داستان آزادی در بلندترین شب سال

خیران خانه هلال روستای مبارکه 6 زندانی جرایم غیرعمد را به آغوش خانواده برگرداندند

3 ماه از تأسیس خانه هلال روستای مبارکه می‌گذرد، اما آشنایی ساکنان این روستا و دیگر روستاهای شهرستان بافق با هلال ‌احمر تاریخچه پروپیمانی دارد. فعالیت‌های داوطلبانه ساکنان این روستا و همچنین امدادگرانی که در سال‌های گذشته در این روستا آموزش دیده‌اند و به جمع امدادگران جمعیت استان یزد پیوسته‌اند گواهی بر این ماجرا هستند.
این خانه هلال تازه‌تأسیس قرار است در کنار آموزش و بالا بردن آمادگی اهالی روستا هنگام حوادث، نقطه عطفی برای فعالیت‌های داوطلبانه هم باشد و خیران و داوطلبان این روستا را دور هم جمع کند و تسکینی برای آلام مردم رنج‌دیده باشد.
آزاد کردن 6 زندانی جرایم غیرعمد بافق در شب یلدا گوشه‌ای از این فعالیت‌هاست که به همت خیران و همکاری دهیاری و شورای روستای مبارکه رقم خورده.

شهروند آنلاین: داستان آزادی در بلندترین شب سال . روستای مبارکه 4500 نفر جمعیت دارد. روستایی از توابع شهرستان بافق استان یزد که ساکنانش اغلب در معادن سنگ و آهن این شهرستان مشغول به کار هستند.

در سه ماهی که از افتتاح خانه هلال مبارکه می‌گذرد 150 نفر در آن عضو شده‌اند و فعالیت‌های مختلف داوطلبی و آموزشی را در این مرکز شروع کرده‌اند؛ از شرکت در دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه و آشنایی با مخاطرات گرفته تا تشکیل گروه‌های محلی برای حل مشکلات معیشتی و معضلات اجتماعی روستا.

کار داوطلبانه و مشارکت در فعالیت‌های بشردوستانه در این روستا قدمت دیرینه‌‌تری دارد. از خیران سرشناس روستا گرفته تا داوطلبانی که تخصص و مهارت خود را در اختیار انجمن‌های مردم‌نهاد می‌گذارند، به سوی روزهای بهتر در این روستا قدم برداشته‌اند.

«محسن حیدری» دهیار روستای مبارکه و رئیس خانه هلال این روستا می‌گوید:«انجمن‌ها و گروه‌های زیادی در روستای مبارکه مشغول فعالیت هستند. از فعالیت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گرفته تا فعالیت در زمینه محیط‌زیست و … .

احداث خانه هلال روستایی هم در سه ماه گذشته فعالیت‌های داوطلبی را در این روستا تقویت کرده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به کمک خیران انجام شد، کمک به آزادی 6 زندانی جرایم غیرعمد شهرستان بافق بود.» قصه آزادی این زندانی‌ها به آغاز همکاری با انجمن حمایت از زندانیان برمی‌گردد.

زندانیان جرایم غیرعمد که در «زندان باز» به‌سر می‌بردند برای رفت‌وآمد از بافق به روستای خود هزینه ایاب‌وذهاب زیادی پرداخت می‌کردند. هفته گذشته به کمک خیران روستای مبارکه 6 نفر از این زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شدند تا شب یلدا به آغوش خانواده‌شان برگردند و به کمک دهیاری و شورای روستا برای اشتغال آنها در روستا اقداماتی انجام شده است.

داستان آزادی در بلندترین شب سال

حیدری می‌گوید: «با مشورت انجمن حمایت از زندانیان، به کمک خیران روستا 6 زندانی جرایم غیرعمد از زندان آزاد شدند. همزمان برای ایجاد اشتغال این افراد اقداماتی انجام شد. این زندانیان در بند باز زندان قرار داشتند یعنی می‌توانستند از زندان به خانه خود در رفت‌وآمد باشند که این رفت‌وآمد هرروزه  هزینه زیادی برای آنها در بر داشت. ما از این افراد برای انجام امور روستا کمک می‌گیریم و در ازای آن حقوق ماهیانه هم به آنها تعلق می‌گیرد.

ضمن اینکه از رفت‌وآمد هر روزه به زندان معاف می‌شوند. این اولین بار نیست که خیران روستا زندانیان جرایم غیرعمد را آزاد می‌کنند و پیش از این هم چند زندانی شهرستان بافق را به جمع خانواده برگردانده بودند.»

 

خانه هلال نیاز به تجهیز دارد

کمک به سیل‌زدگان کشور در‌سال گذشته، فعالیت داوطلبانه در زمینه مقابله با کرونا و طرح‌هایی مثل آمران و ناظران سلامت، تجهیز مدارس به آبسردکن و تصفیه آب، تجهیز اورژانس روستا، کمک به شبکه درمان روستایی، شناسایی 110 سالمند روستا و حمایت از آنها و … بخشی از فعالیت‌های داوطلبانه‌ای است که به کمک خیران و داوطلبان مبارکه انجام می‌شود.

خانه هلال مبارکه آموزش کمک‌های اولیه و آشنایی با مخاطرات را هم آغاز کرده است و شهروندان را برای مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی آماده می‌کند. حیدری می‌گوید: «زمان زیادی از تأسیس خانه هلال نمی‌گذرد.

با این حال این خانه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. روستای مبارکه به مرکز شهرستان بافق نزدیک است و در صورت وقوع هر حادثه‌ای هلال ‌احمر درگیر رسیدگی به مشکلات اصلی‌تر در مرکز شهرستان خواهد بود. برای اینکه بتوانیم از آموزش‌ها در هنگام وقوع حوادث استفاده کنیم باید امکانات و تجهیزات اولیه‌ای در خانه هلال مستقر کنیم.»

 

گسترش آموزش

در حال حاضر در 4 روستای شهرستان بافق خانه هلال راه‌اندازی شده است؛ کوشک، دولت‌آباد، مبارکه و بساب این چهار روستا هستند.

«محمدرضا فتاحی بافقی» رئیس شعبه هلال ‌احمر بافق می‌گوید: «خانه‌های هلال مجموعه کوچکی از هلال ‌احمر در روستاها هستند و قرار است تمام فعالیت‌های هلال احمر، از آموزش گرفته تا فعالیت داوطلبانه در آنها انجام شود. فعالیت‌های این خانه‌ها همگی در راستای کاهش آلام بشری است و گروه‌های مختلف سنی و همه اقشار را در بر می‌گیرد.

پیش از این حداقل دهیاری‌ها و اعضای شورای روستا آموزش‌های اولیه برای شرایط بحرانی را دیده بودند تا در صورت وقوع هر حادثه بدانند در ساعات اولیه باید چه اقدامی انجام دهند. راه‌اندازی خانه هلال در روستاهایی که بیش از 200 نفر جمعیت دارد به ما کمک می‌کند تا این آموزش‌ها را عمومی‌تر و در سطح گسترده‌تری انجام دهیم.»

احداث خانه هلال روستایی هم در سه ماه گذشته فعالیت‌های داوطلبی را در این روستا تقویت کرده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به کمک خیران انجام شد، کمک به آزادی 6 زندانی جرایم غیرعمد شهرستان بافق بود

معادن مختلفی که در این شهرستان فعالیت دارند از جمله معدن سنگ‌وآهن بافق و مجتمع معدنی فلات مرکزی ایران از حامیان فعالیت‌های هلال احمر در این شهرستان هستند و  یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف آموزش کمک‌های اولیه و آشنایی با مخاطرات در هلال ‌احمر این شهرستان.»

 

بشردوستی حد و مرز ندارد

فعالیت‌های داوطلبی جزء جدانشدنی مشارکت‌های مردم روستاهای بافق است و خانه‌های هلال قرار است این مشارکت‌ها و فعالیت‌ها را هدفمندتر از قبل کند. درحال حاضر هلال ‌احمر شهرستان بافق 840 عضو داوطلب و جوان دارد و 160 امدادگر داوطلب هم در پایگاه‌های امدادی و عملیات‌های این شهرستان فعال هستند.

«عالیه سادات آزادی» مسئول خانه‌های هلال شهرستان بافق می‌گوید: «بیش از 8‌سال پیش که خانه‌های داوطلبی در شهرستان راه‌اندازی شد اقشار مختلفی در آن حضور پیدا کردند. در کنار آموزش‌های کمک‌های اولیه، فعالیت‌های خیریه‌ای و مشارکت‌های بسیار زیادی توسط این اعضا شکل گرفت.

مردم خودشان با مشکلات به خوبی آشنا بودند و به دلیل همین آشنایی، از ظرفیت‌های محلی برای حل این گرفتاری‌ها کمک می‌گرفتند. ایده‌های این فعالیت‌ها گاهی چنان دست اول بود که ما را شگفت‌زده می‌کرد.

فعالیت داوطلبی و کمک‌های بشردوستانه حدومرزی ندارد و اعضای هلال ‌احمر بافق این را به خوبی به ما نشان دادند.» خانه هلال در دو روستای دیگر شهرستان بافق هم درحال راه‌اندازی است تا تعداد این خانه‌ها را در بافق به 6 خانه هلال برساند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.