مپنا و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. همچنین سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، ایران‌خودرو و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی این بازار داشتند.

فرابورس نیز با ۲۰۲ واحد افزایش رقم ۱۹ هزار و ۸۹۱ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار تا این ساعت ۴۶۳ هزار و ۸۱۸ معامله انجام داده‌اند که ۳۳ میلیارد و ۷۳۳ میلیون ریال ارزش داشت.

پتروشیمی مارون، صنعتی مینو، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول و بانک دی نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی این بازار داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.