اقدامات بزرگ ملت بزرگ

روحانی: سراسر ایران در دوران تحریم به کارگاه عظیم اقتصادی تبدیل شد

با راه‌اندازی واحد سولفات پتاسیم ارومیه میزان قابل توجهی از واردات این محصول مهم کاسته و از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در افتتاح‌ طرح‌های ملی پتروشیمی در سه استان ایلام، آذربایجان‌غربی و همدان در سی‌وهشتمین هفته از پویش ملی جهش تولید، افزود: «قدرت ملی است که امروز ظهور و بروز پیدا کرده است. امروز همه دست در دست هم دادند تا شاهد توفیقات بزرگ باشیم.» او تأکید کرد: «وقتی این صنعت عظیم را در کشور مشاهده می‌کنیم، در واقع قدرت ایران را می‌بینیم و این ملت بزرگ در همه زمینه‌ها از جمله در عرصه صنعت اقدامات بزرگی انجام داده است.»

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: «کسی نمی‌تواند نسبت به این ملت حرفی بزند، چراکه مردم ایران تسلیم توطئه‌های دیگران نمی‌شوند.»

روحانی امروز را از پنجشنبه‌های زیبا توصیف کرد؛ چراکه طرح‌هایی به ارزش یک‌میلیارد یورو آن هم در شرایط جنگ اقتصادی در یک روز در سه استان غربی کشور افتتاح شد.

او به همه فرماندهان جنگ اقتصادی و مدیران بزرگی که  طرح‌های پتروشیمی را در ایران اجرا و به دست فرزندان کشور ساخته و تکمیل شد، تبریک گفت و یادآور شد: «بیش از ۷۰درصد این طرح‌ها ساخت دست ایرانی است. برنامه‌ریزی، اجرا و همه کارها به دست جوانان کشور انجام شده و این افتخار بزرگ و ضربه بزرگی به استکبار جهانی است که می‌خواست این روزها ایران تعطیل و همه کارخانه‌ها بسته شود.»
رئیس قوه‌مقننه همچنین گفت: «تصور خام آنها این بود که مردم در صف‌های طولانی برای گرفتن نان و مواد غذایی و ضروری زندگی باشند که چنین هدفی در ایران در این سه‌سال جنگ اقتصادی اتفاق نیفتاد و اگر این جنگ ۳۰سال هم به طول بینجامد، باز هم مردم ایستادگی می‌کنند.»

روحانی تصریح کرد: اگرچه عمر این جنگ به پایان رسیده و آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به دست گرفته بود، در هفته‌های آخر عمر سیاسی خود است اما این ملت برای همیشه تاریخ زنده و سربلند خواهد بود؛ همان‌طور که در طول تاریخ سربلند بوده است.»
او افزود: «بسیاری با اهداف مورد نظر دشمن تحریم شده‌اند اما بیشتر هدف آنها در جنگ اقتصادی تحریم بخش‌های نفت و بانکی بوده که این دو بخش مورد بمباران روزانه دشمن قرار گرفته است اما درعین حال این سرافرازان همچنان به خوبی ایستاده‌اند و تا پایان امسال ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی افتتاح می‌شود.»

رئیس‌جمهوری یادآور شد: «با افتتاح طرح‌های امروز این عدد به دهمین طرح می‌رسد و هفت طرح دیگر باقی می‌ماند که در ماه‌های پیش‌رو افتتاح می‌شوند.»

روحانی به درگاه خداوند بزرگ شکرگزاری کرد که 38 پنجشنبه مراسم افتتاح‌های بزرگ برگزار شد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال طرح‌های باقی‌مانده به بهره‌برداری برسند.
او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک هشتم دی‌ماه روز پتروشیمی گفت: «پتروشیمی جزو صنایع مورد تحریم قرار گرفت. بخشی از مدیران این صنعت هم جزو تحریم قرار گرفتند. این‌گونه تحریم‌ها آن هم از سوی شروری مثل ترامپ برای تحریم‌شدگان افتخار است. مثل گلوله‌ای است که در دوران دفاع مقدس از طرف صدامیان به بدن فردی اصابت می‌کرد و آن شخص افتخار می‌کرد که در جنگ مجروح شده است.»

او تأکید کرد: «البته این جراحت به امید خدا و با کمک مردم به زودی شفا پیدا می‌کند و ما به نقطه باعظمت‌تری برای شکوفایی ایران می‌رسیم.»
رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با بیان اینکه طرح‌هایی که تاکنون افتتاح شدند، بیشتر در غرب کشور بود، افزود: «البته سال‌ها پیش کارهای زیربنایی و اساسی آن که احداث خط طولانی گاز برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها در غرب کشور است، انجام شد که امروز سه طرح آن افتتاح شد.»

پتروشیمی از لحاظ وزنی از 56میلیون تن تا سال آینده به 100میلیون تن می‌رسد

روحانی ادامه داد: «یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم در صنعت وزارت نفت و پتروشیمی این بود که توانستیم پتروشیمی را هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی به 2 برابر آنچه قبل از سال 92 بود، برسانیم.»

او یادآور شد: «پتروشیمی از لحاظ وزنی از 56میلیون تن تا سال آینده به 100میلیون تن و از لحاظ ارزشی از 11میلیارد دلار به 25میلیارد دلار یعنی از دوبرابر هم بیشتر رسید. در فولاد و در بسیاری از موارد دیگر هم همین‌طور است که این جزو افتخارات بی‌سابقه این دولت است.»
او علت اینکه بیگانگان از این دولت خیلی عصبانی هستند را این موضوع بیان کرد که آنها در دوران تحریم افتتاح‌ها و اقدامات بزرگ را در ایران می‌ببینند. امسال هم از اینکه برق و آب و گاز را برای اقشار کم‌درآمد و کم‌مصرف مجانی کردیم، فوق‌العاده عصبانی هستند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «دشمنان در این زمینه ده‌ها نشست و برنامه برگزار کردند. آنها می‌گفتند مگر می‌شود آب و گاز و برق مجانی شود، این اقدام تابه‌حال در دنیا اجرا نشده است، چگونه می‌خواهند در ایران اجرا کنند.»

روحانی با تأکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید به خودکفایی‌هایی رسیدیم، گفت: «در چندسال اخیر گازوییل و بنزین وارد می‌کردیم اما امروز صادر می‌کنیم. در زمستان باید گاز وارد می‌کردیم اما امروز بدون اینکه وارد کنیم، گاز مصرفی را با همراهی مردم اداره می‌کنیم و حتی صادر هم می‌کنیم.»
او با بیان اینکه امروز کارهای بزرگی انجام شده است، گفت: «یکی از این اقدامات بزرگ در صنعت پتروشیمی است. امروز خوشحالم که در این دولت ریل‌گذاری برای دولت بعد هم انجام شده است. وقتی درباره پتروشیمی صحبت می‌کنیم، نمی‌گوییم سال 1400 که سال پایانی این دولت است. سال 1404 یا 1406 را هم می‌گوییم، چراکه برنامه‌ریزی شده است.»
رئیس‌جمهوری افزود: «دولت در زمینه کشاورزی، صنعت،‌ خدمات و به‌ویژه دولت الکترونیک، شرکت‌های دانش‌بنیان و ‌سلامت مردم اقدامات بزرگی انجام داده است. ریل‌گذاری را هم برای سال‌های آینده کرده و راه مشخص است که در سال‌های بعد به کجا می‌رسیم.»
روحانی ادامه داد: «برای اینکه صنعتی در کشور فعال شود، اول باید مواد اولیه آن را داشته باشیم. امروز طرح‌های پتروشیمی در کشور افتتاح می‌شود که مواد، خوراک مورد نیاز و انرژی آن را وزارت نفت در داخل تأمین می‌کند.»

او افزود: «روز به روز با فناوری جدید پیش می‌رویم. امروز قادریم که 70درصد یک پتروشیمی را بسازیم. مطمئن هستم که در سال آینده این 70درصد به رقم 80درصد می‌رسد و به جلو حرکت می‌کنیم؛ بنابراین ایران در عرصه فناوری با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بخش‌ها روز به روز درحال پیشرفت است.»
او با بیان اینکه بخش بزرگی از نیاز داخل کشور به دست فرزندان این سرزمین در شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین می‌شود، گفت: «هم‌اکنون در بخش کرونا وقتی می گوییم شوینده، وسایل مورد نیاز بهداشتی، ونتیلاتور،‌ دستگاه‌های آی‌سی‌یو نیاز به خارج نداریم. اینکه دولت توانست در یک‌سال شیوع کرونا با این مشکلات بیش از 2هزار تخت آی‌سی‌یو جدید را افتتاح کند و مورد بهره‌برداری قرار دهد، جای شگفتی است که این مردم به صحنه آمدند و فرزندان این مرز و بوم این کار بزرگ را انجام دادند.»
رئیس‌جمهوری مسأله سوم را وجود بازار محصولات ذکر کرد و اظهار داشت: «شما کاری که انجام می‌دهید، آن مشوق و علامت اولی که شما را وادار به کار می‌کند، بازار است. بنابراین در زمینه پتروشیمی هم بازار داخلی و هم بازار خارجی مهم است.»

روحانی یادآور شد: «اینکه ما در غرب کشور این تعداد پتروشیمی افتتاح کردیم، به این دلیل است که بازار در کنار ماست. امروز بازار، فناوری و مواد اولیه را در داخل کشور داریم که این برای توسعه کشور بسیار مهم است.»
او ادامه داد: «دشمن تلاش کرد با ایجاد محدودیت در بخش نفت درآمدهای ارزی کشور را کاهش دهد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اولین قدم در دوران تحریم، اثر تحریم را از بین ببریم یا اثر آن را کم کنیم. کار دوم این است که تحریم را برداریم و بشکنیم.»
او گفت: «در قدم اول دولت برای اینکه بتواند اثر تحریم نفت را بردارد، آمد یکسری محصولات صادراتی را مانند محصولات پتروشیمی جایگزین نفت کرد. پتروشیمی یک زمانی 2میلیارد برای کشور درآمد داشته است. آغاز این دولت حداکثر ارزش آن 11میلیارد بوده است اما سال آینده ارزش این محصول به 25میلیارد می‌رسد. وقتی جایگزین می‌کنیم اثر تحریم را از بین می‌بریم.»
رئیس‌جمهوری افزود: «در عین حال تحریم محصول کار مشترک صهیونیسم، ‌ارتجاع و تندروهای آمریکاست که توطئه آنها را باید بشکنیم. نباید بگذاریم طراحی که علیه ملت ظالمانه و ضدقانون انجام داده‌اند را ادامه دهند. البته ما نیازمند این نیستیم که  کسی در دنیا به ما ترحم کند. آنچه مهم است، این است که اگر آمریکا دست از این تحریم بردارد یعنی جنایت و کار غیرانسانی خود را متوقف کرده است.»

طرح توافق هسته‌ای به نفع همه جهان است
روحانی با تأکید بر اینکه  طرح توافق هسته‌ای به نفع همه جهان است، گفت: «ما با همه توان در سایه کم‌اثرکردن و نابودی تحریم‌ها هستیم، البته همه باید دست به دست هم دهیم. قوای سه‌گانه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه راهگشای ما بود و در آینده هم راهگشا خواهد بود.»
رئیس‌جمهوری گفت: «به مردم نوید می‌دهم پایان امسال و سال آینده در معیشت، ‌سلامت، ‌تولید و در شکستن تحریم‌ها روز به روز شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.