مازوت بی‌گناه است؟!

کارشناسان سازمان محیط‌زیست آلودگی هوا را ناشی از ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی می‌دانند

ردپای پاییز که در شهر پیچید، شهروندان دل بستند به باران‌های پاییزی برای درامان ماندن از وارونگی هوا. آسمان تهران بارها دلگیر شد و بارید اما شرایط ناسالم ماند. پاییز رفت و جایش را دی گرفت اما سایه سنگین آلودگی هنوز بر سر تهران است.

شهروند آنلاین: مازوت بی‌گناه است؟! روزهای پی‌درپی آلودگی صدای اعضای شورای شهر را هم درآورد. اعتراض‌ها بالا گرفت و سازمان محیط‌ زیست و وزارت نیرو سیبل انتقادات شدند. اعضای شورای شهر از «مه‌دود» گلایه کردند و از سوخت نیروگاه‌ها گفتند.

در میانه همین اعتراض‌ها و جست‌وجو به دنبال مقصر آلودگی بود که رئیس کمیته محیط‌‌‌‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از شاخصی گفت که در مرز 150 ایستاده بود. سیدآرش حسینی‌میلانی اعتراض داشت. او «مه‌دود» تهران را هشداری مهم دانست. هشداری که یکی از کارشناسان سازمان محیط‌زیست هم بر آن صحه گذاشت. «در این شرایط باید حتما کمیته اضطرار تشکیل و برای تعطیلی تهران فکری شود.»

بهزاد اشجعی معتقد بود اگر آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک قرارگیری مداوم دو روز در شرایط ناسالم را هشدار دهند، باید فعالیت‌های عمومی شهر تا کاهش غلظت آلاینده‌ها تعطیل شوند. در میدان اعتراضات و انتقادات و تلاش برای جست‌وجوی متهم اصلی بعضی از اعضای شورای شهر پای سوخت مازوت را به میان کشیدند. در گفتن از سوخت‌های آلوده اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تهران خطاب قرار گرفتند و یکی از اعضای شورای شهر در ‌این‌باره به آنها تذکر داد.

معاون محیط‌ زیست خطاب به شورای شهر گفت هوا را سیاسی نکنید! «خوب است اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند در چندسال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟»

تذکری که معاون نظارت و پایش محیط ‌زیست استان تهران در پاسخ به آن گفت؛ هنوز در تهران نیروگاه‌ها و صنایع مازوت نسوزانده‌اند. با این حال زهرا نژادبهرام سازمان محیط‌زیست را مسئول اصلی آلودگی هوا دانست. «شرایط کنونی موید آن است این سازمان درصدد توجیه است.» هرچند معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست چنین واکنش نشان داد؛

امسال نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ‌عنوان از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند. «این نیروگاه‌ها امسال به سمت استفاده از سوخت مایع رفته‌اند.»

در هیاهوی گفتن از مازوت و سوخت‌های آلوده دوباره خودروها مطرح شدند؛ خودروهای دیزل‌سوزی که منجر به افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون در هوا می‌شوند. در این میان سهم اتوبوس‌های فرسوده در آلودگی هوا 60درصدی شد. موتورسیکلت‌ها هم 20درصد سهم بردند و خودروهای فرسوده 10درصد. مقصرانی که نیاز به نوسازی و نصب فیلتر دوده راهکار خلاصی از آنها عنوان شد. البته معاون محیط‌زیست خطاب به شورای شهر گفت هوا را سیاسی نکنید! «خوب است اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند در چندسال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟»

مسعود تجریشی برعکس یکی از اعضای شورای شهر معتقد است سازمان حفاظت محیط‌ زیست همواره پاسخگوی دغدغه‌ها در زمینه آلودگی هوا بوده و برنامه‌هایی را برای دستگاه‌های اجرایی کشور مشخص کرده است. «شورای شهر تهران به‌ راحتی می‌تواند با پیگیری از اداره کل محیط‌‌زیست استان تهران، محیط‌زیست شهرداری تهران یا حتی شرکت کنترل کیفیت هوا از برنامه‌های ما برای کنترل آلودگی هوا مطلع شود.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.