وزیر، تنها منبع موثق اخبار واکسن کرونا

نمکی: رد پایی از کرونای جهش‌یافته پیدا نکردیم

سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد در هفته‌ اخیر میزان مرگ‌ومیر و ابتلا در کشور ما نسبت به سایر کشورهای جهان، هفته بسیار موفق‌تر و آرام‌تری را سپری کرد.

شهروندآنلاین: وزیر تنها منبع موثق اخبار واکسن کرونا . سعید نمکی در بازدید از پایگاه رصد شبانه‌روزی طرح شهید سلیمانی در مبارزه با کرونا گفت: «هفته گذشته جهان روزهای پرالتهابی را درباره ابتلا و مرگ‌ومیر بیماری کووید-۱۹ سپری کرد. ضمن ابراز تأسف برای ابتلا و مرگ‌ومیرهای گسترده در جهان، خوشبختانه کشور ما وضعیت کم‌التهاب‌تری را طی کرد و با همت همه شرکا و همراهان ما در طرح بزرگ ملی شهید سلیمانی، خوشبختانه آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور بسیار کاهش یافت.»

کاهش ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور

وزیر بهداشت  افزود: «در هفته‌ اخیر میزان مرگ‌ومیر و ابتلا در کشور ما نسبت به سایر کشورهای جهان، هفته بسیار موفق‌تر و آرام‌تری را سپری کرد. دقیقا بسته به مداخلات مرحله‌ای که در اجرای طرح داشتیم، منحنی‌ها به همت همکاران ما سر تعظیم فرود آوردند؛ به طوری که در کشور چه در مرگ‌ومیر، چه در ابتلا و چه در میزان بستری ناشی از کرونا به‌شدت رو به کاهش و تنزل رفتیم.»

او گفت: «اگر نقشه کشور را نگاه و آن را از اولین روز آذر ماه با شرایط کنونی مقایسه کنید، می‌بینید که در اولین روزهای آذر ماه نقشه پر از نقاط قرمز و آتشین بود، اما به مرور این نقشه در یازدهم آذر ، هجدهم و بیست‌ودوم آذر نقاط قرمز به‌شدت کم شد و نقاط نارنجی و زرد جایگزین شدند؛ به طوری که در آخرین روز آذر ماه می‌بینید که نقاط نارنجی هم دارند به نقاط زرد بدل می‌شوند.»

۴ نقطه پرالتهاب در کشور

او افزود: «بنابراین  ۱۶۰ شهرستان قرمز در کشور امروز به صفر رسیدند. ۲۰۵ نقطه نارنجی و ۲۴۳ نقطه زرد داریم. البته هنوز شهرهایی را داریم مانند بافت در کرمان، کردکوی در گلستان، آمل و گلوگاه در مازندران که هنوز نقاط پرالتهاب و قرمز ما هستند. البته این به این معنا نیست که ما سمت‌وسوی قرمزتر شدن نقاط نارنجی و یا زرد را نخواهیم داشت بلکه هر لحظه ممکن است خدایی نکرده به دلیل رعایت‌نکردن پروتکل‌ها باز هم به آتشی برگردیم که در دامن استان‌هایمان بود.»

نمکی ادامه داد: «از مردم کشور که حرف ما را گوش دادند و در شب یلدا پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت را رعایت کردند، تشکر می‌کنم. در عین حال باز هم از تعداد اندکی گلایه می‌کنم که این تقاضای عاجزانه ما را نپذیرفتند و متأسفانه پروتکل‌ها را شکستند. امیدوارم میزان رعایت پروتکل‌ها روزبه‌روز بیشتر شود و پاداش آن را بتوانیم بگیریم.»

امروز؛ کمترین میزان مرگ ناشی از کرونا طی ۲ ماه گذشته

او با بیان اینکه امروز مرگ‌های ما کمترین تعداد را در طول دو ماه گذشته نشان داد و این نقطه دلگرم‌کننده‌ای برای ماست، گفت: «امیدوارم بتوانیم این راه را در قالب این طرح ادامه دهیم.»

تأخیر دولت انگلیس در اعلام جهش کرونا

نمکی درباره جهش ویروس کرونا در انگلیس گفت: «درباره گزارشی که دولت انگلیس با تأخیر درباره ورود یک سویه جدید از ویروس که دچار جهش در یکی از قسمت‌های بسیار مهم ویروس که قسمت پروتیین آن است، اعلام کرد، باید توجه کرد که این قسمت به ویروس این توانایی و قابلیت را می‌دهد که علاوه بر چسبندگی بیشتر، قدرت سرایت بیشتر و همچنین نفوذ بیشتر به درون سلول و نسوج و بیماری‌زایی بالاتری را از خودش نشان دهد.»

رد پایی از کرونای جهش‌یافته پیدا نکردیم

وزیر بهداشت گفت: «به محض اینکه این خبر را شنیدیم، بلافاصله مرزهای هوایی‌مان را بر روی کشور انگلیس بستیم و از ایران هم پروازی به آن سمت نداشتیم. همچنین بلافاصله افرادی را که طی ۱۵ روز قبل از انگلیس به ایران آمده بودند اعم از شهروند ایرانی و غیر ایرانی ردیابی کردیم و خوشبختانه تا امروز رد پایی از این ویروس که دچار جهش شده در کشور پیدا نکردیم.»

او گفت: «اگر همکار یا دانشمند یا رسانه‌ای خبری را بیان می‌کنند که این پیک گذشته ما از نوع این ویروس جهش‌یافته است، باید بگویم که تا این لحظه ویروس‌شناسان ما هرگز چنین جهشی را در کشور در این ویروس گزارش نکرده‌اند. البته ما جهش‌هایی در ویروس دیده بودیم و بنده گزارش بیش از ۶۶ نوع جهش را در ویروس دریافت کردم که هیچ یک از جهش‌ها در قسمت پروتیین ویروس که اکنون در انگلیس دیده شده، نبوده است. به دلیل پیوستگی انگلیس و اروپا برای کل اروپاییان علاوه بر تست منفی از آن طرف، اینجا هم در فرودگاه تست می‌گیریم.»

صحبت واکسن را فقط از وزیر بشنوید

نمکی درباره واکسن کرونا گفت: «خواهش می کنم مردم عزیز صحبت واکسن را فقط از وزیر بشنوید؛ یک به دلیل تخصص و دو به دلیل اطلاع.»

او افزود: «بسیاری از صحبت‌ها در این زمینه اذهان مردم را بر هم می‌ریزد. همان طور که ما داروهای ضد ویروس را چه موثر و چه بی‌تأثیر در هر جای دنیا گفتند، سریعا تأمین کرده و شروع به ساخت کردیم و هرگز این حسرت را نداشتیم که به دلیل تحریم‌ها داروی مورد نیاز مردم را تأمین نکردیم  و اجازه ندادیم این موضوع به عنوان خاطره‌ای تلخ برای آیندگان و مردم این سرزمین بماند.»

برای تهیه واکسن همه راه‌ها را می‌رویم

وزیر بهداشت گفت: «برای تهیه واکسن همه راه‌ها را داریم می‌رویم. علیرغم همه فشارهایی که دنیا برای ما گذاشته و مضایقی که ایجاد کرده، از بهترین و مطمئن‌ترین منابع تولید واکسن دنیا داریم واکسن می‌خریم.»

او تأکید کرد: «البته هیچ جای دنیا هنوز روی واکسن قسم نخورده و هیچ جای دنیا قرار نیست با شتاب‌زدگی واکسن تزریق کند و اگر دارد تزریق می‌کند عالمانه نیست؛ همین موتاسیونی که ایجاد شد ذهنیت را در مورد واکسن و پلتفرم‌های آن در دنیا تغییر می‌دهد.»

اولویت‌بندی تزریق واکسن را اعلام می کنیم

نمکی گفت: «واکسن را داریم می‌آوریم و برای گروه‌های آسیب‌پذیر کار را شروع کردیم. در آینده نزدیک اعلام می‌کنیم که برای چه گروهی و به چه شکلی قرار است که کار را آغاز کنیم.»

این هفته اولین گروه برای تست انسانی واکسن ایرانی انتخاب می‌شوند

نمکی در زمینه تولید داخلی واکسن کرونا گفت: «در زمینه ساخت داخل هم این هفته اولین گروه برای تست بالینی انتخاب می‌شوند که گزارش این کار بزرگ ملی را در آینده به اطلاع مردم می‌رسانیم. امیدوارم با همدلی، وفاق و رفاقت و صمیمیت و باور و اعتماد به یکدیگر بتوانیم این شرایط را طی کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.