تماس کشورها برای همکاری و بازگشت به شرایط قبل از ترامپ

واعظی: اینکه رئیس یک کمیسیون مجلس شخصا وزیری را صدا کند یا برای نظارت بر پروژه‌ها به استان‌ها بروند، کدام بند قانون اساسی است؟

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بنای دولت درباره بودجه بر تعامل و همکاری است، گفت: «تغییرات در لایحه تا جایی می‌تواند به وجود بیاید که شاکله بودجه‌ای که در ۱۰ ماه گذشته بر روی آن کار شده و در زمان مقرر هم تقدیم مجلس شده، به هم نخورد.»

شهروندآنلاین: محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره نظر دولت در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارکرد: «قانونی که الان درباره آن بحث می‌شود یکی از موضوعاتی است که به هر حال جناح‌های سیاسی و گروه‌های مختلف درباره آن نظرات متفاوت دارند و هنوز هم به تصویب نهایی نرسیده است. لذا اگر دولت بخواهد درباره چیزی که الان در مجلس درباره آن بحث صورت می‌گیرد و ممکن است ما با چند بند آن موافق باشیم یا با یک بند آن موافق نباشیم نمی‌توانیم نسبت به کل قانون اظهار نظر کنیم.»

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری افزود: «بنای دولت بر تعامل و همکاری است ولی تغییرات تا جایی می‌تواند به وجود بیاید که شاکله بودجه‌ای که در ۹ و ۱۰ ماه گذشته بر روی آن کار شده و در زمان مقرر هم تقدیم مجلس شده به هم نخورد.»

اظهارات رئیس‌جمهوری درباره نظارت بر وزرا مستند به قانون اساسی است

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره مباحث مطرح‌شده درباره نظارت بر عملکرد وزیران گفت: «رئیس‌جمهوری هم رشته‌اش حقوق است و هم ۲۰ سال نماینده مجلس بوده است و با استفاده از قانون اساسی و نه سلیقه شخصی به قانون اساسی استناد می‌کند و می‌گوید قانون اساسی مأموریت‌ها و وظایف را مشخص کرده است.»

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری افزود: «سوال از وزیران، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است. آقای رئیس‌جمهوری هم در صحبتی که در ارتباط با حقوق شهروندی و حقوق اساسی داشتند این موضوع را مطرح کردند ولی کار وزیران نظارت بر کار روزمره آنها از سیاست‌هایی است که رئیس‌جمهوری مشخص می‌کند و این وظیفه شخص رئیس‌جمهور است که بر کار وزیران نظارت ‌کند.»

او یادآور شد: «البته در قانون در قوه قضائیه برای بازرسی کل کشور هم وظایف نظارتی مشخص شده است که ما به آن هم احترام می‌گذاریم و همکاری می‌کنیم ولی اینکه هر نماینده یا رئیس مجلس و نایب‌رئیس مجلس یا رئیس یک کمیسیون بخواهد شخصا وزیری را صدا کند یا سفری به استان‌ها بروند و در آن سفر بگویند که ما آمدیم بر پروژه‌ها نظارت کنیم چنین موضوعی در قانون اساسی نیست که رئیس‌‌جمهوری اینها را مطرح کرد. کسانی که می‌گویند چنین چیزی هست آن بند قانون اساسی را باید مطرح کنند.»

تماس کشورها برای همکاری با ایران و بازگشت به شرایط قبل از ترامپ

واعظی گفت: «تا زمانی که تحریم‌های آمریکا و فشاری که بر روی بانک‌ها هست،مسأله محدودیت‌های FATF خود را نشان نمی‌دهد. البته مسئولانی که قرار است تا یک ماه دیگر (در آمریکا) سر کار بیایند، بدون اینکه با آنها تماس یا ارتباطی داشته باشیم،در رقابت‌های انتخاباتی‌شان اعلام کردند که می‌خواهند به چند پیمان بزرگ ازجمله پیمان آب‌وهوا و برجام برگردند. الان که اینها پیروز شدند، فضای جدیدی در اروپا و بین کشورهای مختلف در ارتباط با همکاری اقتصادی، بانکی و تجاری با ایران به وجود آمده است.»

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «این روزها شاهد هستیم که کشورهای مختلف با سفرا و مسئولان ما تماس می‌گیرند و می‌گویند با توجه به اینکه بعد از بیستم ژانویه محدودیت‌ها و فشارها برداشته می‌شود علاقه‌مند همکاری با ایران هستیم و می‌خواهیم همه چیز به قبل از ترامپ برگردد. در آن زمان که قرار است روابط عادی شود، این روابط از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و محدودیت‌ها در آنجا خود را نشان می‌دهد. من امیدوارم این تدبیر را مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دهد که تا آن زمان این موانع هم برداشته شود.»

واعظی گفت: «ما امیدوار هستیم هم ایران و هم کشورهای منطقه مراقبت‌های لازم را داشته باشند و اجازه ندهند در این ۲۹ روز باقیمانده از دولت آقای ترامپ مشکلی برای منطقه به وجود بیاورند. البته اینها هم در سازمان ملل و هم در مجلس نمایندگان آمریکا همه تلاش خود را کردند که وضعیتی را به وجود بیاورند که دولت بعدی نتواند به برجام برگردد.»

او خاطرنشان کرد: «من حتی ترور شهید فخری‌زاده را هم در همین راستا تحلیل می‌کنم که رژیم صهیونیستی این ترور برای این انجام دادند که با عکس‌العمل‌هایی که ما انجام می‌دهیم به برجام برنگردند تا تحریم‌ها ادامه داشته باشد و اختلافات و درگیری‌ها بین ایران و کشورهای مختلف باقی بماند. اما نظام، تدبیر و خویشتنداری کرد و به گونه‌ای عمل کرد که آنها به اهداف‌شان نرسیدند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.