معیار‌های دهگانه رجال مذهبی و سیاسی چیست؟

داشتن مواضع روشن و عملکرد شفاف درباره «فتنه‌های بعد از انقلاب» برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری الزامی شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز معیارهای رجال مذهبی و سیاسی‌بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کردند.

شهروندآنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه سوم دی) مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران با ۱۵۵ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن با ماده ۲ طرح مذکور موافقت کردند.

در ماده ۲ این طرح آمده است؛ یک ماده به ‌شرح ذیل به ‌عنوان ماده (۳۵) مکرر ۱- به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۳۵ مکرر ۱- احراز شروط جز (۱) بند (الف) ماده (۳۵) این قانون از طریق بررسی معیارهای زیر انجام می‌شود:

الف) معیارهای رجال مذهبی:

۱. اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه

۲. ثبات و استواری در اعتقاد و التزام به عقاید، احکام و اخلاق اسلامی از جمله ‌انجام واجبات و تقید به ترک محرمات و اشتهار به آن

۳. بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب تشیع در حد اثبات حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع

۴. احساس مسئولیت نسبت به امور دینی مردم و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی در جامعه، از جمله اعتقاد قلبی، اشتهار و التزام عملی به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و بزرگداشت شعائر دینی

۵. صداقت در گفتار و عدالت در رفتار با بررسی سوابق از جمله در گزارش‌های مرتبط با سمت‌ها و مسئولیت‌ها و ارایه آمارهای مرتبط

ب) معیارهای رجال سیاسی:

۱. بهره‌مندی از اطلاعات لازم و قدرت تحلیل درخصوص مبانی شکل‌گیری نهضت امام خمینی(ره) و نظام اسلامی و استمرار آن

۲. تعهد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی و قانون ‏اساسی و همچنین درک و آشنایی نسبت به اصول این قانون و حدود صلاحیت‌ها و جایگاه قوای سه‌گانه و سایر نهادهای اساسی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، شوراها و نیروهای مسلح

۳. داشتن مواضع روشن و عملکرد شفاف راجع به جریان‌های غربگرا و واگرا و طرفداران نظام سلطه در کشور و تهدیدات و فتنه‌های بعد از انقلاب اسلامی

۴. شناخت و آگاهی عمیق نسبت به امور داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز قدرت تحلیل مسائل جاری و آتی مبتنی بر مبانی و معیارهای انقلابی از قبیل حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، عدم‌تعهد و گرایش به قدرت‌های سلطه‌گر، حمایت از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران و دفاع از حقوق همه مسلمانان

۵. سابقه تلاش همه‌جانبه در تأمین و حفظ حقوق شهروندی و آزادی‌های قانونی و مشروع، وحدت ملی و تقویت آن، مصالح نظام اسلامی، منافع ملی و ترجیح آن بر منافع شخصی، گروهی، قومی و حزبی

تبصره- اخذ یا داشتن تابعیت یا اقامت دائم از کشورهای بیگانه توسط داوطلب، والدین، همسر و فرزندان از مصادیق عدم التزام و تعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

مخالفت مجلس با حذف تعریف ایرانی‌الاصل از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد محمدحسین فرهنگی مبنی بر حذف ماده ۳ این طرح را بررسی و در نهایت با آن مخالفت کردند.

محمدحسین فرهنگی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: «در این ماده ایرانی‌الاصل بودن تنها به این صورت تعریف‌شده که فقط پدر و مادر تابعیت ایران داشته باشند و کسانی که پدر و مادر آنها تابعیت ایران را دارند، اما نسل‌های قبل آنها ایرانی نیستند، امکان حضور در انتخابات را ندارند.»

او ادامه داد: «در ابتدای انقلاب نیز فردی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود که در گذشته به ایران مهاجرت داشته است، اما حضرت امام به صراحت تشخیص داد که صرفا پدر و مادر تابعیت ایران را داشته باشند، کافی نیست.»

او در ادامه اظهار کرد: «از سوی دیگر تعریف ایرانی‌الاصل بودن و شرایط تابعیت در ماده یک این طرح تصریح شده است و نیازی نیست ما مجددا آن را مطرح کنیم.»

محمدجواد کولیوند، معاون پارلمانی وزیر کشور در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: «حذف ماده سه تأثیری در کل این طرح ندارد، چراکه شرایط تابعیت در تبصره این ماده ذکر شده و درخصوص ایرانی‌الاصل بودن نیز در قانون قضائی تعریف وجود دارد و وجود این ماده برای این طرح چندان جالب نیست و ما نیز موافق حذف آن هستیم.»

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: «ما باید ایرانی‌الاصل بودن و بحث تابعیت را در این قانون روشن کنیم و با حذف آن کاری جلو نمی‌رود. ما موافق هستیم که اصلاحاتی صورت بگیرد، اما با حذف آن مخالف هستم.»

ملاک ایرانی‌الاصل بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی ماده 3 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را تصویب کردند.

براساس این مصوبه، یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۳۵ مکرر دو به قانون الحاق می‌شود:

ماده (۳۵) مکرر۲- مقصود از «ایرانی‌الاصل» مذکور در جزء (۲) بند (الف) ماده (۳۵) این قانون، شخصی است که از پدر و مادر ایرانی که تابعیت اصلی ایرانی دارند، متولد شده باشد و منظور از «تابع ایران» مذکور در بند فوق، شخصی است که تابعیت اصلی ایرانی داشته باشد.

تبصره: اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را در گذشته داشته یا افرادی که تابعیت ایران را به تازگی کسب کرده‌اند، امکان حضور در انتخابات را ندارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.