کووید 19، 20 می‌شود؟

جهش جدید ویروس کرونا در انگلیس و سایر کشورها در پایان سال 2020 همه را نگران کرده است

در اواخر سال 2019 که ویروس جدید کرونا کشف شد، سازمان بهداشت جهانی آن را «کووید 2019» نامید. حالا در روزهای پایانی سال 2020 با جهشی خبرساز از این ویروس در انگلیس روبه‌رو هستیم که ممکن است نوع دیگری از این ویروس را به دنیا معرفی کند.

جهشی خارج از کنترل؛ درست زمانی که واکسن‌ها امید به خروج از دوران همه‌گیری را بیشتر می‌کرد، مقامات انگلیس زنگ خطر فوری را درباره آنچه نوع جدید بسیار مسری ویروس کرونا در این کشور می‌نامند، به صدا درآورده‌اند. علاوه بر انگلیس در آفریقای‌جنوبی نیز موارد مشابه از این نوع جهش ویروسی ظهور کرده است.

بوریس جانسون با استناد به انتشار سریع ویروس از طریق لندن و مناطق اطراف آن، سخت‌ترین قرنطینه این کشور از ماه مارس را اعمال کرد.

او گفت: «وقتی ویروس روش حمله خود را تغییر می‌دهد، ما باید روش دفاعی خود را تغییر دهیم.»

با شروع محدودیت‌ها، ایستگاه‌های قطار در لندن شاهد انبوه جمعیتی بود که قصد ترک شهر را داشتند. روز یکشنبه کشورهای اروپایی به بهانه جلوگیری از اوج‌گیری بیماری، مرزهای خود را بر روی مسافران انگلستان بستند.

«خارج از کنترل»؛ این عبارت کوتاه‌ترین و گویاترین توصیف از جهش تازه ویروس کرونا در انگلیس است.

70درصد مسری‌تر و لزوم اعمال بالاترین سطح محدودیت‌ها

جهش جدید ویروس تاکنون در مناطق مختلف بریتانیا به جز ایرلندشمالی شناسایی شده و به گفته مقام‌های دولت این کشور ۷۰درصد مُسری‌تر از نوع اولیه و رایج این ویروس است که بیماری کووید-۱۹ را همه‌گیر کرده است.

مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلستان هشدار داده که ویروس جدید کرونا  «از کنترل» خارج است و پیشنهاد کرده تا زمانی که واکسن تزریق نشود، مناطقی از انگلستان در جدیدترین و بالاترین سطح محدودیت‌ها قرار بگیرند.

به گزارش بلومبرگ، بیش از 16میلیون انگلیسی پس از اجرای قرنطینه جدی از یکشنبه در لندن و جنوب‌شرقی انگلیس و تصمیم دولت برای لغو برنامه‌های معاشرت در کریسمس، اکنون باید در خانه بمانند.

دستورالعمل كنترل نوع جدید ویروس كه به سرعت در حال گسترش است، ارتباط خانواده‌ها در مناطق شناسایی‌شده را ممنوع كرده و در بقیه انگلستان معاشرت فقط به روز كریسمس محدود شده است.

خروج از لندن ممنوع شد

به ساکنان سراسر کشور گفته شده که باید در مناطق محلی زندگی خود بمانند و نیروی پلیس بیشتر در ایستگاه‌های راه‌آهن مستقر شده تا افرادی که از لندن خارج می‌شوند، متوقف کند.

با وجود آغاز اجرای تدابیر تازه کشورهای اروپایی از هلند گرفته تا بلژیک و ایتالیا برای قطع رفت‌وآمد با انگلیس، این نگرانی و پرسش عمومی به وجود آمده که آیا نوع جهش‌یافته ویروس کرونا افزون بر مسری‌تربودن، موجب بروز نوع شدیدتر بیماری کووید-۱۹ در مبتلایان می‌شود؟

جهشی خارج از کنترل

هانکوک به اسکای نیوز می‌گوید: «افزایش موارد ابتلا مثل موشک بالا می‌رود، بنابراین ما راه طولانی را در پیش داریم.»

او معتقد است کنترل جهش تازه ویروس تا زمان تولید واکسن بسیار دشوار خواهد بود. این در حالی است که تا صبح شنبه 350هزار نفر در انگلیس واکسینه شده‌اند، با این آرزو که تا پایان هفته این رقم به 500 هزار نفر برسد.

جهشی که وجود داشت، ولی پنهان بود

سوزان هاپکینز از جمله متخصصان فعال در مرکز بهداشت عمومی بریتانیا می‌گوید که ویروس جدید با نام VUI-202012/01 دارای یک ترکیب ژنتیکی کاملا واضح و روشن است که تاکنون افزون بر بریتانیا در کشورهای دانمارک و استرالیا نیز شناسایی شده است.

به گفته او این ویروس بسیار شبیه انواع جهش‌یافته ویروس کروناست که وجود آن در آفریقای‌جنوبی و هلند نیز گزارش شده است.

هاپکینز توضیح داده که این نوع از ویروس کرونا برای نخستین‌بار سپتامبر در بدن بیماری مشاهده شد، ولی توالی کامل ژنوم آن در نوامبر شناسایی شد.

به گفته او این نوع ویروس کرونا در ابتدا ویژگی خاصی از خود بروز نداد و به همین دلیل محققان آن را در زمره جهش‌های متعددی که یک ویروس به طور عادی انجام می‌دهد و بعدها هم از میان می‌رود، در نظر گرفتند.

زنگ هشدار چه زمانی به صدا درآمد

«اواخر نوامبر این سوال برای محققان به وجود آمد که چرا با وجود افزایش محدودیت‌های عمومی، سرایت ویروس کرونا در برخی مناطق کاهش پیدا نمی‌کند»، با این مسأله شک متخصصان نسبت به جهش جدید ویروس بیشتر شد.

متخصص مرکز بهداشت عمومی انگلیس توضیح می‌دهد: «همین امر موجب انجام تحقیقات دقیق بالینی، رفتاری و اپیدمیولوژیک و تعیین توالی ژنوم ویروس کرونا شد و مشخص شد که خوشه‌ای از نوع جدید ویروس کرونا در آن مناطق در حال گسترش است.»

به گفته هاپکینز نتایج این تحقیقات که هجدهم دسامبر در اختیار دولت بریتانیا قرار گرفته، نشان می‌دهد که نوع جدید ویروس کرونا بسیار مسری‌تر شده است.

 هاپکینز خاطر نشان کرده که با توجه به عدم افزایش معنی‌دار میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ طی هفته‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد که ویروس جدید خطرناک‌تر یا مرگبارتر شده باشد.

همچنین هنوز شواهد قطعی در مورد دشوارترشدن درمان یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است.

 چرا این جهش نگران‌کننده است

این نخستین باری نیست که ویروس کرونا از زمان آغاز همه‌گیری آن دچار جهش می‌شود. تاکنون حداقل هفت نوع جهش‎یافته این ویروس در سراسر جهان شناسایی شده‌، اما آنچه نوع جدید آن را حائز اهمیت کرده، سرعت بالای سرایت آن است.

جهشی خارج از کنترل

بوریس جانسون قصد داشت در طول تعطیلات  کریسمس به مدت پنج روز قوانین همه‌گیری را کاهش دهد، اما پس از گفت‌وگوهای اضطراری در مورد جهش ویروس با متخصصان، تغییر ناگهانی رویه را در پیش گرفت.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر انگلیس گفت بوریس جانسون دوشنبه ریاست نشست فوری کابینه را به‌عهده داشته که قرار است در آن درباره سفرهای بین‌المللی بحث و مذاکره شود. به نوشته رویترز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس شنبه اعلام کرد که محدودیت‌های جدید درباره شیوع گسترده نوع جدید کرونا در لندن و مناطق جنوب‌شرق این کشور برقرار شده است.

در پی انتشار خبری مبنی بر کشف نمونه‌ای جدید و جهش‌یافته از ویروس کرونا که به ‌سرعت در انگلیس در حال گسترش است، شماری از کشورها از جمله ایتالیا، کویت، هلند و بلژیک پروازهای خود را از مبدأ و به ‌مقصد این کشور به حالت تعلیق درآورده‌اند.

ایرلند، آلمان، فرانسه، استرالیا، بلغارستان و سوئد هم همه پروازها و سفرهای خود را متوقف کرده‌اند و کشورهای بیشتری در حال اضافه‌شدن به این لیست هستند.

پرواز ایرلاین‌های ایرانی به انگلیس نیز دو هفته تعلیق شده است. یورواستار هم کلیه قطارهای بین لندن، بروکسل و آمستردام را به‌حالت تعلیق درآورده است. اتحادیه اروپا صبح روز دوشنبه جلسه‌ای فوق‌العاده در این رابطه برگزار کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.