۱۰ خودرویی که از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شوند

طرح نجات بازار خودرو چیست؟

بیش از ۱۰ خودرو، که اغلب آنها به ‌صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شود، از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت‌های خودروسازی قیمت‌گذاری می‌شود

نقشه دولت برای بازار تولید و فروش خودرو امیدواری‌ها به طراحی و اجرای یک سیاست‌ کارگشا- طرح نجات بازار خودرو- را تقویت کرد. وزارت صمت از تدوین بسته‌ جهش تولید خودرو خبر داده است؛ به‌طوری ‌که گفته می‌شود «سازوکار برای تولید رقابتی» محور اصلی این بسته است. کارشناسان می‌گویند پیش‌نیاز تولید رقابتی آزادسازی قیمت است.

رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را می‌توان به نوعی شاه‌بیت پیشرفت این صنعت دانست. هیچ کشور صاحب صنعت خودرویی را نمی‌توان پیدا کرد که نسبت به این مزیت مهم بی‌تفاوت بوده اما قادر به طی‌کردن مسیر رشد باشد.

رئیس شورای رقابت هم با بیان اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت ارایه کرده، گفت: «شورا این درخواست را برای بررسی به مرکز ملی رقابت ارایه کرد تا با توجه به سهم بازار و تیراژ تولید خودروهای مذکور، با استفاده از فرمول مشخص، نظر نهایی خود را به شورای رقابت ارایه کند. در نهایت طی نشست دیروز دوشنبه، اعضای شورا این موضوع را بررسی نهایی کردند که نتایج آن به‌ زودی اعلام می‌شود.»

به ‌گفته رضا شیوا، با این مصوبه قیمت بیش از ۱۰ خودرو، که اغلب آنها به‌ صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شود، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا و کی۱۳۲ ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودروها از انحصار، از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت‌های خودروسازی قیمت‌گذاری می‌شود.

به ‌گفته او، با وجود این ۵۵درصد خودروهای پرتیراژ داخلی که بازاری انحصاری دارند، همچنان مشمول ضوابط دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت خواهند بود. شیوا تأکید کرد: «قیمت‌گذاری خودرو در بورس، در شورای رقابت مطرح و بررسی شد اما رأی نیاورد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.