یکشنبه‌های مهربانی

قراری که داوطلبان و خیران را به خانه هلال مرکزی خمینی‌شهر می‌کشاند

قدیمی‌ترین خاطرات داوطلبانه هلال احمری‌ها در خمینی‌شهر، به اولین روزهای تأسیس هلال ‌احمر در استان اصفهان و بعد، تأسیس شعبه خمینی‌شهر برمی‌گردد؛ از مشارکت در زلزله بویین زهرا گرفته تا بم و حوادث بزرگ دیگری که همه مردم را درگیر خود کرده بود، تا کمک به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده‌های نیازمند در خمینی‌شهر و روستاهای اطراف آن.
خانه هلال خمینی‌شهر محلی است که فعالیت‌های داوطلبانه و همچنین آموزشی هلال ‌احمر به داوطلبان را مدیریت می‌کند.
«یکشنبه‌های مهربانی» مهم‌ترین دورهمی داوطلبانه در خمینی‌شهر است که یکشنبه‌های هر هفته با حضور خیران و داوطلبان در ساختمان خانه هلال برگزار می‌شود.
خیران و داوطلبان این خانه هلال، با همکاری و همفکری هم اتفاق‌های بزرگی را رقم می‌زنند؛ نمونه‌اش افتتاح بانک امانات پزشکی که به همت خیران خریداری شده یا اولین مرکز توانبخشی خمینی‌شهر که تجهیزات روز توانبخشی را به خمینی‌شهر آورده و به‌زودی بعد از افتتاح، آن را در اختیار اهالی این شهرستان قرار می‌دهد.

شهروند آنلاین: قرار از پیش تعیین شده‌ای، یکشنبه‌های هر هفته داوطلبان و خیران را به خانه هلال خمینی‌شهر می‌کشاند تا سیاهه مشکلات یکی‌یکی خط بخورد و گره از کارهای بر زمین مانده در شهرستان خمینی‌شهر باز شود، یکشنبه‌های مهربانی.

پزشکان داوطلب ویزیت رایگان انجام می‌دهند و خیرانی که تخصص خود را وقف کارهای عام‌المنفعه کرده‌اند، به سراغ مسئولیتی می‌روند که خانه هلال بر دوش‌شان گذاشته.

«محمدعلی تاج‌دره»، رئیس شعبه هلال‌احمر خمینی‌شهر می‌گوید: «اکنون ۵ خانه هلال در خمینی‌شهر فعال هستند که خانه هلال مرکزی خمینی‌شهر یکی از فعال‌ترین آنها است. خیران زیادی از خمینی‌شهر و شهرک‌ صنعتی محمودآباد و دیگر نقاط این شهرستان با ما همکاری دارند و ارتباط دوسویه خوبی بین خیران و مددجوها در این‌جا شکل گرفته است.

علاوه بر آن داوطلبان مرکز با مددکاری‌های بیمارستان‌های دولتی اصفهان هم ارتباط مستمری دارند و بیماران نیازمند را برای کمک به هزینه‌های درمان به این بیمارستان‌ها معرفی می‌کنند.

این ارتباط هم دو طرفه است و گاهی مددکاری بیمارستان افرادی که نیاز به کمک دارند به خیران هلال ‌احمر معرفی می‌کند تا حمایت شوند.»

فعالیت‌های خانه هلال به همین‌جا ختم نمی‌شود و علاوه بر طرح‌های ملی هلال ‌احمر مثل توزیع لوازم‌تحریر در ایام بازگشایی مدارس یا بسته‌های معیشتی در ماه رمضان و نوروز و…، رخدادهای دیگری مثل آموزش کمک‌های اولیه و … هم در این مرکز انجام می‌شود.

 

اولین مرکز توانبخشی خمینی‌شهر

مرکز توانبخشی هلال ‌احمر خمینی‌شهر به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. ساختمان این مرکز در دل ساختمان مرکزی هلال ‌احمر خمینی‌شهر واقع شده و تمام تجهیزات و امکانات آن توسط خیران و از محل کمک‌های داوطلبانه تهیه شده است.

«لیلا صادقی»، معاون شعبه هلال ‌احمر خمینی‌شهر می‌گوید: «از ‌سال ۹۶ مجوز تأسیس مرکز توانبخشی در خمینی‌شهر گرفته شد. همزمان با پیش بردن فضای فیزیکی این مرکز، به فکر تجهیز این مکان هم بودیم.

امکانات و تجهیزات مختلفی ازجمله دستگاه فیزیوتراپی و مگانوتراپی و ارتوپدی و … همگی به کمک خیران تهیه شده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. این اولین مرکز توانبخشی خمینی‌شهر است و توان‌خواهان با احداث این مرکز دیگر نیازی به رفتن به شهر اصفهان را نخواهند داشت.»

علاوه بر مرکز توانبخشی، خیران داوطلب بانک امانات پزشکی هم تأمین و به هلال ‌احمر خمینی‌شهر اهدا کرده‌اند تا به کمک آن بخشی از نیازهای بیماران به تجهیزات پزشکی را برطرف کنند. صادقی می‌گوید: «در ماه‌های گذشته نیاز به برخی از اقلام تجهیزات پزشکی ازجمله وسایل کمک تنفسی در خمینی‌شهر به اوج خود رسید.

برای همین با کمک خیران، بانک امانات پزشکی راه‌اندازی شد تا افرادی که به این تجهیزات نیاز دارند بتوانند در طول درمان و نقاهت از این امکانات استفاده کنند. این بانک امانات از سال‌های قبل هم در هلال ‌احمر خمینی‌شهر وجود داشت و در دوره‌های مختلف با توجه به نیازهای موجود، امکانات و تجهیزات جدیدی به آن اضافه می‌شود.»

 

بیرون از مرزهای شهرستان

مددجوهای شهرستان خمینی‌شهر مشکلات خود برای تأمین نیازها را با مددکاران داوطلب خانه هلال در میان می‌گذارند. یکشنبه‌ها روز رسیدگی به پرونده‌هاست و خیران با حضور در مرکز از نزدیک این مشکلات و درخواست‌ها را بررسی می‌کنند؛ از تأمین جهیزیه گرفته تا کمک هزینه تحصیل و درمان و چیزهای دیگر.

مدیر خانه هلال مرکزی خمینی‌شهر: «در طول سال‌ها فعالیت داوطلبانه در این شهرستان، ارتباط‌های زیادی با شعب هلال ‌احمر در شهرستان‌های مختلف کشور برقرار کرده‌ایم و همچنین مراکز خیریه مختلف با ما در ارتباط هستند و گاهی برای تأمین نیازهای مددجویان از ما کمک می‌خواهند.»

«مرضیه سادات ابطحی» مدیر خانه هلال مرکزی خمینی‌شهر می‌گوید: «ما خیران و داوطلبانی داریم که مراجعه می‌کنند و می‌گویند فلان تخصص را داریم و می‌خواهیم آن را به صورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

ما هم به موقع از این تخصص‌ها و توانمندی‌ها استفاده می‌کنیم. برای مثال نیازمندی داریم که وسایل برقی خانه‌اش نیاز به تعمیر دارد. در این صورت از تعمیرکار داوطلبی که در یکشنبه‌های مهربانی به خانه هلال می‌آید می‌خواهیم این وسایل برقی را تعمیر کند.

یا پزشکانی داریم که روزهای یکشنبه ویزیت رایگان انجام می‌دهند. فعالیت‌های داوطلبان و خیران ما تنها مختص شهرستان خمینی‌شهر نیست. در طول سال‌ها فعالیت داوطلبانه در این شهرستان، ارتباط‌های زیادی با شعب هلال ‌احمر در شهرستان‌های مختلف کشور برقرار کرده‌ایم و همچنین مراکز خیریه مختلف با ما در ارتباط هستند و گاهی برای تأمین نیازهای مددجویان از ما کمک می‌خواهند.»

 

اعتباری به نام داوطلبی

می‌گویند فعالیت‌های عام‌المنفعه اهالی خمینی‌شهر در تمام شهرها شهرت دارد. کافیست حادثه‌ای در یک نقطه از کشور رخ دهد تا سیل کمک‌های مردمی از راه برسد. افرادی هم که خودرو و امکاناتی در اختیار دارند داوطلب ارسال این کمک‌ها به مناطق حادثه‌دیده می‌شوند.

فعالیت داوطلبانه در این شهرستان زنجیره‌ای از فعالیت‌هاست که درنهایت به حل مشکل می‌انجامد. «مهرالسادات موسوی» یکی از خیران فعال خانه هلال خمینی‌شهر است که ۱۹‌سال از آغاز فعالیت‌های داوطلبانه‌اش می‌گذرد.

او می‌گوید: «یکی از مسائلی که باعث شده تا فعالیت‌های داوطلبانه در خمینی‌شهر به نتیجه مطلوب برسد، همکاری خیران بزرگ و مشارکت آنها در برنامه‌های داوطلبی است. به واسطه سال‌ها فعالیت در این شهرستان، افراد زیادی با من در ارتباط هستند که اعتماد می‌کنند و کافیست نیازمندی را به آنها معرفی کنیم.

بارها پیش آمده که دست من خالی بوده اما مددجویی تماس گرفته و برای حل مشکل بزرگی از من کمک خواسته. گرچه خودم دستم خالی بوده اما آن فرد را ناامید نکردم و قول کمک داده‌ام. بلافاصله با یکی دو تماس به خیران دیگر، مبلغی که آن فرد برای تأمین جهیزیه، برای هزینه درمان یا هر اتفاق دیگر نیاز داشته جور شده.»

از خیرانی می‌گوید که در سال‌های اخیر بار بزرگی از دوش مشکلات مردم نیازمند خمینی‌شهر و حتی شهرها و روستاهای دیگر برداشته‌اند: «بعد از سال‌ها فعالیت، ما اعتباری در بین مردم و خیران به دست آورده‌ایم که سرمایه اصلی ما در هلال‌ احمر است.

برای همین مهم نیست که خودمان چقدر توان مالی داریم؛ این اعتبار ماست که بعد از سال‌ها فعالیت داوطلبانه کمک‌های خیران را از طریق هلال‌ احمر به دست مردم نیازمند برسانیم و گره از مشکلات‌شان باز کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.