آماده برای اربعین

دبیرکل جمعیت هلال احمر در یک نشست مطبوعاتی خدمات این نهاد امدادی در اربعین امسال را تشریح کرد

عطیه کریمی | راهپیمایی اربعین حسینی امسال نیز همچون سال‌های گذشته اجرا خواهد شد و زائران و عاشقان حسینی از کشورهای مختلف با نزدیک شدن به ایام اربعین خود را به کربلای معلی می‌رسانند تا بتوانند در اجتماع عظیم شیعیان شرکت کنند. این روزها در اقصی‌نقاط ایران نیز شاهد حرکت عظیم مردمی به سمت کربلا هستیم؛ عاشقانی متشکل از پیر و جوان که بدون توجه به سختی‌های مسیر عازم سفر عشق می‌شوند تا خود را به حرم محبوب برسانند.

طرح‌های ویژه برای راهپیمایی اربعین از سوی دستگاه‌های مختلف امدادی و خدماتی از نیمه دوم مهرماه در داخل و خارج از کشور آغاز می‌شود و سازمان‌ها و نهادهای خدمت‌رسان از سوی ستاد مرکزی اربعین مسئول اجرای وظایف خاص خود می‌شوند. جمعیت هلال‌احمر جمهوري اسلامی ایران نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی اربعین حسینی به‌عنوان مسئول کمیته امداد و نجات معرفی شده است؛ بدین‌صورت که در داخل کشور متولی اصلی امداد و نجات، به‌ویژه ایجاد آمادگی در مرزهاي خروجی است و در خارج از کشور وظیفه بهداشت، درمان و همچنین پاسخگویی اضطراري در حوادث و سوانح را عهده‌دار خواهد بود. در همین راستا، جمعیت هلال‌احمر جمهوري اسلامی ایران در این عملیات عظیم ماموریت خود را در داخل و خارج از کشور از 13 مهر آغاز می‌کند که تا 3 آبان ادامه پیدا خواهد کرد. بدین‌ترتیب، در داخل کشور و تا رسیدن به مرزهاي زمینی (مهران، چزابه، شلمچه و خسروي) سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خدمات لازم را به زائران سالار شهیدان ارایه خواهد کرد و در خارج از مرزها در کشور عراق، مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خدمات درمانی مربوط به زائران اربعین حسینی را در شهرهای کربلای معلی، کاظمین، شریفین، سامرا، کوت، حله و نجف اشرف ارایه خواهد کرد.

60 پایگاه درمانی شامل بیمارستان‌، درمانگاه‌ و کمپ‌ در عراق مستقر است

محمودرضا پیروی، دبیر کل جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری تشریح عملیات هلال‌احمر در اربعین امسال با اشاره به آن‌که هر ‌سال جمعیت بسیاری در این ایام به کشور عراق سفر می‌کنند، گفت: «امسال با توجه به آن‌که ویزا‌ها برداشته شده است و هموطنان ما به راحتی می‌توانند سفر کنند، به نظر می‌رسد جمعیت بیشتری عازم عراق می‌شوند. به تبع این افزایش جمعیت، آمادگی نهادها و ارگان‌های امدادی و هماهنگ‌کننده مانند شهرداری‌ها، استانداری‌ها، بهداشت و درمان، جمعیت هلال‌احمر و همه سازمان‌هایی که تلاش می‌کنند این مراسم به خوبی برگزار شود، بسیار مهم است. به همین دلیل امسال نیاز به تدابیر جدی‌تری برای برگزاری عملیات اربعین بود و پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران به بیش از 3‌میلیون نفر برسد. طبق آخرین آمار دریافتی، حدود 800‌هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و به تدریج هر چه به اربعین نزدیک شویم، این آمار زیاد‌تر نیز خواهد شد.

او به اجرای عملیات در دو طرف مرز ایران و عراق اشاره کرد و گفت: «مجموعا 60 پایگاه درمانی شامل بیمارستان‌، درمانگاه‌ و کمپ‌ در عراق مستقر است. همچنین عملیات امدادی در دو طرف مرز و در مسیرهای منتهی به چهار مرز خسروی، شلمچه، مهران و چزابه اجرا می‌شود. تدابیر ویژه‌ای نیز برای ارایه خدمت دیده شده است تا اگر حادثه‌ای به وجود آمد، بتوانیم خدمات خوبی را هم در داخل و هم خارج از مرز ایران ارایه دهیم.»

پیروی به ارایه خدمات درمانی توسط جمعیت هلال‌احمر در ایام اربعین اشاره کرد و افزود: «درمان در خارج از کشور ایران برعهده جمعیت هلال‌احمر و در داخل کشور برعهده وزارت بهداشت است. اگر برای زائران مشکلی پیش بیاید با توجه به راهنمایی‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، می‌توانند در کشور عراق به کمپ‌ها و بیمارستان‌های جمعیت مراجعه و خدمات را رایگان دریافت کنند.»دبیر کل جمعیت هلال‌احمر به اهداف طرح خدماتی و امدادی جمعیت هلال‌احمر در اربعین اشاره کرد و گفت: «ساماندهی نیروها و امکانات مورد نیاز برای ارایه خدمات شایسته به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع)، استفاده از توان و ظرفیت استان‌ها و مشارکت آنها در ارتقای سطح خدمات به زوار اباعبدالله‌الحسین(ع)، وحدت رویه در انجام ماموریت‌ها، مشارکت در عزای حسینی با ارایه خدمات به زائران و مسافران داخل و خارج از کشور (زائران کشورهای پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان و…)، حضور پرصلابت کادر پزشکی و نیروهاي امدادي جمعیت هلال‌احمر در امدادرسانی به زائران، بالابردن آمادگی جمعیت هلال‌احمر در پاسخگویی به سوانح و حوادث احتمالی، تسهیل و تسریع در ارایه خدمات امدادي مناسب به زائران در داخل و خارج از کشو و همراهی زائران در طول مسیر پیاده‌روي از نجف اشرف تا کربلاي معلی (حدود80 کیلومتر)، از مهمترین اهداف جمعیت هلال‌احمر است.»

پیروی درباره هماهنگی‌های صورت گرفته بین دستگاه‌های مختلف برای برگزاری مراسم اربعین توضیح داد: «در وزارت کشور هر ساله ستاد اربعین تشکیل می‌شود و کمیته‌های مختلفی شامل بهداشت و درمان، اسکان و سفر و … دارد و همه دستگاه‌ها تحت عنوان ستاد اربعین در قالب این کمیته‌ها با هم همکاری می‌کنند. مثلا هلال‌احمر در این کمیته‌ها در حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌هایش حضور دارد. به‌طور کلی شهرداری‌ها، استانداری‌ها، وزارت بهداشت، اورژانس و همه دستگاه‌های دخیل در عملیات اربعین از چند ماه پیش جلسات‌شان شروع و هماهنگی‌های مورد نیاز انجام شده است.»

40 جوان هلال‌احمری پاسخگوی نیازهای درمانی در ازدحام جمعیت روز اربعین

خبرنگاری درباره تمهیدات جمعیت هلال‌احمر برای پاسخگویی به جمعیت عظیم زائران حسینی در روز اربعین سوال کرد که دبیر کل جمعیت هلال‌احمر به افزایش 40‌درصدی خدمات این جمعیت اشاره کرد و گفت: «با احتمال افزایش تعداد زائران در مراسم امسال، افزایش خدمات را ساماندهی کرده‌ایم. تقریبا 10 پایگاه درمانی در مسیر نجف به کربلا افزوده می‌شود و سه پایگاه درمانی نیز در مسیر جدیدی که از مرز باز شده، احداث خواهد شد.» او تصریح کرد: «امسال با کمک سازمان جوانان جمعیت، تیمی 40 نفره از افرادی که کمک‌های اولیه و امداد را آموزش دیده‌اند در اطراف حرمین در شهر کربلا نیز در اختیار داریم که این 40 نفر جوان هلال‌احمری کوچکترین کمک‌ها را در شرایط ازدحام مانند یک قرص استامینوفن به زائران ارایه می‌دهند. این افراد با علامت مشخصی بین جمعیت هستند و می‌توانند علاوه بر درمان سرپایی، زائران را برای رسیدن به مراکز درمانی راهنمایی کنند.»

زائران داروهای مورد نیاز و ماسک همراه داشته باشند

پیروی در پاسخ به این سوال که آیا توافقنامه‌ای با مسئولان کشور عراق برای استقرار در بیمارستان‌های عراق صورت گرفته است، گفت: «هر ساله این توافق‌ها قبل از ایام اربعین صورت می‌گیرد برای این‌که اگر حادثه‌ای رخ دهد و نیاز به استفاده از امکانات درمانی عراق باشد، خدمت‌رسانی به خوبی صورت گیرد. اما به‌طور کلی، امکان سرویس‌دهی در زمان مورد نیاز در همه موارد توسط دولت میزبان میسر نیست و ما به دلیل مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود مثل برقراری ارتباط کلامی، ترجیح می‌دهیم امکانات را خودمان فراهم کنیم.» دبیر کل جمعیت هلال‌احمر در توضیحی درباره تجهیز پایگاه‌های هلال‌احمر در مراسم اربعین گفت: «از یک روز قبل از آغاز عملیات اربعین، همه امکانات درمانی و لجستیک ما در پایگاه‌ها مستقر و آماده ارایه خدمات می‌شود.»

توزیع ماسک بین زائران مورد دیگری بود که دبیر کل جمعیت هلال‌احمر درباره آن توضیح داد: «در این سفر هم مثل همه سفرها افراد باید لوازم شخصی و اقلامی را که می‌دانند مورد نیازشان است، همراه داشته باشند. توصیه ما به زائران اربعین هم همین است که افراد داروها و اقلامی که نیاز دارند را همراه داشته باشند. به کسانی که مشکل تنفسی یا آلرژی دارند، توصیه می‌کنم حتما ماسک و داروهای مورد نیازشان را همراه ببرند.» او در مورد داروهای ممنوعه نیز توضیح داد: «داروهایی که در ایران مجاز است و استفاده می‌شود در عراق هم منع مصرف ندارد و ممنوعیت‌هایی که در مورد سفر به عربستان داریم در عراق وجود ندارد. داروها در حال تدارک است و هماهنگی‌ها برای تأمین صورت گرفته و لیبل خورده است و ان‌شاءالله مثل هر‌ سال در روز اول ماه صفر، به سمت عراق منتقل خواهد شد.»


رئیس سازمان امدادونجات در نشست خبری خدمات هلال‌احمر در اربعین 98

قرارگاه‌های مرزی، تحت پوشش کامل امدادی

مرتضی سلیمیمرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در نشست تشریح خدمات جمعیت هلال‌احمر در اربعین ‏‏۹۸ بیان کرد: «هر‌سال با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی(ع) خیل عظیمی از زائران از اقصی نقاط کشور و همچنین خارج از کشور ‏جهت زیارت عتبات عالیات به‌ویژه کربلا معلی به مرزهای چزابه و شلمچه در استان خوزستان، مرز مهران در استان ایلام و مرز ‏خسروی در استان کرمانشاه مراجعه می‌کنند. کثرت زائران در پشت مرزها و اضافه شدن لحظه به لحظه جمعیت مشتاق اهل بیت ‏از طرفی و محدودیت‌های تردد در خروجی مرزها به‌دلیل بازرسی و مسائل امنیتی از طرف دیگر، باعث بروز مشکلاتی از قبیل ‏اسکان، تغذیه و بهداشت و درمان برای زائران می‌شود، لذا جمعیت هلال‌احمر به منظور امدادرسانی به زائران با استفاده از ظرفیت ‏استانی (ستادی و پشتیبانی) خصوصا استان‌های مرزی ایلام، خوزستان و کرمانشاه که در همسایگی کشور عراق هستند، اقدامات ‏و تدابیر لازم را به عمل آورده است.» ‏وی به همکاری سازمان امداد با مرکز پزشکی حج اشاره کرد و گفت: «سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ضمن پوشش و ‏ارایه خدمات در جاده‌های مواصلاتی منتهی به مرزهای یاد شده در داخل کشور، همکاري لازم را جهت پشتیبانی از مرکز پزشکی ‏حج و زیارت این جمعیت جهت ارایه خدمات امدادرسانی به زائران با استفاده از امکانات منابع انسانی و لجستیکی این سازمان، در ‏مسیرهاي مواصلاتی مرزهاي خروجی کشور تا شهرهاي کربلاي معلی و نجف اشرف به عهده خواهد داشت.»

سلیمی با اشاره به آن‌که ستاد مرکزی اربعین دو وظیفه را در داخل و خارج از کشور برعهده جمعیت هلال‌احمر گذاشته است ‏گفت: «عملیات داخلی برعهده سازمان امدادونجات و عملیات خارج از کشور در بخش بهداشت و درمان برعهده مرکز پزشکی حج و ‏زیارت جمعیت هلال‌احمر است. علاوه برآن با تکلیفی که دکتر پیروی دبیرکل جمعیت به ما دادند، مسئولیت پشتیبانی از مرکز ‏پزشکی را نیز برعهده داریم.» رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با تأکید برآنکه عملیات امدادی جمعیت با هماهنگی ‏ستاد مرکزی اربعین از 13 مهر آغاز شده و تا 3 آبان ادامه دارد، افزود:«4 قرارگاه در مرزهای مهران، شلمچه، چزابه و خسروی ایجاد ‏می‌شوند. در هرکدام از این قرارگاه‌ها ستاد عملیاتی تشکیل می‌شود و نماینده تام الاختیار با همه اختیاراتی که در حوزه امدادو‏نجات داخل کشور خواهد داشت، مستقر خواهد شد. همچنین در ستاد مرکزی اربعین در طول اجرای طرح، یک نفر به صورت ‏شبانه‌روزی به‌عنوان نماینده جمعیت هلال‌احمر در جهت هماهنگی بهتر بین ارگان‌ها شرکت خواهد کرد و در همه قرارگاه‌ها ‏تیم‌های عملیاتی حضور پیدا خواهند کرد.» ‏

سلیمی به اقدامات جمعیت هلال‌احمر در داخل کشور عراق اشاره کرد و گفت: «اعزام 12 نماینده به شهرهای کربلای معلی، نجف ‏اشرف، کاظمین و حله در طول برگزاری مراسم، اعزام 8 دستگاه خودروی اتوبوس آمبولانس به همراه 64 نفر شامل پزشک، ‏پرستار، نجاتگر و راننده، اعزام 42 دستگاه خودروی آمبولانس به همراه 84 نفر نجاتگر و راننده و اعزام 3دستگاه خودروی ‏ارتباطات به همراه 9 نفر کارشناس و کاربر خودرو، در کشور عراق انجام می‌شود.‏»

وی به دیگر اقدامات جمعیت هلال‌احمر در داخل کشور اشاره کرد و گفت: «انتقال و آماده نگهداشتن تجهیزات مورد نیاز قرارگاه‌‏ها، استقرار 4 تیم عملیاتی در قرارگاه‌های مرزی، استقرار 38 دستگاه خودروی عملیاتی، 36 دستگاه موتورسیکلت عملیاتی و ‏موتورلانس، 94 دستگاه آمبولانس آماده عملیات در قرارگاه‌های مرزی، 20 دستگاه آمبولانس آماده عملیات، 4 دستگاه خودروی ‏ارتباطات (تیپ یک) و 4 فروند بالگرد در قرارگاه‌های مرزی خسروی، مهران، شلمچه و چزابه از دیگر خدمات جمعیت هلال ‏احمر در ایام اربعین است.»‏

سلیمی در جمع‌بندی اقدامات افزود: «پیش‌بینی می‌شود جمعا 2059 نیروی درمانی- عملیاتی در داخل و خارج از کشور خدمت ‏کنند. همچنین ۴۸۰ پایگاه امدادونجات بین شهری در سراسر کشور برای پوشش امدادی مراسم و ۸۰ پایگاه بین شهری ‏استان‌های معین در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای خروجی در آماده باش بوده و ۹۰ پایگاه امدادونجات ثابت، موقت و ‏سیار در استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه نیز فعال هستند. 11‌هزار و 988 نفر در طول اجرای طرح با ما همکاری می‌کنند. ‏‏118 دستگاه آمبولانس نیز برای سه استان (29 ایلام، 37 خوزستان، 22 کرمانشاه و 30 دستگاه برون مرزی) پیش‌بینی شده ‏است. همچنین 8 دستگاه اتوبوس آمبولانس در کشور عراق و 20 دستگاه موتورسیکلت آمبولانسی (5 ایلام، 10 خوزستان و 5 ‏دستگاه کرمانشاه) پیش‌بینی شده است. به علاوه 42 دستگاه خودروی نجات و عملیاتی (29 نجات و 13 دستگاه عملیاتی)، 4دستگاه خودروی فرماندهی ارتباطات و 4 فروند بالگرد (در مرزهای مهران، شلمچه، چزابه و خسروی) درحال آمادگی هستند.»‏

در ایام برگزاری پیاده‌روی زائران اربعین، 4 پایگاه در قرارگاه‌های مرزی ایران مستقر هستند

سلیمی در مورد وظایف این پایگاه‌ها ‏توضیح داد:«بخش امدادونجات داخل کشور و حوادث پیش‌بینی نشده مواردی است که پایگاه‌های مرزی جمعیت هلال‌احمر در ‏ایام اربعین ارایه می‌دهند. مثل انتقال به‌موقع مصدومان در‌سال گذشته که تجربه انتقال مصدومان در سریع‌ترین زمان ممکن را ‏داشتیم. به علاوه این تیم‌ها برای پشتیبانی تیم‌های مستقر در خاک عراق آماده هستند و در زمان بحران به‌عنوان تیم‌های ‏واکنش سریع در کمترین زمان ممکن وارد عمل می‌شوند. رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر با بیان این‌که امسال نیاز به ‏ویزا برای نیروهای امدادی هم مثل زائران وجود ندارد، به تردد چندباره این افراد و تسریع در روند کارهای امدادی اشاره ‏کرد.» سلیمی با اشاره به این‌که پایگاه‌های داخلی بیشتر حوادث ترافیکی را پوشش می‌دهند، تأکید کرد: «سال گذشته در طوفانی که ‏در مرز مهران اتفاق افتاد، نیروهای امدادی بسیار کمک‌کننده بودند و به‌طورکلی برای وقوع هر حادثه غیرمترقبه‌ای آمادگی ‏کامل دارند. در قرارگاه‌های داخل عراق امکان اسکان و در مواقع نیاز امکان تغذیه اضطراری نیز برای زائران فراهم است.‏»


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در نشست خبری تشریح اقدامات هلال‌احمر در اربعین 98

فعالیت 60 پایگاه درمانی مرکز پزشکی در ایام اربعین

محمدتقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در نشست خبری تشریح اقدامات هلال‌احمر در اربعین‌ سال‌جاری بیان کرد: «هلال‌احمر در ایام اربعین، در دو حوزه فعالیت دارد. وظایف امداد و انتقال در مرز ایران برعهده سازمان امدادونجات است. در بحث بهداشت و درمان نیز در خارج از مرز براساس تفاهم‌نامه‌ای که با هلال‌احمر عراق بسته‌ایم، ارایه خدمات به زائران برعهده هلال‌احمر ایران گذاشته شده است. داروهایی که به کشور عراق می‌روند از طریق هلال‌احمر منتقل می‌شوند، همچنین پایگاه‌هایی که در عراق هستند، باید از طرف مرکز پزشکی حج جمعیت هلال‌احمر شناسایی شده باشند.»

وی به 60 پایگاه درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: «در ایام اربعین پوشش زمینی خدمات حدود 600 کیلومتر است که از مهران شروع می‌شود و تا سامرا ادامه دارد. همچنین امسال عده‌ای از زائران از بغداد می‌آیند که تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا در آن مسیر نیز حوزه‌های بهداشت و درمان فعال باشند.»

حلی‌ساز با اشاره به آن‌که حدود 120 تا 140 تن دارو به عراق ارسال می‌شود، افزود: «بین 15 تا 18 تریلی با مجوز‌هایی که در ایران گرفته شده و با هماهنگی کشور عراق منتقل شده و پیش از رسیدن زائران در مراکز هلال‌احمر توزیع می‌شوند.» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر بیان کرد: «۲‌هزار و ۲۰۰ تا ۲‌هزار و ۵۰۰ نفر کادر بهداشت و درمان هلال‌احمر برای حضور در پایگاه‌ها و خدمت به زائران اربعین به عراق اعزام می‌شوند که این تعداد شامل پزشکان، متخصصان، پرستاران و متخصص آزمایشگاه هستند.»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان‌های عراق با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارند یا این‌که صرفا ارایه خدمات به زائران در مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر صورت می‌گیرد، نیز تصریح کرد: «اگر مواردی پیش آمد که در حوزه فعالیتی مراکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نباشد، از ظرفیت‌های مراکز درمانی عراقی هم می‌توانیم استفاده کنیم. از ‌سال گذشته با بیمارستان الحسین که یکی از مجهزترین بیمارستان‌های عراق است و در 15 کیلومتری کربلا واقع شده، همکاری نزدیکی داریم و یکی از پایگاه‌های درمانی هلال‌احمر نیز در محل همین بیمارستان واقع شده است. سال گذشته تجربه جراحی‌های مهمی توسط پزشکان خودمان در این بیمارستان داشتیم. در موارد جدی‌تر از آمبولانس‌ها و اتوبوس‌آمبولانس‌هایی که در اختیار داریم، استفاده می‌کنیم، مصدوم را به مرز رسانده و از آن‌جا به مراکز درمانی داخلی منتقل خواهیم کرد.»

تمام زائرانی که می‌خواهند برای زیارت اربعین مشرف شوند، باید در سامانه سماح اطلاعات خود را ثبت کنند. حلی‌ساز در توضیحاتی در مورد سامانه سماح گفت: «افرادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، حدود 22‌هزار تومان هزینه بیمه پرداخت خواهند کرد. امسال براساس مصوبه‌ای که ستاد اربعین داشته، مبلغ 7‌هزار تومان برای جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفته شده که من در همین‌جا به قاطعیت می‌گویم مبلغی که پرداخت می‌شود، فقط تامین بخشی از خدمات هلال‌احمر است. به نظر من ثبت‌نام در این سامانه بیمه نوعی ضرورت عقلی است، چراکه هر اتفاقی ممکن است در این سفر برای زائران بیفتد. ما پارسال حدود 70نفر فوتی داشتیم.»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تاکید کرد: «زائران ممکن است از مبلغی که برای بیمه می‌دهند، اصلا استفاده نکنند، اما ضرورت منطقی و عقلی را نباید به اسم چیزهای مختلف خاموش کنیم. ‌سال گذشته این مبلغی که از ستاد اربعین به هلال‌احمر رسید، شاید بتوان گفت حدود نیمی از هزینه‌های جمعیت هلال‌احمر را جبران می‌کرد؛ این را هم در نظر بگیرید که هزینه‌های راه‌اندازی و اجاره پایگاه‌های درمانی به صورت دلار محاسبه می‌شود و هزینه انتقال و درمان هم به جای خود. درست است که خدمات درمانی داوطلبانه است، اما هزینه ایاب و ذهاب و اسکان کادر درمانی هم وجود دارد و به‌طورکلی به نظر من این هزینه می‌تواند به‌عنوان کمک به یک «ان‌جی‌او»ی بزرگ یا در نیت نذر برای کمک به اربعین در نظر گرفته شود. متاسفانه در فضای مجازی نوعی ذهنیت اشتباه در این زمینه به وجود آمده است که لازم دانستم این موارد را اعلام کنم.»

وی در توضیح فوت تقریبا 70 نفر در‌ سال گذشته گفت: «در پیاده‌روی اربعین هیچ شرط سنی وجود ندارد و با توجه به این‌که عدد کلی زائران ایرانی حدود 2 تا 3‌میلیون نفر است، این رقم اصلا عدد بالایی نیست؛ متولی خدماتی که به زائران ارایه می‌شود، همین سامانه سماح است که در آن اطلاعات و مشخصات افراد ثبت می‌شود. باید توجه کنیم که بیشترین علت فوت زائران در‌ سال گذشته نیز تصادف بوده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.