تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد؛ حالا ویروس آفریقایی

جدیدترین نوع کووید-19 که از آفریقای جنوبی آمده، ممکن است سریع‌تر منتقل شود

بعد از آنکه نوع جدیدی از ویروس کرونا در انگلستان دیده شد، حالا نوعی دیگر از آفریقای جنوبی طلوع کرده است! گونه‌ای که احتمالا سرعت انتقال آن بیشتر است، ممکن است جوانان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد و مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌ها داشته باشد. با این حال، تحقیقات همچنان برای تأیید این تهدید جدید ادامه دارد.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد؛ حالا ویروس آفریقایی ، مواردی از کووید-19 آفریقای جنوبی، اکنون در انگلیس شناسایی شده است که دانشمندان در آفریقای جنوبی معتقدند احتمالا سرعت انتقال آن بیشتر است، ممکن است جوانان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد و کمی مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌ها داشته باشد.

با این حال، تحقیقات همچنان برای تأیید تهدید این نوع ادامه دارد که به نظر نمی‌رسد علایم خطرناک‌تری ایجاد کند یا نیاز به درمان متفاوتی داشته باشد.

همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که جهش‌های متعدد نوع آفریقای جنوبی توانایی ویروس را در آلوده‌کردن افرادی که قبلا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، افزایش دهد.

دانشمندان در آفریقای جنوبی در تلاشند تا با آرامش و به روشی درست نوع جدیدتر ویروس کرونا، معروف به 501Y.V2 را بررسی کنند.

آنان اطلاعات مربوط به نوع آفریقای جنوبی را با نوع انگلستانی که هفته گذشته کشف شد، مقایسه کرده‌اند.

دانشمندان می‌گویند جهش‌های کشف‌شده در نوع جدید آفریقای جنوبی ممکن است به ویروس اجازه دهد بهتر از انواع قبلی به سلول‌ها متصل و وارد آنها شود و آسان‌تر انتقال یابد.

دکتر ریچارد لسلز، یکی از متخصصان که تحقیق درباره نوع جدیدتر ویروس را در آفریقای جنوبی هدایت می‌کند، گفت: «با قراردادن اطلاعات در کنار هم در انگلیس، مشخص شد نوع آفریقای جنوبی در انتقال از فردی به فرد دیگر کمی موثرتر و سریع‌تر عمل می‌کند و این خوب نیست! این بدان معناست که باید در جلوگیری از آن کمی بهتر عمل کنیم.»

او افزود: «نوع آفریقای جنوبی نسبت به نوع انگلیسی نگرانی بیشتری در مورد واکسن ایجاد می‌کند. نگرانی دیگر ابتلای مجدد است. هم‌اکنون کارهای دقیق و روشمندی در آزمایشگاه انجام می‌دهیم تا پاسخ تمام سوالات‌مان را بیابیم و این زمان‌بر است.»

دانشمندان می‌گویند جهش‌های کشف‌شده در نوع جدید آفریقای جنوبی ممکن است به ویروس اجازه دهد بهتر از انواع قبلی به سلول‌ها متصل و وارد آنها شود و آسان‌تر انتقال یابد.

با نظارت معمول شبکه‌ای از آزمایشگاه‌ها در سراسر آفریقای جنوبی، نوع جدید کشف و تقریبا در 200 نمونه جمع‌آوری‌شده از بیش از 50 مرکز بهداشتی مختلف دیده شد. این ویروس ابتدا به مناطق ساحلی محدود می‌شد، اما اکنون در حال گسترش در داخل کشور است.

نوع جدید دارای تغییرات متعددی در بخشی از ویروس به نام «پروتیین سنبله» است که به سلول‌های داخل بدن انسان متصل می‌شود و هدف اصلی بسیاری از آنتی‌بادی‌های تولیدشده در طول بیماری یا پس از واکسیناسیون است.

دانشمندان تغییری خاص را شناسایی کرده‌اند -N501Y، که در نوع جدید انگلیسی و نوع جدیدتر آفریقای جنوبی مشترک است- که به اعتقاد آنان در توانایی ویروس برای گسترش سریع آن مهم است.

دانشمندان به رسانه‌های محلی گفته‌اند: «در این مرحله، هیچ شواهد روشنی مبنی بر اینکه نوع جدید باعث بیماری شدیدتر یا نتایج بدتر می‌شود، وجود ندارد، اما پزشکان در حال انجام مطالعات بیشتر برای تأیید این موضوع هستند که آیا نوع جدید روند بیماری را تغییر می‌دهد یا خیر. به احتمال زیاد، بیماران همان طیف علایم قبلی را بروز خواهند داد.»

دانشمندان در آفریقای جنوبی معتقدند احتمالا سرعت انتقال نوع جدید بیشتر است، ممکن است جوانان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد و مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌ها داشته باشد.

متخصصان اپیدمیولوژی می‌گویند با این حال،  اگر نوع جدید با سرعتی گسترش یابد که سیستم‌های مراقبت بهداشتی را از پا درآورد، ممکن است میزان مرگ‌ومیر افزایش یابد!

در مقاله‌ای تحقیقاتی که این هفته منتشر شده، آمده است: «نوع جدید ویروس به سرعت گسترش یافت و در چند هفته به نوع غالب در استان‌های کیپ شرقی و کیپ غربی در آفریقای جنوبی تبدیل شد. در حالی که هنوز اهمیت کامل جهش‌ها در دست بررسی است، داده‌های ژنومیک بیانگر جایگزینی سریع انواع دیگر است که نشان می‌دهد این تبار از ویروس ممکن است با افزایش انتقال ارتباط داشته باشد.»

براساس آمارهای رسمی، آفریقای جنوبی 940هزار مورد ابتلا به کووید-19را ثبت کرده و تقریبا 25هزار مورد مرگ‌ومیر داشته است. تحقیقات بیشتر در مورد مرگ‌ومیر، بیش از 56هزار نفر را نشان می‌دهد!

حداقل پنج کشور از جمله آلمان ممنوعیت سفر از آفریقای جنوبی را پس از کشف نوع جدید، اعمال کرده‌اند.

پس از اوج‌گرفتن اولین موج بیماری در آفریقای جنوبی در جولای و آگوست، کل موارد جدید روزانه به طرز چشمگیری کاهش یافت. با وجود این، در ابتدای ماه دسامبر تعداد مبتلایان جدید به‌شدت افزایش یافته و در اوایل این هفته به 11هزار مورد رسیده است.

بیشتر موارد ابتلا، جوانان 15 تا 25ساله هستند، اما مشخص نیست که این وضعیت نتیجه نوع جدید ویروس یا رفتار آن باشد.

برخی مجموعه‌ای از میهمانی‌های جمعی به مناسبت جشن پایان سال تحصیلی در آفریقای جنوبی را در سرعت و گسترش ابتلا موثر دانسته‌اند.

پروفسور سلیم عبدول کریم، رئیس کمیته مشورتی وزیران دولت گفت: «هنوز خیلی زود است، اما در این مرحله، اطلاعات مقدماتی نشان می‌دهد ویروسی که اکنون در موج دوم غالب است، سریع‌تر از موج اول در حال گسترش است.»

عبدول کریم گفت آفریقای جنوبی ممکن است در موج جدید شاهد موارد ابتلای بسیار بیشتری نسبت به اوایل امسال باشد.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.