یک مورد خودکشی هم نیازمند بررسی و عملکرد مناسب است

سخنگوی دولت در پاسخ به «شهروندآنلاین»: مطالعات جهانی نشان می‌دهد در مقوله خودکشی، ایران جزو کشورهایی با نرخ پایین است.

شهروندآنلاین: خودکشی، پدیده‌ای چندوجهی است متاثر از مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی. سخنگوی دولت از مطالعاتی می‌گوید که در سال‌های قبل انجام شده‌اند. «زمانی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودم، پایه‌گذاری مطالعات عمیقی در این زمینه با همکاری موسسات دانشگاهی صورت گرفت.»

علی ربیعی معتقد است امروز این مطالعات برش استانی خورده‌ و حتی نگاه‎‌های محلی و عوامل محلی موثر بر علل خودکشی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. «این مطالعات نشان می‌دهد عمده خودکشی‌ها در مناطقی بوده که علل فرهنگی و اجتماعی نقش بیشتری داشتند.»

ربیعی به مطالعات جهانی هم اشاره دارد؛ مطالعاتی که نشان می‌دهد ایران در مقوله خودکشی جزو کشورهایی با نرخ پایین است. آمارهای جهانی گویای این مسأله‌اند که خودکشی در جهان 10 در هر 100هزار نفر بوده، در حالی که این نرخ در ایران بین 5 و تا حدودی بیشتر از 5 در هر 100هزار نفر بوده است.

او از آمار متوفیان مشکوک به خودکشی در هشت ماهه نخست 99 می‌گوید. آمارهایی که بررسی‌ها نشان می‌دهند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته، البته این افزایش معنادار نبوده است. «بخشی از این افزایش را می‌توان مربوط به افزایش جمعیت دانست، هرچند هراس و نگرانی از کرونا هم بخش تأثیرگذار در این مقوله در شرایط فعلی محسوب می‌شود.»

سخنگوی دولت معتقد است خودکشی مقوله‌ای آماری نیست و بحث آماری در این زمینه اشتباه است. «انسان‌ها قابل تقلیل به ارقام نیستند. یک مورد خودکشی هم اهمیت دارد و نیازمند بررسی و عملکرد مناسب است.»

به گفته ربیعی برای مقابله با خودکشی برنامه‌های منطقه‌ای و محلی در نظر گرفته شده است؛ برنامه‌هایی مبتنی بر سیاستگذاری‌های جغرافیایی و منطقه‌ای. «امروز در زمینه خودکشی تولید متن و راهنمای کار صورت گرفته است.»

او معتقد است اورژانس اجتماعی تاکنون در موارد بسیاری مداخله کرده و این تأثیر بسزایی در کاهش تعداد خودکشی‌های منجر به فوت داشته است. «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و وزارت کشور برنامه‌ای به‌طور مشترک در زمینه پیشگیری دارند که در موارد احتمالی با نظام مشاوره و اورژانس اجتماعی مداخله می‌کنند.»

به گفته سخنگوی دولت بعد از اینکه خودکشی در زمره آسیب‌های اجتماعی قرار گرفت، اورژانس اجتماعی تقویت و در بسیاری از شهرهای کشور فعال شد. «در مواردی که خودکشی در یکی از مناطق فزونی پیدا می‌کند، مطالعه منطقه‌ای و محلی مبنی بر سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی در منطقه با همکاری وزارت کشور دنبال می‌شود.»

به باور ربیعی خودکشی مقوله‌ای میان دستگاهی است و در میان آسیب‌های اجتماعی به آن توجه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد چنانچه در مراحل اولیه خانواده متوجه شود، خودکشی قابل پیشگیری است. نتیجه‌ای که از داده‌های علمی اورژانس اجتماعی به دست آمده است. «از مردم می‌خواهم با مشاهده مواردی دال بر خودکشی به اورژانس اجتماعی اطلاع بدهند.»

سخنگوی دولت فقدان گفت‌وگو در خانواده‌ها را یکی از دلایل خودکشی می‌داند. «اساسا انزوای افراد یکی از عوامل خودکشی است. ممکن است کرونا امروز به این مسأله دامن بزند. کرونا باعث شده مراکز شادی تعطیل شوند، بنابراین باید در این زمینه مراقب باشیم.»

ربیعی معتقد است وزارت آموزش‌وپرورش هم در این زمینه کارهای خوبی انجام داده است. «براساس طرحی که مدرسه محور آسیب‌ها بود، بچه‌هایی که خانواده‌های نارسایی داشتند، شناسایی می‌شدند و مداخلات لازم انجام می‌شد. به گفته وزیر آموزش‌وپرورش سامانه شاد هم مسائل روحی و روانی را مورد توجه قرار داده است.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.