خداحافظ برلین، خداحافظ کن، خداحافظ جشنواره!

فستیوال‌های باشکوه سینمایی در حوالی آخر خط

بعد از تعویق جشنواره کن، مراسم اسکار و گلدن‌گلوب و برگزاری‌ نصف‌ونیمه فستیوال ونیز، جشنواره برلین هم به تعویق افتاد. گفته می‌شود جشنواره کن نیز برای دومین‌سال متوالی برگزار نخواهد شد.

شهروندآنلاین: جشنواره فیلم برلین به‌طور رسمی تعویق شد. این امر به دلیل موج‌ جدید شیوع کرونا در آلمان رخ داده است. البته بخش «بازار فیلم اروپا»ی این جشنواره از یازدهم تا پانزدهم اسفند (یکم تا پنجم مارس) به صورت مجازی برگزار و فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره نیز 20روز پیش از آغاز بازار، اعلام خواهند شد. جشنواره اصلی اما در ابتدای ماه ژوئن، تحت عنوان برلیناله تابستانی با نمایش فیلم‌های منتخب با حضور عوامل فیلم‌ها و تماشاگران در سینماها برگزار خواهد شد.

برلین بر سر دوراهی

نخستین‌بار نشریه ورایتی بود که در یک گزارش اختصاصی نوشت که دوره هفتاد‌ویکم جشنواره برلین به دلیل تشدید کرونا در تاریخ اصلی خود برگزار نخواهد شد. در آن گزارش آمده بود که بخش مسابقه اصلی این فستیوال و نیز بخش بازار فیلم اروپا در ابتدای ماه مارس به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. بعد از این اتفاق، در اوایل تابستان هم شاهد نمایش اول جهانی شماری دیگر از فیلم‌ها در قالب یک رویداد کوچک خواهیم بود.

لغو جشنواره بهاری

البته تاکنون سخنگوی جشنواره فیلم برلین از ذکر دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم خودداری کرده و بنابراین موضع رسمی جشنواره در این مورد مشخص نیست.
با این حال شنیده می‌شود ابتدا قرار بر این شده بود که دوره هفتادویکم جشنواره برلین به صورت حضوری در ماه آوریل برگزار شود، اما دولت آلمان که تأمین‌کننده اصلی بودجه ۳۳میلیون دلاری جشنواره برلین است، به علت شرایط غیرقابل پیش‌بینی دوره همه‌گیری، با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

برلین علیه جیمزباند

گذشته از مخالفت دولت آلمان با برگزاری فستیوال برلین با حدود دوماه تعویق در ماه بهاری آوریل؛ عامل دیگری که موجب شد فستیوال فیلم برلین طبق تصمیم اولیه مدیران جشنواره برگزار نشود، همزمانی آن با اکران عمومی فیلم «زمانی برای مردن نیست» است. جدیدترین فیلم مجموعه بیست‌وشش فیلمی جیمز باند- که بسیاری از سینماگران و سینماداران در ماه‌های اخیر امیدشان را به این فیلم و فیلم‌هایی مانند «تنت» و «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» بسته‌اند، تا سینما را از دوران بحرانی کرونا عبور دهند. این فیلم که بعد از چندبار تعویق در زمان اکران، حالا قرار است در آن موعد روی پرده برود، از نظر سینماداران با استقبال قطعی و تضمین‌شده مردم روبه‌رو خواهد شد و به این دلیل سینمادارهای برلین ترجیح می‌دهند که سینماهای خود را به این فیلم اختصاص دهند، تا جشنواره فیلم برلین!

رقابت بهاری برلین و کن

حالا این تصمیم که حکایت از برگزاری توأمان مجازی و حضوری جشنواره فیلم برلین می‌کند، با موافقت و استقبال سینماگران و سینمادوستان دنیا مواجه شده است. در واقع دست‌اندرکاران صنعت سینما معتقدند که برگزاری آنلاین بازار فیلم برلین در ابتدای ماه مارس بهتر از تعویق کامل آن است، تا هم در سه‌ماهه اول سال جدید میلادی بازاری مهم برپا شده باشد و هم اینکه بازار برلین بیش از اندازه به بازار فیلم کن نزدیک نشود.

گفتنی است که جشنواره فیلم برلین جزو باشکوه‌ترین و مهم‌ترین فستیوال‌های سینمای جهان است و سال گذشته 18هزار و ۵۱۸ نفر از ۱۳۲ کشور در این جشنواره حضور یافته و 3هزار و ۴۴۷ خبرنگار و منتقد و گزارشگر هم به پوشش رسانه‌ای جشنواره پرداختند. نزدیک 500هزار نفر هم فیلم‌های جشنواره‌ را در سال گذشته تماشا کردند. همچنین در دوره گذشته جشنواره برلین بیش از هزار فیلم (تعداد ۳۴۱ فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره و ۷۳۲ فیلم هم در بازار برلین) روی پرده رفت.

کن در مسیر برلین

پارسال به نظر می‌رسید اوضاع کرونایی سینما و جشنواره‌ها در کوتاه‌مدت به حالت عادی باز خواهد گشت، اما حالا بعد از حدود یک‌سال از زمان ورود کرونا اوضاع بحرانی همچنان برقرار است.
سال گذشته بعد از برگزاری جشنواره برلین در اوایل ورود کرونا، بیشتر جشنواره‌های بزرگ دیگر حتی فستیوال‌های رده الف مانند کن، کارلووی‌واری، لوکارنو، رم و… با تعطیلی مواجه شدند. روندی که به نظر می‌آمد در سال ۲۰۲۱ متوقف خواهد شد. اما حالا بعد از تعویق چندماهه گلدن‌گلوب و اسکار و سپس تعویق جشنواره برلین، ظاهرا همان روند سال گذشته حاکم خواهد شد و شاید حتی فستیوال کن هم برای دومین سال متوالی تعطیل شود. البته فعلا مدیران کن درباره تعطیلی یا برگزاری جشنواره تصمیم نگرفته، یا اعلام نکرده‌اند.

تاکنون درباره رخدادهای شهرکن مشخص شده که بازار تولیدات تلویزیونی کن در ماه آوریل برای دومین‌سال متوالی مجازی خواهد بود.
گفتنی است که شهر کن از ماه مارس گذشته تاکنون، بیش از یک‌میلیارد دلار درآمد را به علت لغو رویدادهای مختلف در کاخ جشنواره‌های خود از دست داده است. این شهر البته قصد دارد تا حد امکان از برگزاری جشنواره کن حمایت کند. اما اگر اوضاع شیوع دوباره کرونا در شهرهای اروپایی با روند ماه‌های اخیر ادامه داشته باشد، بی‌تردید برگزاری فستیوال‌های بزرگ و باشکوهی مانند کن و برلین دور از تصور خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.