قرمزها حذف شدند

در شهرهای زرد منع تردد از ساعت 21 تا 4 بامداد اجرایی خواهد شد

80میلیون نفر از شهروندان دهکده جهانی به کووید-19 مبتلا شده‌اند؛ تا به امروز. ویروسی که در ووهان چین متولد شد و حالا ردپایش در جای‌جای شهرهای دنیا به‌ چشم می‌خورد. کووید-19 در میان کشورگشایی‌هایش به شهرت هم رسید؛ ویروس بازیگوشی که با جهش و علایم مختلفی که از خود به نمایش می‌گذارد، سعی دارد ریشه‌کنی‌اش را به تعویق بیندازد.

شهروندآنلاین- چند روزی است نشانه‌های کووید-19 جهش‌یافته در انگلیس دیده شده؛ ویروسی که بی‌ویزا و اجازه به چند کشور اروپایی هم راه یافته تا دوباره جهان را در هراس بیندازد. هرچند مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از بهبود شرایط خبر می‌دهند. «در 30 استان روند بیماری نزولی شده است.» خبری که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آن سخت گفته؛ «مازندران تنها استانی است که روند بیماری هنوز نزولی نشده. با توجه به پیش‌بینی امیدواریم روند بیماری در این استان نیز نزولی شود.»

علیرضا رییسی معتقد است شهری با وضعیت قرمز نداریم. «330 شهر زرد و 108 شهر نارنجی هستند.» به باور رییسی، میزان ابتلا و بستری هم کاهش را تجربه کرده‌اند؛ این دستاورد نتیجه رعایت پروتکل‌ها و همکاری همه مردم و کسبه بازاریان نظارت‌هایی است که انجام می‌شود.

مازندران تنها استانی است که روند بیماری هنوز نزولی نشده. با توجه به پیش‌بینی امیدواریم روند بیماری در این استان نیز نزولی شود.

کاهش 50درصدی مرگ‌ومیرها

کووید-19 با 2 قربانی کارش را در ایران شروع کرد؛ قربانیانی که در برهه‌ای تعدادشان را به مرز 400 رساندند تا محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها سختگیرانه‌تر دنبال شوند. هرچند خوشبختانه آمار مرگ‌ومیرها روند نزولی در پیش گرفته‌اند و تعداد فوتی‌ها در مرز 100 ایستاده است. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان بستری در کشور کاهش 40درصدی داشته؛ آمار روزانه. مرگ‌ومیرها هم به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا کاهش 50درصدی را تجربه کرده است. روندی که رییسی امیدوار است ادامه‌دار باشد. «با وجود کاهش موارد بستری و فوتی باز تأکید می‌کنم که دورهمی‌های خانوادگی، شب‌نشینی‌ها و تجمع‌ها می‌تواند در شیوع بسیار موثر باشد.»

به باور او، رعایت‌نکردن پروتکل‌ها و محدودیت‌ها می‌تواند بهانه‌ای باشد یرای شروع پیک جدید. «اگر روند قبلی ادامه پیدا می‌کرد تا الان باید 50هزار بستری داشته باشیم.» به گفته رییسی، در حال حاضر رعایت پروتکل‌ها باعث شده 50هزار بستری کمتر اتفاق بیفتد و 7هزار و500 مرگ کمتر هم داشته باشیم.

بعد از اجرای واکسیناسیون و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا امیدواریم در سال آینده به سمت بازگشایی مدارس حرکت کنیم.

بازگشایی مدارس شاید بعد از واکسیناسیون

حضور پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مدارس رأی نیاورد تا مدارس همچنان غیرحضوری سال تحصیلی را ادامه بدهند. «بعد از اجرای واکسیناسیون و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا امیدواریم در سال آینده به سمت بازگشایی مدارس حرکت کنیم.»

رییسی ادامه داد: «امیدواریم مردم در ادامه نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به سمت ایجاد محدودیت‌های شدید نرویم.» به باور او، در این مدت بازاریان همکاری خوبی داشتند و این همکاری باعث این دستاورد شده است. بعد از آرامش اردیبهشت، ایجاد برخی تجمعات منجر به شعله‌ورشدن بیماری و افزایش مرگ‌ومیر شد.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا منع تردد درون‌شهری از ساعت 21 تا 4 بامداد بسیار موثر بوده است. «امروز مصوب شد در شهرهای زرد نیز این منع تردد از ساعت 21 تا 4 بامداد ادامه پیدا کند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.