رونق یک ‌‌شبه قاچاق موبایل با رجیستری غیرحضوری

قیمت پاسپورت از ۵ میلیون به ۲۰۰ هزار تومان رسید!

خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرد. قاچاق موبایل یک شبه رونق گرفت و حالا دلالان پاسپورت مسافری در مراکز خریدوفروش موبایل جولان می‌دهند.

شهروندآنلاین: طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده و از روز گذشته خریدوفروش پاسپورت به قدری زیاد شده که قیمت آن از پنج میلیون به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و درنهایت در شب گذشته به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

روز گذشته اعلام شده که از اول دی‌ ماه رجیستری به صورت غیرحضوری انجام شود که بر این اساس ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود انجام می‌شود.

این در حالی است که روز گذشته انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده بود که تغییر شیوه‌نامه رجیستری گوشی‌های مسافری از مهر ماه، باعث کاهش چشمگیر واردات مسافری آیفون شده است. اردیبهشت‌ ماه ۴۳ هزار دستگاه و آبان‌ ماه، ۴۰۰۰ آیفون مسافری وارد کشور شد. سوءاستفاده از رویه مسافری هر چند کم اما همچنان ادامه دارد.

حالا این موضوع باعث گلایه واردکنندگان موبایل شده است؛ به طوری‌ که انجمن واردکنندگان موبایل در توییتر خود اعلام کرده  «باز هم راه قاچاق موبایل هموار شد. خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری راه قاچاقچیان را هموار کرد. قاچاق موبایل یک شبه رونق گرفت و حالا دلالان پاسپورت مسافری در مراکز خرید و فروش موبایل جولان می‌دهند.»

در این زمینه امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، به ایسنا گفته است: «بر اساس مصوبه قبلی مسافران حتما هنگام خروج از فرودگاه باید موبایل را به همراه داشتند، در میز فرودگاه آن را اظهار و حقوق و عوارض گمرکی آن را پرداخت می‌کردند تا بتوانند در شبکه ارتباطی کشور از موبایل استفاده کنند و به عبارت دیگر موبایل خریداری‌شده رجیستر شود. این مسأله باعث شده بود از ۱۲ مهر به بعد صف‌های طولانی در گمرکات ورودی کشور و فرودگاه‌ها ایجاد شود و فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین‌شده در پروتکل‌های ستاد ملی کرونا رعایت نشود.»

او افزود: «حالا بر اساس مصوبه جدید از اول دی مجددا لازم نیست مردم در صف بایستند و حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کنند بلکه فقط باید موبایل همراه آنها باشد. با بارکدخوان آی‌ام‌ای تلفن همراه را از مسافر دریافت کنند و با لینکی که به مسافر داده می‌شود می‌توانند از طریق سایت ای‌پی‌ال گمرک، حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کنند و همتا هم کار رجیستری را انجام دهد. اما اتفاقی که امروز افتاده این است که سامانه ای‌پی‌ال بدون اینکه اظهار در فرودگاه را داشته باشد، رجیستر را انجام می‌دهد.»

او افزود: «از روز گذشته خریدوفروش پاسپورت به قدری زیاد شده که قیمت آن از پنج میلیون تومان به دو میلیون و 500 هزار تومان و درنهایت در شب گذشته به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.