راه مسدود کردن بازگشت جو بایدن به برجام

محتویات نامه تد کروز به ترامپ چه بود؟

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا از ترامپ و پمپئو خواست جلوی بازگشت بایدن به برجام را بگیرند. کروز به ترامپ و پمپئو پیشنهاد کرد توافق اقلیمی پاریس و برجام را به عنوان یک «معاهده» به سنا ارجاع دهند.

شهروندآنلاین: تد کروز، سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه (بیست‌ودوم دسامبر) متن نامه‌ای را در وب‌سایت خود خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و مایک پمپئو، وزیر خارجه ‌آمریکا در ارتباط با مسدودکردن بازگشت جو بایدن، رئيس‌‌جمهوری منتخب این کشور به برجام منتشر کرد.

کروز در این نامه به ترامپ و پمپئو پیشنهاد کرد توافقنامه اقلیمی پاریس و همچنین توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را برای مسدودکردن مسیر بازگشت جو بایدن به برجام به عنوان یک معاهده به سنا ارجاع دهند.

این سناتور عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا توافق اقلیمی پاریس و برجام را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و به ترامپ و پمپئو توصیه کرده است که جلوی بازگشت بایدن به برجام را پیش از آمدن بایدن به کاخ سفید سد کنند.

کروز در توییتی که فرستاده از برجام به عنوان «توافق اوباما – بایدن» یاد کرده است.

این سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود توضیح داده است که برجام و توافق اقلیمی پاریس جزو معاهده‌های رسمی به حساب می‌آیند و مشمول اصل دوم قانون اساسی می‌شوند که طبق این اصل، آمریکا برای پیوستن به این معاهده‌ها نیاز به دوسوم آرای نمایندگان سنا خواهد داشت.

تد کروز معتقد است برجام و توافق اقلیمی پاریس رأی دوسوم نمایندگان سنا را نخواهند آورد و پیوستن آمریکا به برجام و توافق پاریس عملا ناممکن خواهد بود و دولت بعدی آمریکا بدون داشتن رأی سنا به این توافقنامه‌ها نمی‌تواند بازگردد.

تد کروز گفته است برجام و توافق اقلیمی پاریس به دلیل تأثیر آنها بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا باید به عنوان معاهده شناخته شوند و ارجاع آن به سنا باید هر چه زودتر و پیش از به قدرت رسیدن بایدن انجام بگیرد.

نامه این سناتور جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه در وب‌سایتش انتشار یافت و هنوز دونالد ترامپ، مایک پمپئو و همچنین جو بایدن واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.