فرجامِ حاج آخوند

تازه‌ترین کتاب عطاء‌الله مهاجرانی درباره چیست؟

کتاب جدید عطاء‌الله مهاجرانی، نویسنده و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. او در توییتی در این‌باره با اعلام این خبر عنوان کرده نام این کتاب «جرعه‌ای از جام عاشورا» است و توسط انتشارات امید ایرانیان منتشر شده است. او در این توئیت نوشته: «از انتشارات امید ایرانیان و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنونم.»

شهروند آنلاین: بهار 97 بود که بار دیگر کتابی از عطاءالله مهاجرانی منتشر می‌شد: «حاج آخوند». کتاب «حاج آخوند» روایت‌گر زندگی مرحوم شیخ محمود صالحانی است که در روستای مهاجران، زادگاه نویسنده ساکن بود. مهاجرانی تا سال‌های آغاز جوانی و پیش از درگذشت شیخ با او ارتباط نزدیک و فراوان داشت. شخصیت و زندگانی «حاج آخوند» چنان متفاوت و اثرگذار بود که هرکسی را به خود جذب و با صدای راوی همراه می‌کرد. همین هم شد که کتاب به سرعت بین مخاطبان گشت و علاقه‌مندان فراوانی یافت. حتا چهره‌هایی هم درباره آن به اظهار نظر پرداختند که در اخبار مربوط به کتاب بازتاب داشت. از جمله حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، آیت‌الله محمود امجد و جلال رفیع.

تازه ترین کتاب عطاء الله مهاجرانی درباره چیست؟

الیوم، خواندن این کتاب واجب است

سید حسن خمینی درباره این کتاب در اینستاگرامش نوشت: «حاج آخوند، روحاني عارفي است كه به گوشه روستایي رفته و از هاي و هوي مدرسه و شهر بر كنار مانده است. به تعبیر نویسنده داراي كرامت‌هاي بسیار است؛ خوش قلب، با سواد و مهربان. اما همین مرد به دعاي چوپاني موفق می‌شود به حج برود.» همچنین حجت الاسلام محمدرضا زائری نیز در صفحه اینستاگرامش درباره این کتاب نوشت: ««اگر دكتر مهاجرانی آثار متنوع علمی و فكری نداشت، اگر پنجشنبه‌ها در روزنامه اطلاعات «كیمیای كلمه» را با قلم سحرانگیزش در ستایش امیر مؤمنان نمی‌نوشت، اگر مباحثه‌های تلویزیونی موفقی در شبكه‌های خارجی برگزار نمی‌كرد، اگر تا امروز در زندگی‌اش هیچ كاری، هیچ كاری، هیچ كاری نكرده بود، فقط كتاب ماندگار ‘حاج آخوند’ برای كارنامه یك عمرش كافی بود!» محمدحسن معزالدینی، امام جمعه یزد هم درباره كتاب «حاج آخوند» نوشت: «امروز كتاب «حاج آخوند» نوشته عطاءالله مهاجرانی را خواندم و گریستم. گریه‌ام زمانی شدت گرفت كه فصل‌های «ارامنه حمریان» و «در همه دیر مغان نیست چو من شیدایی» و «باغ انگور» را خواندم و از اینكه به خودم بگویم (طلبه)، (آخوند)، (روحانی) خجالت كشیدم  اگر میرزای شیرازی بودم حكم می‌كردم كه الیوم مطالعه این كتاب بر همه كسانی كه در سلك روحانیت‌اند یا قصد ورود به حوزه را دارند تعین دارد.»

تازه ترین کتاب عطاء الله مهاجرانی درباره چیست؟

مکمل حاج آخوند

عطاء الله مهاجرانی کتاب «جرعه ای از جام عاشورا» را مکمل کتاب «حاج آخوند» دانسته است. در وجه اول شاید نتوان چندان این فرایند را درک کرد اما به نظر می‌رسد مقصود او ادامه همان فضیلت‌های فراموش شده‌ای است که تلاش کرده در کتاب «حاج آخوند» بازنمایی کند. او در واقع از دل تاریخ، داستان، روایت و خاطرات، ویژگی‌ها و مقاطعی را بیرون می‌کشد که هر کدام قصد دارند رجعتی دوباره به مکارم اخلاقی باشند یا گفتمان دینی را به آنچه بنا به نظر مولف، مغفول مانده ارجاع بدهند. او در کتاب «انقلاب عاشورا» و «پیام آوران عاشورا» نیز با رجوع به تاریخ قیام امام حسین (ع) در صدد بازیافتن نکاتی تازه در تفسیر جریانی است که امام سوم شیعیان و یاران ایشان رقم زدند. البته هنوز مدت زمانی بسیار کوتاه بیشتر از زمان انتشار «جرعه ای از جام عاشورا» نگذشته است و باید دید واکنش‌ها نسبت به این کتاب چگونه خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.