جان بدهید،‌ امتیاز نه!

کتاب قطور و قدیمی و جذاب دربی فوتبال ایران به صفحه نودم رسید. کتابی که طرفداران فوتبال هر چند ماه یک بار صبر می‌کنند تا با یک صفحه جدید از آن روبه‌رو شوند. هرچند فوتبالی‌ها در ایران آن‌قدر دربی دیده‌اند که خط‌به‌خط این کتاب را حفظ‌ هستند؛ اما همه از این حقیقت هم خبر دارند که این بازی یک فوتبال معمولی نیست و زیر سایه چه مصلحت‌اندیشی‌هایی برگزار می‌شود. به همین دلیل هر بار که به زمان بازشدن یک صفحه جدید نزدیک می‌شویم، نخستین پیش‌بینی چیزی نیست جز همان جمله تکراری «دربی مساوی می‌شود»!

داستان روابط هواداری در صفحه شماره نود فرقی با صفحات گذشته کتاب ندارد. از تنفر بین قرمز و آبی چیزی کم نشده و فضای هواداری این مسابقه پر است از کری‌های فوتبالی و غیرفوتبالی و دشنام! فوتبالی‌های ایران با این‌که صفر تا صد فضای دربی را از بر هستند،‌ باز هم به خاطر جذابیت‌های ذاتی فوتبال‌، منتظر می‌مانند تا این مسابقه برگزار و درنهایت مشخص شود که در صفحه نودم این کتاب چه چیزی ثبت خواهد شد. آنها امیدوارند با یک صفحه جدید و جذاب روبه‌رو شوند و با دربی حسابی سورپرایز شوند. حقیقتش را هم بخواهید یک کتاب و دربی خوب باید هم همین ویژگی‌ها را داشته باشند، هر دفعه که با آن روبه‌رو می‌شوید یا صفحه جدیدی از آن را می‌خوانید، باید برای شما تازگی داشته باشد و باعث شود احساسات جدیدی را تجربه کنید. البته ماهیت دربی تغییر نمی‌کند و این احساسات هواداران و توانایی و عملکرد فنی دو تیم است که یک صفحه از این تاریخ و صفحات کتاب را رقم می‌زند.

حالا اما ‌ای کاش مربیان و بازیکنان دو تیم تلاش کنند که بهترین خودشان را نشان بدهند. شرایط جدول و عملکرد دو تیم در هفته‌های اخیر و شرایطی که دارند جان می‌دهند که باز هم شاهد یک مساوی کسل‌کننده در دربی باشیم. قانون 90 به 10 را که اجرا نکردند و باز هم مثل همیشه هدف اول تیم‌ها نباختن است تا نه سیخ بسوزد و نه کباب، ‌با این شرایط همه به کار خودشان ادامه می‌دهند و دربی کمترین تلفات را خواهد داشت!
با وجود تمام این بدبینی‌ها اما همه انتظار دارند عوامل تیم‌ها مصلحت‌ و ترس را کنار بگذارند و قدردان مردم به‌عنوان صاحبان اصلی فوتبال باشند. چه اشکالی دارد که آنها طوری بازی کنند که وقتی هواداران هر خط صفحه نود دربی را می‌خواهند بخوانند‌، سوژه‌های بسیار زیادی برای‌ هایلایت کردن داشته باشند؟ عوامل تیم‌ها به خاطر پولی که می‌گیرند وظیفه دارند مردم را شاد کنند. چیزی که درباره دربی‌های فوتبال ایران هواداران را همیشه دیوانه می‌‌کند‌، قرابت همیشگی آن به مساوی‌شدن است! به این ترتیب چه اشکالی دارد که بازیکنان ترس را از مقابل هم بردارند و یک نبرد جانانه را در زمین نشان بدهند. هدیه‌دادن نود دقیقه جذاب و تاریخی به مردم سختی‌کشیده ایران،‌ با توجه به پول‌های میلیاردی که آقایان فوتبالیست و مربی می‌گیرند، خیلی کار سختی است؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.