خانه رهبر معظم انقلاب به مزایده گذاشته شد

کاربری خانه در تبعید رهبر معظم انقلاب در شهرستان ایرانشهر در میان 54 مجموعه تاریخی به مزایده گذاشته شد

خانه در تبعید رهبر معظم انقلاب در شهرستان ایرانشهر به مزایده گذاشته شد. صندوق احیای بناهای تاریخی این خانه را با کاربری موزه، پذیرایی و فرهنگی به مزایده گذاشت.

به تازگی 54 مجموعه تاریخی در 25 استان به منظور احیا، مرمت و واگذاری حق بهره‌برداری مدت معیت از طرف صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته شده است.

در میان این بناها خانه در تبعید رهبر معظم انقلاب در شهرستان ایرانشهر استان سیستان‌وبلوچستان یکی  از این بناها بود که طی این آگهی به مزایده رفت. در طرح کاربری و مطالعات اولیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بناهای استان‌ها و در توضیح دلایل توجیهی اعطای کاربری بنای خانه رهبر معظم انقلاب به فرهنگی موزه و پذیرایی این‌طور آمده؛ سازه‌ای مشابه با بنای فوق در مقابل بنای این خانه احیا شود و سرمایه‌گذار از بنای موجود با کاربری موزه و از بنای احداث‌شده جدید با کاربری پذیرایی و فرهنگی بهره‌برداری کند.

بهره‌بردار می‌تواند به مدت 15سال که شامل 8 دوره طراحی و مرمت بوده، مدت باقی‌مانده را برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار دهد. برآورد هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده‌سازی احیای این بنا نیز 810میلیون تومان مشخص شد.

قیمت پایه اجاره‌بهای ماهانه برای این بنای ثبت‌شده در فهرست میراث ملی، ‌یک‌میلیون تومان با ضریب افزایش سالانه مطابق با آخرین شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعیین شده، بنابراین بهره‌بردار می‌تواند به مدت 15سال که شامل 8 دوره طراحی و مرمت بوده، مدت باقی‌مانده را برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار دهد. برآورد هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده‌سازی احیای این بنا نیز 810میلیون تومان مشخص شد.

این بنا در سال 1370 توسط فردی به نام پروی فاضل مالک بنا به‌عنوان یادبودی از دوران تبعید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سازمان میراث فرهنگی وقت اهدا شد. این ساختمان به مدت حدود یک‌سال در دوران تبعید از دی سال 1356 تا شهریور 1357 میزبان معظم له بوده و هم‌اکنون به‌عنوان موزه قرآن و عترت یادآور حضور ایشان است.

اتاق‌های این ساختمان هریک کاربری جداگانه‌ای داشته‌اند و به‎عنوان کتابخانه، محل اقامت حجت‌الاسلام راشد یزدی، محل اسکان و استراحت مقام معظم رهبری و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گرفته و هم‌اکنون با کاربری موزه عترت و قرآن در حال بهره‌برداری است. موزه قرآن و عترت که همزمان با سی‌ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد، شامل مجموعه اتاق‌هایی برای بازگوکردن خاطرات دوران تبعید رهبر و نمایش نسخ خطی از قرآن کریم، تفاسیر، کتاب‌های دعا و اسناد و نامه‌های مربوط به انقلاب است. این بنا با مصالح بومی، خشت و گل و معماری سنتی ساخته شده و دارای 4 اتاق بوده یک حمام و یک خبازخانه، به ترتیب در قسمت‌های جنوب، شمال‌غربی و شمال‌شرقی واقع شده است که هر یک به وسیله دری چوبی به حیاط راه دارد.

اوایل سال 85 تعمیرات این بنا به اتمام رسیده که شامل اندود کاهگل دیوارهای داخلی و خارجی بنا داخل اتاق‌ها و سقف بوده، همچنین اندود گچ اتاق‌ها و اجرای آجر فرش کف اتاق‌ها، حیاط مرکزی، اجرای مجدد باغچه‌ها و حوض مرکزی، تعمیرات خبازخانه و سرویس بهداشتی، اجرای تأسیسات آب و فاضلاب برق و تلفن و سیستم ایمنی از جمله اقدامات انجام‌شده در این بناست، با این حال بنا مجدد نیاز به مرمت دارد.

معماری سنتی و بومی منطقه را می‌توان در آن دید. چهار اتاق این خانه در اطراف حیاط آن قرار دارند و حوض بسیار زیبایی در میان حیاط خودنمایی می‌کند. چهار باغچه نیز در اطراف این حوض وجود دارد. چهار اتاق آن با درهای چوبی رو به حیاط باز می‌شود.

اوایل سال 85 تعمیرات این بنا به اتمام رسیده که شامل اندود کاهگل دیوارهای داخلی و خارجی بنا داخل اتاق‌ها و سقف بوده، همچنین اندود گچ اتاق‌ها و اجرای آجر فرش کف اتاق‌ها، حیاط مرکزی، اجرای مجدد باغچه‌ها و حوض مرکزی، تعمیرات خبازخانه و سرویس بهداشتی، اجرای تأسیسات آب و فاضلاب برق و تلفن و سیستم ایمنی از جمله اقدامات انجام‌شده در این بناست، با این حال بنا مجدد نیاز به مرمت دارد. همچنین در گذشته سازه‌ای مشابه بنای خانه رهبری در مقابل این بنا موجود بوده که تخریب شده است و نیاز به احیا و بازسازی دارد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.