لیگ فوتبال ایران VAR مخفی دارد؟

تغییر تصمیمات سرنوشت‌ساز از سوی داوران در چند بازی شائبه VAR مخفی را به‌وجود آورده

در بازی سپاهان و مس رفسنجان برای چندمین بار در فصل جاری لیگ‌برتر، داوران بعد از چند دقیقه توقف و مشورت‌های مشکوک، تصمیم سرنوشت خود را برگرداندند!

یک سال از کنار رفتن مهدی تاج از رأس فدراسیون فوتبال می‌گذرد و هنوز هم وعده‌ای که بارها در دوره ریاست او تکرار شد؛ عملی نشده است. به نظر می‌رسد هیچ عزمی هم برای ورود VAR یا همان کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران وجود ندارد.

شکستی که پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا تجربه کرد، از نظر خیلی از کارشناسان به دلیل آشنا نبودن بازیکنان این تیم با همین سیستم کمک داور ویدیویی بود؛ وگرنه بعید بود که آنها در محوطه جریمه خودی دست به چنین اشتباهاتی بزنند و باعث باخت تیم‌شان شوند.

بارها هم در لیگ برتر اشتباهات داوری سرنوشت‌ساز، باعث ایجاد جنجال‌های بزرگی شده که پای وزیر ورزش را هم وسط کشیده است.

حالا در شرایطی لیگ بیستم در حال برگزاری است که برخی اتفاقات در هفته‌های اخیر شائبه‌هایی را پیرامون استفاده از تصاویر ضبط شده تلویزیونی توسط داوران به‌وجود آورده است! همانطور که می‌دانید مجوز برای بازبینی صحنه‌ها توسط داوران، تنها در صورت وجود VAR با استانداردهای بین‌المللی وجود دارد.

برای اولین بار در لیگ بیستم دیدار تیم‌های ذوب‌آهن و پیکان بود که داور پس از مکثی چند دقیقه‌ای رأی خود را در مورد پنالتی اعلام شده برای تیم پیکان رد کرد و از همان زمان با توجه به رفتارهای صورت گرفته از سوی داور وسط و داوران خط این شائبه به وجود آمد که بیرون از زمین مسابقه تصمیم درست به داور منتقل شده است. علاوه بر این در دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و صنعت نفت آبادان بود که دو صحنه داوری و مکث‌های داور وسط پس از تصمیم اولیه و تأیید آن موجب شد تا به طرح این موارد دامن زده شود.

آخرین بار هم در بازی روز سه‌شنبه مس رفسنجان و سپاهان این اتفاق تکرار شد. بازبینی بحث‌برانگیزترین صحنه داوری دیدار تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و سپاهان اصفهان به خوبی گواه این است که اتفاقات عجیب و غریبی در مقوله داوری رخ می‌دهد.

خطای دو ضرب اعلام شده در محوطه جریمه تیم فوتبال سپاهان موقعیت مناسبی را در اختیار مس رفسنجان قرار داده بود، ضربه پس از اصابت به دست بازیکن مس رفسنجان با شوت یکی از بازیکنان مس همراه و روانه دروازه شد. تصمیم اولیه داور صحیح بودن گل بود و کمک داور کنار خط دروازه سپاهان نیز این تصمیم را تأیید و رأی به صحیح بودن گل داد و پرچمی از سوی وی زده نشد. توپ به میانه میدان منتقل و قرار بود بازی از سوی سپاهانی‌ها پس از دریافت گل آغاز شود. ناگهان داور وسط به سمت دیگر کمک داور خط که در سمت دروازه مس رفسنجان قرار داشت، رفت پس از لحظه‌ای نیز ناظر بازی به جمع آنها اضافه شد و مشخص بود که صحبت‌های ردوبدل شده در مورد صحیح یا مردود اعلام شدن گل است. داور وسط اما پس از چند دقیقه در اقدامی عجیب به سوی داور خط سمت دروازه سپاهان رفت و با وی نیز چند کلامی صحبت کرد و در نهایت گل مس رفسنجان مردود اعلام شد!

اینکه تصور کنیم بعد از چند دقیقه ناگهان تصمیم داوران درباره گل مس رفسنجان تغییر کرده؛ کمی دور از منطق به نظر می‌رسد. این بار هم مثل دو مورد قبلی این شائبه وجود دارد که داور چهارم بیرون از زمین توانسته با استفاده از تصاویر تلویزیونی اشتباه بزرگ داور را به او یادآوری کند.

VAR مخفی با استفاده از تصاویر تلویزیونی که از نظر قوانین فوتبال و داوری غیرقانونی به حساب می‌آید، در ایران طرفدارانی هم دارد. برخی از مربیان معتقدند با توجه به نبود امکانات VAR در ایران، این تنها راهی است که داوران به اشتباهات تاثیرگذار خود پی ببرند و حق را به حق‌دار بدهند، اما بدون شک ادامه چنین روندی به سود داوران نخواهد بود چون عوامل هر تیمی بعد از هر صحنه مشکوک با گوشی موبایل خود به سمت داور چهارم حمله‌ور خواهند شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.