ربیعی: آثار نپیوستن به FATF در خرید واکسن خود را نشان داد

مشروح جلسه هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران

شهروندآنلاین- اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه صاحب صندوق بیمه بیکاری شدند؛ مصوبه‌ای که در جلسه گذشته هیأت دولت گرفته شد تا برای همیشه به یک نگرانی دیرین جامعه هنری پایان دهد. سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود در این‌باره گفت: «برابر این مصوبه، شاغلان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که درآمد اصلی خود را از این فعالیت‌ها دارند در صورتی که یک‌سال حق بیمه‌شان را پرداخت کرده باشند، از بیمه بیکاری در شرایط از دست‌دادن شغل و فعالیت برخوردار خواهند بود.»

به گفته علی ربیعی، منابع مالی مقرری بیکاری در بودجه سنواتی دولت دیده خواهد شد. طبق این مصوبه، شورایی با نمایندگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان صنوف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد که بررسی و تصویب سیاست‌ها، ضوابط و شرایط عمومی و نیز بررسی و تأیید واجدان شرایط دریافت مقرری بیکاری را برعهده خواهد داشت.

ربیعی از فراهم‌شدن امکان تشکل صنفی فراگیر هم خبر داد؛ یکی از خواسته‌های اصحاب فرهنگ و هنر. «به موجب این تصویب‌نامه هریک از حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند و در نهایت از به هم پیوستن آنها کانون فراگیر فرهنگ و هنر، تشکیل خواهد شد.»

خبرهای خوش دولت

سخنگوی دولت از مصوبه دیگر دولت گفت؛ از اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای دو استان سیل‌زده کشور. «125میلیارد و 843میلیون تومان برای کمک بلاعوض جهت واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تأمین لوازم واحد مسکونی و همچنین 143میلیارد و 790میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای جبران خسارات واحدهای مسکونی برای این دو استان اختصاص یافت.»

ربیعی از مصوبه‌ای گفت برای تشویق خیرین مدرسه‌ساز. به موجب این مصوبه، هزینه اشخاص غیردولتی برای احداث فضای آموزشی و پرورشی به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی احتساب می‌شود. «هزینه‎های مذکور شامل وجوه واریزی مودیان مالیاتی پس از تأیید سازمان نوسازی توسعه و مدارس کشور است.»

125میلیارد و 843میلیون تومان برای کمک بلاعوض جهت واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تأمین لوازم واحد مسکونی و همچنین 143میلیارد و 790میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای جبران خسارات واحدهای مسکونی برای این دو استان اختصاص یافت.

تأکید سران سه ‌قوه بر تداوم اصل 44 قانون اساسی

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی گفت: «در ابتدای جلسه ترتیبات برگزاری جلسات به‌طور منظم مورد توافق اعضا قرار گرفت، سپس محورهای موردنظر مقام معظم رهبری در جلسه پیشین ستاد مطرح و در جلسه در مورد چگونگی اجرایی‌کردن آنها بحث و بررسی صورت گرفت.»

به گفته ربیعی، در این راستا گزارشی از اقدامات دولت برای انتشار اوراق مالی، فروش دارایی‌های دولت و فروش سهام شرکت‌های دولتی، به‌ علاوه چگونگی افزایش سرمایه‌گذاری و برخی موانع آن و  جهش تولید و رفع مشکل آن ارایه شد. «در ادامه موضوع حمایت از اقشار ضعیف جامعه نیز در جلسه مطرح شد. رئیس مجلس به هماهنگی ایجادشده برای ادغام دو طرح معیشتی کرونای دولت و طرح حمایتی معیشتی مجلس اشاره و این هماهنگی و ادغام را برای جامعه مفید دانست.»

او ادامه داد: «در بخش دیگر جلسه پیرامون امنیت سرمایه‌گذاری و ضرورت ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی موضوعاتی مطرح و مورد بحث قرار گرفت. رئیس‌جمهوری نیز شرط موفقیت سرمایه‌گذاری و امنیت آن را منوط به تلاش هماهنگ هر سه قوه در جامعه دانست.»

سخنگوی دولت از بررسی و بحث در مورد اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مبتنی بر کوچک‌کردن دولت و چگونگی اجرای خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی و موانع اجراشدن آن و اقدامات حمایت‌های همه‌جانبه از آن گفت: «در این ارتباط رئیس قوه‌قضائیه معتقد بودند با اصلاح صورت‌گرفته در ساختار واگذاری‌ها و طی‌شدن روند قانونی این فرآیندها می‌توانیم امیدوار باشیم اعتمادسازی موثری در میان صاحبان سرمایه و علاقه‌مندان به تولید ایجاد شود.»

اگرچه به گفته سخنگوی دولت سران سه قوه به‌طور مشترک بر تداوم اجرای اصل 44 قانون اساسی و تداوم خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری‌ها و رفع موانع آن تأکید کردند.

کاهش 40درصدی بستری‌ها و 50درصدی مرگ‌ومیرها

سخنگوی دولت از کاهش تلفات ناشی از کرونا گفت. «در این مدت 40درصد از بستری‌ها و 50درصد مرگومیر کاهش یافته است.»

به گفته ربیعی، آمارها نشان می‌دهد بر اثر رعایت مردم و کاهش ترددهای جاده‌ای و درون‌شهری، آمار تصادفات 38درصد، تعداد متوفیان تصادفات 39درصد و مجروحان 28درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. «در مدت اجرای دستورالعمل‌های جدید، ترددهای درون‌مرزی شبانه در تهران 80درصد کاهش یافته و 25هزار و 811 واحد صنفی متخلف در سطح کشور پلمپ شده‌اند.»

ارقام لایحه بودجه 1400 براساس واقعیت‌های جامعه

ربیعی معتقد است در فصل بودجه دولت شاهد این نوع انتقادات بوده و این سنت خوبی است که موجب شکوفاشدن بودجه سالانه خواهد شد. «مقام معظم رهبری فرمودند سهم صندوق توسعه ملی برای فروش نفت خام، میعانات گازی و مازاد بر یک‌‌میلیون بشکه در روز، 38درصد باشد و تمامی تسهیلات سررسیدشده دولت از صندوق توسعه ملی از محل سهم دولت از مازاد مذکور پرداخت شود.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «درباره موضوع بند «ه» تبصره 4 ماده ‌واحده نیز فرمودند که برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای مصارف بودجه سال 1400 مجاز نیست.»

به گفته او، با وجود این کسری بودجه در بخش منابع به میزان 90هزار میلیارد تومان ایجاد خواهد شد. «این نظریه موجب می‌‎شود دولت برای جبران بودجه اقداماتی را سامان دهد؛ به‌عنوان مثال فروش اوراق و سهام را دنبال خواهد کرد. بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت در جلسه یکشنبه کاهش هزینه‌های دولت شامل کاهش حقوق و برنامه‌های حمایت معیشتی نخواهد بود.»

ربیعی همچنین درخصوص ارقام درنظر گرفته‌شده در لایحه بودجه 1400 نیز گفت: «بودجه براساس واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه طراحی شده است. این سخن درستی نیست که اصلاحات ساختاری مدنظر قرار نگرفته است.»

او ادامه داد: «کوچک‌کردن دولت و کاهش بودجه جاری و بودجه مبتنی بر عملکرد و کم‌کردن فشار تحریم بر زندگی مردم و قراردادن هشت میلیارد دلار برای حمایت از زندگی روزمره مردم و تصمیمات دیگری بر تداوم حمایت معیشتی از موضوعاتی بودند که رهبری بر آن تأکید کردند.»

در مورد واکسن قبلا همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارایه دادند. در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد. قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.

به باور ربیعی، ارقام پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه براساس واقعیت پیش‌رو در نظر گرفته شده است. حق هرگونه اعمال‌نظر و اصلاح برای مجلس محفوظ است و دولت به لحاظ بحث کارشناسی با مجلس همراهی خواهد کرد و از تمام توان کارشناسی خود دریغ نخواهد کرد. «امیدواریم در نهایت هزینه‌های دولت افزایش پیدا نکند.»

او ادامه داد: «در همین راستا امروز بعدازظهر به منظور هم‌اندیشی جلسه مشترکی بین رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان و برخی از اعضای دولت برگزار خواهد شد؛ این جلسه را میمون و مبارک می‌دانیم و امیدواریم که کلیات بودجه تغییر نکند.»

آثار نپیوستن به FATF

ربیعی در مورد خرید واکسن کرونا هم گفت: «در مورد واکسن قبلا همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارایه دادند. در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد. قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.»

او ادامه داد: «امیدواریم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه بحث کنیم و آنچه به مصلحت کشور است را بتوانیم تأمین کنیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ورود به دیگر موضوعات خودداری کند

سخنگوی دولت درخصوص اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی مبنی بر اینکه بازگشت به خانه اول در برجام امکان‌پذیر نیست، گفت: «پاسخ این سوال را پیشتر نماینده دایم کشورمان در وین داده است. خود آقای گروسی به نماینده دایم جناب آقای غریب‌آبادی گفته که صرفا به جنبه فنی مسأله اشاره کرده و از آنجایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد فنی است، انتظار می‌رود در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود در حوزه‌های نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارایه گزارش‌های به‌روزرسانی عمل کند و از ورود به دیگر موضوعات خارج از چارچوب مسئولیت‎های آژانس و مدیرکل خودداری کند.»

ربیعی ادامه داد: «مدیرکل اعلام کرده ظاهرا سوءبرداشتی از اظهارات ایشان انجام شده و منظور ایشان مطابق با آنچه در رسانه‌ها انعکاس یافته، نبوده است. در عین حال، نظارت بر ابعاد فنی برنامه‌های هسته‌ای به آن پیچیدگی‌ای که در برخی رسانه‌ها انعکاس یافته نیست، بنابراین نیازی به مذاکره با آژانس در این خصوص احساس نمی‌شود.»

کشورهای اروپایی به جای ابراز نگرانی، به تعهدات خود بازگردند

سخنگوی دولت با اشاره به ادعای سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مبنی بر اینکه پیامدهای نقض تعهدات برجامی جدی است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران طرف شاکی درخصوص نقض تعهد و ناپایبندی اساسی به تعهدات از سوی آمریکا و اروپاست. پرواضح است ایران نمی‌تواند به اجرای یک‌طرفه تعهدات بپردازد و کشورهای اروپایی به جای ابراز نگرانی بهتر است که به تعهدات خود بازگردند تا زمینه حفظ برجام که به نفع همه است، فراهم شود.»

ربیعی ادامه داد: «اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران وفق گام‌های پنجگانه منطبق با حقوق به رسمیت شناخته‌شده ما ذیل مواد 26 و 36 برجام قرار دارد و در صورت بازگشت سریع طرف‌های برجام به انجام تعهدات‌شان در برجام، اجرای آنها متوقف می‌شود. بنابرین ادعای عدم پایبندی ایران به برجام حرف صحیحی نیست.»

اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران وفق گام‌های پنجگانه منطبق با حقوق به رسمیت شناخته‌شده ما ذیل مواد 26 و 36 برجام قرار دارد و در صورت بازگشت سریع طرف‌های برجام به انجام تعهدات‌شان در برجام، اجرای آنها متوقف می‌شود. بنابرین ادعای عدم پایبندی ایران به برجام حرف صحیحی نیست.

در هیچ جای 5 جلد پیوست لایحه بودجه بحثی از 2030 نشده

ربیعی در پاسخ سوالی مبنی بر انتشار ادعایی در راستای در نظر گرفته‌شدن اعتبار برای اجرای سند 2030 در لایحه بودجه مطرح شده است، گفت: «متأسفانه عده‌ای این روزها بدون هیچ سوال و مذاکره‌ای براساس یک برداشت، اقدام به قضاوت عجولانه می‌کنند و در این مورد هم یک برداشت اشتباه صورت گرفته است. بودجه شامل یک ماده واحد با 5 جلد پیوست جداول کلان است که در هیچ جای این 5 جلد پیوستی بحثی از 2030 نشده است و اصل بودجه هم همین لایحه و 5 جلد پیوستی است.»

سخنگوی دولت خطاب به نمایندگان مجلس هم گفت: «به لحاظ ایجاد شفافیت و آگاهی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، 10 جلد از مطالعات پیرامون قانون برنامه ششم توسعه صرفا جهت اطلاع نه اثرگذاری در بودجه ارسال شده که بند مورد استناد در پیوست‌هایی است که شامل سوابق بوده که این سوابق هم مربوط به مطالب از سال 95 به بعد بوده است.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه «سند 2030»هیچ جایگاهی در برنامه‌های آموزش و پرورش ندارد، ادامه داد: «اساسا سند 2030 هیچ جایگاهی در برنامه‌ها و اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش ندارد و با وجود سند بنیادین آموزش‌وپرورش تمامی برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش بر مبنای سند بنیادین انجام می‌شود.» او ادامه داد: «همچنین وزارت آموزش و پرورش پیش از این سند 2030 را مغایر با اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌ها اسلامی مورد پذیرش سند تحول بنیادین می‌داند و خود را متعهد می‌داند که در هیچ سطحی از آموزش و پرورش برنامه و اقدامی براساس آن انجام نشود.»

سخنگوی دولت با تأکید بر این مسأله که اساسا دولت موضوعی به نام سند 2030 را به رسمیت نمی‌شناسد و اختصاص بودجه برای اجرایی‌کردن، پیگیری یا هر آنچه مربوط به 2030 باشد را تکذیب می‌کنم، گفت: «تعجب می‌کنم یکی ازآقایان مصاحبه کرده بود که ردیف 2030 را از بودجه حذف می‌کنیم و متأسفانه و اساسا نگاهی به بودجه نکرده است. این ردیف کجاست که می‌خواهید حذف کنید. چه خوب است قبل از هرگونه ایجاد ذهنیت در افکار عمومی یک سوال یا تماس با سازمان برنامه و بودجه صورت می گرفت.»

ارسال پیام از بایدن، گمانه‌زنی رسانه‌ای

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا هنوز مستقر نشده، ارسال پیام از بایدن به ایران را تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست. «اظهارات علنی مقامات دولت جدید آمریکا تاکنون جنبه شعارهای انتخاباتی داشته که نمی‌توان اعتباری برای آنها قایل شد. جمهوری اسلامی ایران نه به اظهارات، بلکه به اقدامات دولت آینده آمریکا درخصوص بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل توجه خواهد کرد.» ربیعی گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران به روشنی توسط مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری در خصوص برجام و احتمال بازگشت طرف‌های مقابل اعلام شده است.»

طرح درخواست‌های غیرقانونی از سوی کانادا را اقدامی غیرحرفه‌ای، غیرسازنده و زیاده‌خواهانه در روند این همکاری‌ها می‌دانیم. اینکه دولت کانادا بدون تحقیقات فنی و حقوقی چنین ادعاهایی طرح کرده، تأسف‌انگیز است.»

رویکرد سیاسی دولت کانادا به سانحه هواپیمای اوکراینی

سخنگوی دولت درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا که خطای انسانی نمی‌تواند دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی باشد، گفت: «دولت معتقد است علل سانحه طبق قوانین و مقررات داخلی خود و وفق تعهدات بین‌المللی و با پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و در فضایی کاملا حرفه‌ای انجام شود.»

به گفته ربیعی، کمیته تعیین‌شده در دولت با اهتمام زیاد همه جوانب را بررسی کرده و با همه کارشناسان و مطلعان مصاحبه و گزارشی هم تهیه شده که  مقامات وزارت راه‌وشهرسازی این نتایج را به اطلاع طرف‌های ذیربط می‌رساند.

ربیعی با بیان اینکه تاکنون در قالب دو  دور مذاکرات، کل یافته‌های خود را در اختیار طرف اوکراینی قرار داده‌ایم، گفت: «اما متأسفانه رویکرد دولت کانادا نسبت به موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی کاملا رویکردی سیاسی و غیرحقوقی است.»

او ادامه داد: «همیشه اظهارات سیاسی می‌کنند. ما از ابتدای این سانحه همکاری و تحقیقات لازم را برای روشن‌شدن ابعاد حادثه و نیز اطلاع‌رسانی شفاف به طرف‌های ذینفع انجام دادیم و تلاش‌ها و همکاری‌های خود را با حسن‎نیت ادامه خواهیم داد.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «در عین حال، طرح درخواست‌های غیرقانونی از سوی کانادا را اقدامی غیرحرفه‌ای، غیرسازنده و زیاده‌خواهانه در روند این همکاری‌ها می‌دانیم. اینکه دولت کانادا بدون تحقیقات فنی و حقوقی چنین ادعاهایی طرح کرده، تأسف‌انگیز است.»

او گفت: «به دولت کانادا توصیه می‌کنیم بدون دخالت در امور داخلی کشورمان، روند همکاری‌های دوجانبه ایران و اوکراین، به‌عنوان دو دولت ذیربط را مختل نکند. ما به شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق همه جزئیات سانحه هواپیمایی اوکراین و جلوگیری از تضییع حقوق خانواده‌های جانباختگان متعهدیم. به خانواده‌های جانباختگان این سانحه اطمینان می‌دهیم همه دستگاه‌ها با هماهنگی و همکاری، همه ظرفیت‌ها و تلاش خود را برای پیگیری حقوق قربانیان به کار خواهند بست.»

ربیعی با اشاره به اینکه در هرحال، مسئولیت مدنی و جبران خسارت، جایگزین رسیدگی قضائی و مسئولیت کیفری نیست، گفت: «ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های بازماندگان، امیدواریم نشست میان خانواده‌های جانباختگان و مسئولان قضائی کشور برای اطلاع این خانواده‌ها از روند قضائی حادثه و پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی پیرامون سانحه برگزار شود.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.