حاشیه‌های شهرآورد ۹۰

گزارش زنده از بازی استقلال و پرسپولیس به روایت خبرنگاران شهروندآنلاین

اینجا قرار است نه به اصل که به حاشیه بپردازیم؛ اصل دربی را که از تلویزیون و رسانه‌ها پیگیری می‌کنید، حاشیه‌ها را -زنده- از ورزشگاه آزادی اینجا بخوانید. به دلیل گزارش زنده‌تر، مطالب جدید بالاتر قرار می‌گیرد.

استقلالی‌ها پس از شکست

[۱۷:۵۷]

  • در دقیقه ۹۷ یک جیمی‌جامپ پرسپولیسی هم با سرعت زیاد به زمین آمد و با رفتن به سمت بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس را بغل کرد.

 

[۱۷:۵۵]

  • هواداران استقلال در حال انتقاد از امیر حسین فتحی مدیرعامل باشگاه هستند و او را مقصر نتایج استقلال می‌شناسند.
  • درگیری شدید هواداران پرسپولیس و استقلال در قسمت روبه‌رو جایگاه با پرتاب سنگ و اشیای مختلف لحظاتی است که شروع شده است. نیروی انتظامی فاصله بین تماشاگران قرمز و آبی را بیشتر کرده است.
  • هنگامی که بازیکنان پرسپولیس و استقلال در کنار زمین با هم درگیر شدند، کریم باقری با سرعت به وسط درگیری آمد و با عصبانیت و فریاد آنها را از هم جدا کرد.

[۱۷:۴۵]

  • بعد از گل پرسپولیس، تماشاگران استقلال که برای دقایقی در سکوت و بهت هستند، شروع به انتقاد از استراماچوتی به خاطر تاخیر زیاد در انجام تعویض ها کردند.

[۱۷:۱۲]

  • به خاطر درگیری‌های نیمه اول در هنگام مهار پنالتی استقلال در جایگاه cip، به تماشاگران حاضر در این جایگاه اعلام شد صرفنظر از هواداری از هر تیم، نباید در این جایگاه خوشحالی خاصی داشته باشند و هیجانات خود را نمایش بدهند.

[۱۷:۰۸]

  • در دقیقه ۴۹ هنگامی که داور برای پرسپولیس اعلام کرنر کرد، شجاع خلیل‌زاده بعد از برخورد با مدافع استقلال درون محوطه جریمه نقش بر زمین شد. در این لحظه کالدرون با اعتراض به داور چهارم معتقد بود که داور باید برای پرسپولیس به خاطر خطایی که روی شجاع شد اعلام پنالتی می‌کرد.

[۱۶:۴۵]

  • جو روی سکوها به شدت ملتهب است و اعضای دو تیم هم با هر اتفاقی که در زمین می‌افتد مدام در حال اعتراض هستند. به نظر می‌رسد که در ورزشگاه آزادی هیچ کسی از عملکرد موعود بنیادی‌فر راضی نیست.

[۱۶:۴۳]

  • پس از پنالتی استقلال تا دقیقه ۴۲ جریان بازی متوقف شده و با خطاها پی‌درپی و سوت‌های مداوم بازی از نفس افتاده است.

[۱۶:۲۸]

  • خوشحالی یکی از افراد حاضر در جایگاه cip ورزشگاه آزادی به خاطر مهار پنالتی علی کریمی توسط علیرضا بیرانوند باعث شد هوادارن عصبانی استقلال یه سمت این جایگاه حمله کردی و هر چیزی که دستشان بود را به سمت این جایگاه پرتاب کنند.

[۱۶:۱۵]

  • بیرانوند و خلیل‌زاده بیشتر از بقیه بازیکنان مورد توجه مخاطبان هستند! خودتان متوجه بشوید که از چه نوع توجهی!

[۱۶:۰۵]

  • برنامه فوتبال برتر در معرفی ترکیب استقلال برای دربی، سیستم این تیم را با چهار مدافع به بینندگان خود نشان داد. این در حالی است که با تصمیم استراماچونی آبی‌پوشان دربی را با دفاع خطی سه نفره شروع کرده‌اند و رسانه‌ها هم خبر تغییر سیستم بازی استقلال را اعلام کرده بودند.

[۱۶:۰۰]

  • مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی قبل از شروع دربی به زمین مسابقه آمد و با تمام بازیکنان پرسپولیس و استقلال خوش‌وبش کرد. البته برخورد او با بازیکنان ملی‌پوش گرم‌تر از بقیه بود.
  • تماشاگران استقلال با فحاشی غیرمنتظره و عجیب به سعید فتاحی دربی را آغاز کردند. فتاحی که در کنار رمین در حال آماده سازی برای شروع مسابقه بود، ناگهان با فحاشی بسیار تند تماشاگران اسقلال روبه‌رو شد.

[۱۵:۵۰]

  • باور می‌کنید که سوت آغاز دربی نودم پیاختن در شرایطی توسط موعود بنیادی فر به صدا در آمد که نزدیک به ۱۵ هزار صندلی در آزادی خالی است و ورزشگاه پر نشده!
  • مسوولان به صورت رسمی اعلام کردند تمام بلیت‌ها به صورت اینترنتی به فروش رفته است. حالا سوال اینجاست که اگر تمام بلیت‌ها فروش رفت و بسیاری از تماشاگران دیگر نتوانستند بلیت بخرند، پس چرا استادیوم پر نشده و کچلی سکوها در مهم‌ترین بازی لیگ به بدترین شکل ممکن توی ذوق می‌زند؟ شما باور می‌کنید که نزدیک به ۱۵ هزار نفر بلیت خریده باشند اما به ورزشگاه نیایند؟
  • پشت پرده خالی ماندن آزادی در بازی سنتی پرسپولیس و استقلال چیست؟ جالب اینجاست که گنجایش ورزشگاه در طبقه اول هم پر نشده و در طبقه دوم تقریبا هفت سکو  در قسمت پرسپولیسی‌ها و  ۵ سکوها در قسمت استقلالی‌ها خالی است!
  • البته نکته قابل توجه اینجاست که جمعیت هنوز در حال وارد شدن به آزادی است اما با این شرایط خیلی بعید است که ورزشگاه پر شود.

[۱۵:۴۵]

  • مسیولان یک ماه شروع لیگ را به تاخیر انداختند تا زمینه‌سازی‌های لازم برای فروش اینترنتی بلیت انجام شود.  قرار بر این بود که تماشاگران از خانه به صورت اینترنتی بلیت بخرند و با حضور روی ورزشگاه روی صندلی‌ای که از قبل موقع خریداری بلیت انتخاب کرده‌اند بنشینند، اما این سیستم در هیچ‌کدام از مسابقات این فصل اجرایی نشده و تماشاگران فقط تا مرحله عبور از گیت‌ها طبق برنامه عمل می‌کنند. آدم‌ها وقتی داخل ورزشگاه می‌شوند باز هم با همان بی‌نظمی‌های همیشگی و زشت رو‌به‌رو می‌شوند.
  • هر تماشاگر روی صندلی‌هایی که خودش دلش بخواهد می‌نشید و اتفاق بدتر اینجاست که تماشاگران در راهروهای ورزشگاه آزادی هم نشسته‌اند! این در حالی است که راهرو اصلا جای نشستن نیست و معلوم نیست این چند هزار نفری که صندلی برای نشستن ندارند با چه روشی توانسته‌اند وارد استادیوم آزادی شوند؟ به طور مثال در تمام راهروهای سکو رو‌به‌روی جایگاه جمعیت نشسته و جای سوزن انداختن نیست! هیچ مسوولی هم نسبت یه این فاجعه پاسخگو نبوده و نیست و این تقصیر را بر گردن نمیگیرد!

[۱۵:۴۰]

  • مسوولان هنوز نتوانسته‌اند فکری به حال کنترل بازار فروش ساندویچ‌هایی که توسط افراد مختلف در اطراف و داخل ورزشگاه به فروش می‌رسد پیدا کنند.
  • در مجموعه ورزشی آزادی ساندویچ‌های گرم و سرد به تماشاگران با قیمت‌های مختلف و کیفیت‌های بسیار پایین فروخته می‌شود. بسیاری از تماشاگران از مزه و کیفیت ساندویچ‌های بوفه‌های ورزشگاه هم رضایت ندارند. با این حال چاره‌ای جز خرید غذا از همین بوفه‌ها و دستفروش‌ها پیش روی آنها نیست.
  • آیا رسیدگی به این معضل کاری سخت و نشدنی است؟ در بین مسوولان هیچ کدام به سلامتی تماشاگران اهمیت م‌یدهند؟

[۱۵:۳۵]

  • سال گذشته قانونی توسط سازمان لیگ فوتبال ایران تصویب شد که بر اساس آن قرار بر این شد که استعمال سیگار در تمام ورزشگاه‌های فوتبال کشور ممنوع شود. البته همانطور که پیش‌بینی می‌شد این قانون اجرایی نشد.
  • غرفه‌هایی تعبیه شده که روحانیون در ازای تحویل گرفتن سیگار از تماشاگران به آنها مشاوره مذهبی می‌دهند. هم چنین در ازای گرفتن سیگار اقلام فرهنگی مثل پیکسل دارای آرم دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و زیارت عاشورا و… به تماشاگران اهدا می‌شود.

[۱۵:۳۰]

  • اتفاق تلخ برق‌گرفتگی یک کودک در پایان بازی قبلی پرسپولیس، باعث شده مسئولان برای دربی نظارت بیشتری روی ورود و خروج هواداران داشته باشند. تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی و اجرایی برای ساماندهی و کنترل ورود و خروج تماشاگران به شکلی ویژه بیشتر شده تا کوچک‌ترین مشکلی برای هیچ یک از هواداران به وجود نیاید.
  • اتفاق مهم‌تر این است که داربست‌هایی که قبلا قبل از گیت‌های ورودی نصب شده بود و باعث برق‌گرفتگی عماد شد، جمع آوری شده و تمام دکل‌های برقی که سیم‌های برق آن برون مانده‌اند را پوشانده‌اند.

[۱۵:۲۵]

  • از زمانی که درهای ورزشگاه آزادی به روی هواداران باز شد، بازار کری بین تماشاگران قرمز و آبی داغ است. بدون تعارف باید نوشت که آنها برای شعار دادن علیه دیگری از هیچ لفظ و توهینی دریغ نمی‌کنند. البته با نظارت مستقیم نیروی انتظامی و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته کار هنوز به درگیری و پرتاب اشیا نرسیده و تمام دعواها تاکنون به صورت کلامی بوده است.
  • طرفداران پرسپولیس و استقلال البته در بیرون ورزشگاه هم در آرامش و احترام کامل در کنار هم به سمت گیت‌ها می‌روند تا وارد ورزشگاه شوند. منتهی به محض اینکه پای آنها به داخل سکوها می‌رسد، روی موج درگیری و شعارهای کلامی سوار می‌شوند.

[۱۵:۲۵]

  • از ابتدای لیگ برتر نوزدهم، غرفه‌هایی در ورزشگاه آزادی برای فروش محصولات فرهنگی و ورزشی راه‌اندازی شده. در این غرفه‌ها تماشاگران پرسپولیس   استقلال می‌توانند پرچم، شال، کلاه و حتی پیراهن‌های تیم محبوب خود را خریداری کنند. مثلا پیراهن‌های تیمی پرسپولیس و استقلال با دو کیفیت خوب و معمولی با قیمت‌های ۷۵ هزار تومان و ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.  البته درباره اینکه آیا از درآمد این غرفه‌ها پولی به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می‌رسد یا خیر، تا کنون هیچ شفاف‌سازی نشده.

[۱۵:۲۰]

گفت‌وگوی شهروندآنلاین با رئیس فدراسیون فوتبال در حاشیه دربی

  • مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال با حضور در ورزشگاه آزادی از شرایط فروش بلیت الکترونیک و نحوه حضور هوادارن در ورزشگاه بازدید کرد. تاج  در گفت‌وگویی کوتاه درباره سیستم بلیت‌فروشی به شهروندآنلاین گفت: «ما چند سالی می‌شود که تاکید داریم بلیت‌فروشی باید به صورت اینترنتی انجام شود. امسال اما مجبور بودیم برای برقراری نظم و امنیت بیشتر، سخت‌گیری ویژه‌ای داشته باشیم. نکته بسیار مهم اینجاست که قبول داریم ممکن است این کار ابتدا مشکلاتی داشته باشد اما بالاخره باید از یکجا این حرکت شروع شود. هواداران فوتبال که صاحب واقعی این فوتبال هستند هم باید به عوامل برگزاری کمک کنند.»
  • رییس فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم تماشاگرانی که نتوانسته‌اند به هر دلیلی بلیت خریداری کنند، به ورزشگاه نیایند. اما باز هم تعدادی از افراد بدون بلیت به استادیوم آمده‌اند. به امید اینکه درها به روی آنها باز شود. منتهی نیروی انتظامی تصمیم و سیاست قطعی دارد که هیچ هواداری را بدون بلیت به داخل راه ندهد و تجمع در استادیوم بدون بلیت فقط مشکلات برقراری نظم را بیشتر می‌کند. به هر حال طبق تصمیمات اتخاذ شده و مصوبات دیگر امکان ندارد که بلیت به صورت کاغذی به فروش برسد و هر تماشاگری که می‌خواهد به استادیوم بیاید، تنها باید از طریق سامانه اقدام به خرید بلیت کند.»
  • مهدی تاج هم چنین با تاکید بر این مساله که مشکلات مربوط به سامانه بلیت‌فروشی و گیت‌ها حل می‌شود گفت: «قبول داریم که مشکلاتی در سیستم بلیت‌فروشی و گیت‌ها و امکانات وجود دارد که با برگزاری جلسات مختلف و رسیدگی‌های انجام شده این مشکلات در حال کاهش است و اگر دقت کنید، مشکلات مربوط به رد شدن هوادارن از گیت‌ها نسبت به بازی‌های اول کمتر شده و هر چه سریع‌تر مشکلات باقیمانده هم اصلاح می‌شود.»
  • تاج در پایان درباره اجرا نشدن قانون ۹۰ به ۱۰ هم گفت: «تصمیم فدراسیون و سازمان لیگ این بود که قانون را اجرا کنند منتهی شورای تامین تصمیم‌گیرنده نهایی درباره این مساله است و تصمیم بر این شد که دربی به صورت ۵۰-۵۰ برگزار شود. با یرطرف شدن مشکلات و رسیدن به استانداردها حتما این قانون هم در فوتبال ایران اجرا می‌شود اما در شرایط کنونی امکان بلیت‌فروشی به صورت ۹۰ به ۱۰ وجود نداشت.»

[۱۵:۱۵]

  • بلیت‌فروشی اینترنتی باز هم کمکی به جمع شدن بساط فروش بلیت در بازار سیاه نکرده. در شرایطی که مدیران سازمان لیگ به صراحت اعلام کرده‌اند تعداد بلیت‌های فروخته شده طبق مصوبه شورای تامین کمتر از ۶۰ هزار قطعه است، در کمال حیرت شاهد بازار سیاه بلیت هستیم.
  • با در نظر گرفتن این حقیقت که نیروی انتظامی فقط تماشاگرانی را به داخل ورزشگاه راه می‌دهد که بلیت الکترونیک خریده‌اند، طبیعتا در چنین مکانیزمی امکان ایجاد بازار سیاه وجود ندارد. جواب این سوال را اما باید در پرونده بلیت‌های سهمیه‌بندی شده ارگان‌های مختلف پیگیری کرد.
  • اتفاق تکان‌دهنده درباره دربی این است که بازار سیاه بلیت در داخل استادیوم، اطراف چند میدان اصلی شهر و حتی مترو استادیوم آزادی با آماری وحشتناک وجود داشت. قیمت بلیت vip تا یک میلیون تومان هم پیشنهاد شده و قیمت بلیت طبقه دوم به ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر هم رسیده است.
  • با وجود اطلاعیه‌های مکرر تعداد قابل توجهی از هواداران بدون داشتن بلیت به ورزشگاه آزادی آمده‌اند و نیروی انتظامی از آنها می‌خواهد ورزشگاه را ترک کنند چون تحت هیچ شرایطی اجازه ورود آنها به استادیوم داده نمی‌شود.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.