در جست‌وجوی سلاطین موز

قیمت موز از کیلویی ۴۰ هزار تومان گذشت

قیمت موز به عنوان میوه وارداتی در بازار تهران از کیلویی ۴۰ هزار تومان عبور کرد که دلیل عمده آن را انحصاری‌بودن واردات این محصول گرمسیری باید جست‌وجو کرد.

قیمت هر کیلوگرم موز در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار تهران ۳۸هزار تومان به فروش می‌رود و این محصول وارداتی در بازار تهران کیلویی بیش از ۴۰هزار تومان عرضه می‌شود.

در میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران به دلیل آنکه با نرخ‌های مصوب جور درنمی‌آید، از مدت‌ها قبل موز عرضه نمی‌شود.

یک مغازه‌دار در منطقه ۱۹ تهران به خبرنگار فارس گفت: «قیمت موز بیش از اندازه گران شده و واقعا دلیل آن را نمی‌دانیم. قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار به شدت بالاست و قیمت خرده‌فروشی در مناطق شمال تهران به ۵۰هزار تومان هم رسیده است، اما در مناطق ضعیف‌تر مجبور هستیم با قیمت پایین‌تری بفروشیم.»موز جزو چهار میوه مجاز برای واردات است که عمدتا از کشور‌های آفریقایی وارد می‌شود.

گفته می‌شود که واردات این محصول بیشتر انحصاری است و توسط افرادی که تعداد آنها به انگشتان دست هم نمی‌رسد، وارد می‌شود.

موز محصول میوه گرمسیری است و در کشور ما به صورت تجاری پرورش نمی‌یابد. از سال‌های گذشته این محصول وارد کشور شد و ذائقه مردم را به سمت این محصول عوض کرد، به طوری که اکنون این میوه با عنوان محصول لوکس در میهمانی‌ها یا میوه مناسب برای عیادت‌ها استفاده می‌شود.

کارشناسان معتقدند که خداوند هر محصولی را بر اساس منطقه و نیاز انسان‌ها خلق کرده و اگر محصولی در یک منطقه رشد نمی‌کند، مفهوم آن این است که انسان‌های آن منطقه به مواد و املاح موجود در آن میوه نیازی ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.