حاشیه‌سازان دستاوردهای دولت را هدف قرار داده‌اند

رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد

جمعیت هلال ‌احمر در 6 ماهه نخست امسال مرجع اتفاقات گوناگونی بوده است؛ از سیل به خشکسالی رسید، در جلب اعتماد عمومی و کمک‌های مردمی رکورد شکست و تازگی‌ها هم درگیر برخی حاشیه‌های رسانه‌ای شد. اکنون که اوضاع کمی آرام‌تر شده، علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا به تشریح فعالیت‌های اخیر و پاسخگویی به برخی از این حاشیه‌ها پرداخته است که بخشی از مهمترین صحبت‌هایش در ادامه می‌آید.

آب زمزم آلوده نیست

رئیس جمعیت هلال ‌احمر در پاسخ به وضع ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج آن را مطلوب توصیف و تأکید کرد: «از جمعیت ۸۹‌هزار نفری حجاج حدود ۲۴‌درصد بالاتر از ۷۰‌ سال داشتند و حدود ۲‌هزار زائر بالای هشتاد ‌سال داشتیم. متوسط سن حجاج به نسبت ‌سال گذشته با ۵‌ سال افزایش به ۵۵‌ سال رسیده بود و همین موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کرد که خوشبختانه تلفات اندکی داشتیم.» وی تلفات حج امسال را ۱۸ نفر اعلام کرد و افزود: «در شرایط سخت امسال که طول دوره حج هم افزایش بسیاری داشت و گرمای هوا هم مزید بر علت شده بود، ۱۸ نفر تلفات داشتیم که ۱۲ نفر از آنها به دلیل حملات قلبی بود و ۶ نفر هم اغلب بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.»

رئیس جمعیت هلال‌ احمر در این گفت‌وگو از نمونه‌برداری از آب زمزم و ارسال آن به آزمایشگاه نیز خبر داد و افزود: «به دلیل شایعاتی که در مورد وجود فلزات سنگین در آب زمزم پخش شده بود، هیأت اعزامی جمعیت هلال‌ احمر نمونه‌های متفاوتی را از آب زمزم تهیه کرد و پس از بازگشت به تهران آنها را به آزمایشگاه فرستاد. نتایج اولیه حاکی از آن است که در نمونه‌های گرفته‌شده هیچ‌گونه آلودگی ناشی از آرسنیک یا فلزات سنگین مشاهده نشده است.» او همچنین به فعالیت‌های جمعیت برای سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت که «خدمات فرهنگی و اجتماعی هلال ‌احمر به سیل‌زدگان همچنان ادامه دارد و تیم‌های سحر در تابستان امسال در مناطق سیل‌زده فعالیت‌های خوبی داشتند و بیش از ۱۰۰‌هزار قلم محصولات فرهنگی مثل کتاب، اسباب‌بازی و نظایر آن در طرح «با مهر تا مهر» توزیع شد.»

پیوندی به ساخت‌وساز در این مناطق هم اشاره کرد و افزود که «با توجه به آمارهای بنیاد مسکن حدود ۱۷‌هزار خانه در مناطق مختلف کشور به دلیل سیل تخریب کامل شده و اصطلاحا سقف آن پایین آمده است. جمعیت هلال‌ احمر قصد دارد از محل مشارکت‌های مردمی برای ادامه ساخت مبلغ 10میلیون تومان به حساب سرپرست‌های خانوار واریز کند که جزییات آن به‌زودی و پس از نهایی‌کردن بانک‌های اطلاعاتی اعلام می‌شود.»

هیچ اقدام اقتصادی جدیدی آغاز نشده

فعالیت‌های اقتصادی‌محور دیگر گفت‌وگوی خبرنگار اجتماعی ایرنا با رئیس جمعیت هلال‌احمر بود. او درباره ضرورت فعالیت‌های اقتصادی در جمعیت هلال ‌احمر گفت: «جمعیت هلال ‌احمر برای تأمین نیازهای اساسی خود برای فعالیت‌های امدادی از دیرباز ناچار بوده تا برخی از صنایع را در داخل خود ایجاد کند. صنعت نساجی برای تولید چادر، پتو و اقلام امدادی مشابه کمک بسیار زیادی به جمعیت هلال‌ احمر کرده تا نیازهای مردم را برای اسکان اضطراری در شرایط حاد بعد از بحران‌ها رفع کند.» رئیس جمعیت هلال‌احمر کارخانجات تولید دارو و تجهیزات پزشکی را نیز ازجمله دیگر فعالیت‌های مهم هلال‌ احمر در این زمینه دانست و اذعان داشت: «دارو و تجهیزات پزشکی مهمترین دغدغه در حوزه درمان اضطراری هستند و برای خدمات سلامت‌محور در جمعیت هلال ‌احمر یک ضرورت به شمار می‌آیند. بنابراین راه‌اندازی از ابتدا براساس یک ضرورت پیش آمده است.»

پیوندی با اشاره به این‌که پس از حضور وی در جمعیت هلال ‌احمر هیچ اقدام اقتصادی جدیدی آغاز نشده است، اذعان داشت: «از همان بدو ورود گروهی را مامور ساماندهی به اوضاع اقتصادی این شرکت‌ها کردم و از آنها خواستم تا برای ساماندهی وضع آشفته آنها فکری بکنند.»

سازمان تدارکات پزشکی بازوی مهم جمعیت هلال احمر

بخش دیگر صحبت‌های پیوندی به حواشی سازمان تدارکات پزشکی و بازداشت دو هفته‌ای رئیس سازمان تدارکات پزشکی اختصاص داشت. وی بازداشت دو هفته‌ای رئیس این سازمان را سرمنشأ بسیاری از این حاشیه‌ها دانست و اذعان داشت: «سازمان تدارکات پزشکی تنها بخش کوچکی از جمعیت هلال ‌احمر را تشکیل می‌دهد و ابهامات یا اتهامات موجود هم هنوز به اثبات نرسیده است.»

او سازمان تدارکات پزشکی را بازوی مهمی برای جمعیت هلال ‌احمر و نظام سلامت کشور دانسته و ادامه داد که «با این حال احتمال تخطی از قوانین و یا تخلف در آن مثل هر نهاد دیگری خصوصا در این شرایط ویژه و پس از تحریم‌ها در کشور می‌تواند وجود داشته باشد که چنان‌چه منجر به وقوع جرم شود، می‌توان از طریق دادگاه و قوه قضائیه به آن ورود کرد.»

پیوندی اطلاق واژه فساد به کل جمعیت هلال ‌احمر، تعمیم‌های بی‌مورد و اخبار کذب فراوان را به دلیل دو علت مهم دانست و افزود: «جمعیت هلال ‌احمر در سیل فروردین امسال بسیار خوش درخشید و توانست آبرو و اعتباری را برای دولت و نظام در راستای خدمت به مردم پدید آورد. رکورد بی‌سابقه کمک‌های مردمی که اکنون به صورت نقدی از ۲۳۰‌میلیارد تومان فراتر رفته نشانه‌ای از این اعتماد و اعتبار است. دقیقا همین موضوع دو گروه را دل‌آزرده ساخت. نخست کسانی که اغلب در داخل کمر همت برای تخریب دستاوردهای دولت بسته‌اند و دیگری گروهی که اغلب در خارج اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی را برنمی‌تابند. باید این دستاورد و این اعتماد به یک بهانه‌ای تخریب می‌شد که خوشبختانه بهانه آن هم فراهم شد. آنها دستاوردهای دولت و اعتماد عمومی به نهادهای حاکمیتی را نشانه گرفته‌اند. هر جا اتفاق مثبتی رخ داد، بلافاصله با فعالیت‌های رسانه‌ای و به هر بهانه‌ای باید تخریب شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.