مرهمی بر پیکر «چغازنبیل»

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه از خروج کارخانه قند به بیرون از حریم این اثر تاریخی خبر داد

دستور جابه‌جایی کارخانه قند از حریم چغازنبیل صادر شد. چند سالی می‌شود خبرهای نگران‌کننده‌ای از تعرض به محوطه 600 هکتاری این اثر تاریخی به گوش می‌رسد. مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه می‌گوید به دستور استانداری محل احداث این کارخانه به بیرون از این محوطه تاریخی منتقل شده است.

عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه درباره آخرین وضع این اثر تاریخی و تعرض‌های تهدیدکننده آن گفت: «قسمتی از اراضی کارخانه قند در حریم درجه یک و قسمتی از آن در حریم درجه دوی چغازنبیل است و بر اساس ضابطه در حریم درجه یک و دوی این محوطه تاریخی، احداث هرگونه کارخانه و فعالیت‌هایی چون خاکبرداری که تغییر شکلی در توپوگرافی تپه‌های تاریخی یا عوارض طبیعی در اطراف حریم درجه یک یا محدوده حریم‌ها ایجاد کند، ممنوع است.»
او ادامه داد: «در جلسه‌ای که با حضور استاندار برگزار شد، مقرر شد تا این کارخانه به خارج از حریم چغازنبیل منتقل شود. ایشان بالاترین مقام اجرایی استان است و اتفاقا ضابطه‌های عرصه و حریم هم برای اجرایی‌شدن به استانداران ابلاغ می‌شوند، بنابراین با این دستور جابه‌جایی، دیگر بحثی نمی‌ماند که اصراری بکنند که حتما کارخانه در اینجا ساخته شود.»
اما تهدیدات این محوطه تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود. طرح یادمان شهدا که در اسفند سال 98 در این محوطه بنا شده، از دیگر مواردی است که عاطفه رشنوی درباره آن توضیحاتی ارایه کرد.
به گفته او در اسفند سال ۹۸ یادمانی برای شهدا در محوطه‌ای موسوم به پادگان لشکر 25 مازندران ساختند. البته با مصالح پیش‌ساخته‌ این یادمان را بنا کرده‌اند. این مسأله را چندین بار در نامه‌هایی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان به سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان اطلاع داده‌ایم. در حال حاضر هم پیگیری‌ها و جلسات و هماهنگی‌هایی با این عزیزان در حال انجام است و امیدوارم اتفاقات بهتری بیفتد.
چند روز پیش هم خبری از این محوطه منتشر شد. اصل ماجرا هم تسطیح حدود یک هکتار از اراضی حریم درجه این اثر تاریخی بود که ظاهرا از سوی عده‌ای از روستاییان نزدیک آن حوالی صورت گرفته بود.
به گفته رشنویی یکسری اراضی ملی در حریم درجه یک این اثر به‌طور موقت به کشاورزان واگذار شده است. بر اساس قانون این واگذاری‌ها، مردم می‌توانند در این محدوده زندگی و کشاورزی کنند و ضابطه حریم می‌گوید کشت سنتی بدون تسطیح بلامانع است، اما در صورتی که تسطیح انجام شود، یگان حفاظت باید ورود کرده و کار را متوقف کند.
او این را هم گفت که پایگاه جهانی چغازنبیل به دلیل فاصله‌ای که با پاسگاه‌های نیروی انتظامی و یگان حفاظت شهرستان دارد، احتیاج به مقر یگان حفاظت و پاسگاه ویژه میراث فرهنگی مستقل دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.