15 بازی پرطرفدار بین ایرانی‌ها

32میلیون ایرانی به‌طور متوسط روزانه 93 دقیقه بازی دیجیتالی می‌کنند

نتایج پیمایش‌ها نشان می‌دهد بازی‌های موبایلی بالاترین ضریب نفوذ را در کشور ما دارد

براساس داده‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تعداد بازیکنان بازی‌های دیجیتال در یک‌دهه اخیر دوبرابر شده و از ۱۶میلیون به ۳۲میلیون نفر رسیده است. سرانه بازی هر ایرانی ۳۱دقیقه و سرانه بازی بازیکنان ۹۳دقیقه در روز است. بازه زمانی این پیمایش مربوط به سال 98 و اوایل سال 99 است، اما در آن تأکید شده که با توجه به افزایش قابل توجه آمار فروش و دانلود بازی‌ها در داخل و خارج از کشور در دوران کرونا، مطمئنا آمارهای جدید که در پیمایش‌های آتی سنجیده خواهد شد، بیشتر و بالاتر از نتایج رسمی اعلام‌شده خواهد بود.

آمارهای جالب عرصه بازی حالا به‌طور خلاصه به مهم‌ترین نتایج به‌ دست‌آمده در این پیمایش اشاره می‌کنیم. آمارهایی که بسیار جذاب است و ممکن است با مرورِ آنها، سرتان سوت بکشد:

* 32میلیون نفر بازیکن بازی‌های دیجیتال در کشورند که 62درصد آ‌ها مرد و 32درصدشان زن هستند. طبق این آمار، از هر 100 ایرانی 38نفر بازیکن این بازی‌ها هستند.

* میانگین سنی این بازیکنان 22سال است. 44درصد بازیکنان ایرانی جوان (بازه سنی 18 تا 34) ، 25درصد کودک (3 تا 11سال)، 17درصد نوجوان (12 تا 17سال)، 13درصد میانسال (35 تا 54سال) و یک‌درصد کهنسال(بالای 55سال) هستند.

* به‌طور متوسط بازیکنان بازی‌های دیجیتال در کشور، روزانه 93 دقیقه بازی می‌کنند و بر این اساس سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال در کل کشور، 35دقیقه برآورد شده است.

* 65درصد بازیکنان، آنلاین بازی می‌کنند.

* 49درصد بازیکنان، هر روز بازی می‌کنند.

* 92درصد این جامعه 32میلیون نفری، روی پلتفرم موبایل بازی می‌کنند؛ 17درصد با تبلت، 87درصد با گوشی هوشمند. (برخی همزمان روی چند پلتفرم بازی می‌کنند، به همین دلیل مجموع آمار بالای 100درصد است).

* مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در سال 98 در پلتفرم‌های کنسول و رایانه، 4هزار میلیارد تومان (2هزار و 700 میلیارد تومان برای خرید سخت‌افزار و 1300میلیارد تومان هزینه برای نرم‌افزار) و در پلتفرم موبایل بیش از 290میلیارد تومان بوده است.

* در بخش سخت‌افزار، کشور ما سهم چندانی ندارد؛ اما در بخش نرم‌افزار، از مجموع هزینه‌کردهای بازیکنان، 9میلیارد تومان سهم بازی‌های کنسولی بومی و 21میلیارد تومان سهم بازی‌های رایانه‌ای بومی بوده است. همچنین در بازی‌های موبایلی، از 290میلیارد هزینه‌کرد بازیکنان، 80میلیارد سهم بازی‌های موبایلی بومی (توسعه‌یافته یا بومی‌سازی‌شده) بوده است.

پرطرفدارترین بازی‌ها بین ایرانی‌ها به این ترتیب است:

1. PES، 2. clash of clans

3. FIFA، 4. call of duty، 5. PUBG

6. Clash Royale، 7. Grand Theft Auto، 8. آمیرزا، 9. Counter-Strike

10. Candy Crush، 11. Quiz Of Kings

12. منچرز، 13. باقلوا، 14. Subway Surfers، 15. Need for Speed

به بازی‌سازان بومی کمک کنیم

حضور فعال 32میلیونی ایرانی در فضای بازی‌های رایانه‌ای، فرصت مغتنمی است که می‌توان از آن استفاده بهینه کرد. «محمدمهدی تندگویان» معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اقدامات خوب بازی‌سازان داخلی، جوانان با استقبال از بازی‌های ایرانی عملا می‌توانند به بازی‌سازان ایرانی کمک ‌کنند و همچنین ما را هم در انجام رسالت‌مان یاری ‌دهند.». تندگویان به اهمیت استفاده از این بستر برای انتقال پیام هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: « ۹۰ رصد گیمرها در سنین جوانی، نوجوانی و کودکی به سر می‌برند و باید بتوانیم از این فضا برای دادن پیام‌هایی که ممکن است به صورت عادی زیاد مورد توجه این سنین قرار نگیرد، استفاده و در حین انجام بازی پیام را چه خودآگاه و چه ناخودآگاه به آنها منتقل کنیم تا در ضمیرشان نهادینه شود».

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.