روایت تاریخ 3500 ساله در قلب تهران

گزارش شهروندآنلاین از نمایش 300 اثر تاریخی اسپانیا در موزه ملی ایران و بازگشت 196 اثر تاریخی ایران

300 تکه از تاریخ اسپانیا به تهران آمده؛ قابی از تمدن شرق دریای مدیترانه در موزه ملی. این نمایشگاه با بازگشت 196 اثر تاریخی ایران از موزه آلیکانته برپا شده و آثار مختلفی را در خود جای داده است؛ از بازمانده‌های عصر پارینه سنگی گرفته تا اسناد به جا مانده از تاریخ روابط دیپلماتیک ایران و اسپانیا، از 3500‌سال قبل تا قرن 19.

نمایشگاه که 31 شهریور افتتاح شده، تا 26 فروردین‌ سال آینده برپا خواهد بود و در آن 300 اثر از موزه باستان‌شناسی آلیکانته، استان والنسیا است که در سه گالری آثار دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ، آثار دوره‌های آهن، فینیقی، ایبری، رومی، قرون وسطی، دوره‌های مدرن و معاصر و همچنین اسناد روابط دیپلماتیک میان ایران و اسپانیا در دوره صفوی به نمایش گذاشته شده است.

پیش از این نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» به مدت پنج ماه در اسپانیا برگزار شده بود و در این مدت 100‌هزار نفر از آن بازدید کردند. جوزف آلبرت کورتس، رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته اسپانیا در افتتاحیه نمایشگاه آلیکانته در تهران از روابط فرهنگی خوب ایران و اسپانیا از گذشته گفت و این‌که «اتمسفر به وجود آمده در نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» باعث شد فاصله‌ها کنار گذاشته شود و آشنایی با کشور بزرگ ایران بیشتر شود» و دست آخر نمایشگاه باستان‌شناسی اسپانیا در موزه ملی ایران پا بگیرد. سفیر اسپانیا در تهران هم گفت اسپانیا از نظر تعداد گردشگری که به ایران می‌فرستد، در بین کشورهای اروپایی جایگاه چهارم را دارد و این دو سرزمین در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ارتباط بسیار خوبی با هم دارند. افتتاحیه نمایشگاه به گفتن از صلح گذشت و کمکی که ارتباط فرهنگی به قوت دوستی می‌کند.

در نمایشگاه باستان‌شناسی آلکانته در موزه ملی، سه گالری از آثار اسپانیا پر شده است. در گالری اول اشیایی از 3500‌سال پیش به نمایش درآمده و گالری دوم علاوه بر آثاری از عصر آهن، تعدادی از دوره‌های تاریخی اسپانیا ازجمله دوره‌های اسلامی را دربرگرفته است. گالری سوم هم میزبان نمایش آثاری از دوره مدرن و معاصر فرهنگ اسپانیاست. این نمایشگاه دوشنبه‌ها تعطیل و قیمت بلیتش 5‌هزار تومان است

به گفته جبرییل نوکنده، رئیس‌ کل موزه ملی ایران اگرچه در نمایشگاه‌های مشترک آثار در برابر تمام خطرات بیمه‌اند، اما در ایران بیمه آثار هنری وجود ندارد، به همین دلیل در زمان برگزاری نمایشگاه‌های مشترک از شرکت‌های بیمه کشور طرف مقابل استفاده می‌شود. این بار هم بسته‌بندی اشیا با حضور امنای اموال دو کشور و حمل آثار تاریخی از سوی شرکت‌های کشور مقابل انجام شده و ترانسفر حرفه‌ای و انتقال اشیا از فرودگاه امام تا موزه ملی را ایران انجام داده است. علاوه بر این هزینه بیمه و بسته‌بندی اشیا در نمایشگاه اسپانیا از سوی کشور اسپانیا پرداخت شده است.

تماشای شباهت‌های فرهنگی ایران و اسپانیا

حمیده چوبک، باستان‌شناس و رئیس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از شباهت‌های تاریخی و فرهنگی ایران و اسپانیا به وجد آمده و محو تصویر یک خمره سفالی منقوش مربوط به دوره ایبری است: «شبیه طرح سوارکاری که روی این سفال نقش شده را قبلا دیده بودم، در منطقه جازموریان رمشک سفال‌هایی متعلق به دوره پارت و اشکانی پیدا کردم که نقش سوارکار داشت. این نشان می‌دهد فرهنگ در جهان چطور مرزها را طی می‌کند، از دوران پارینه سنگی این ارتباط فرهنگی بین سرزمین‌های دور و نزدیک از راه دریا و زمین وجود داشته و در همه آثار مشهود است.»

از نگاه این باستان‌شناس مجموعه نمایشگاه آلیکانته، تداوم فرهنگی در سرزمین اسپانیا را نشان می‌دهد: «این تداوم فرهنگی را ما در سرزمین‌های باستانی مثل ایتالیا، یونان، ایران و مصر به وضوح می‌بینیم. شباهت تداوم فرهنگی در اسپانیا، به داستان ایران برای من بسیار جالب است. ویژگی‌های مشترک فرهنگی در مواد و ابزار فرهنگی هم قابل بحث است. اما بیش از همه در دوران اسلامی که فرمانروایی مقتدر امویان در قرطبه اسپانیا بر پا بود، شباهت آثار تاریخی، فرهنگ و هنر اسپانیا با ایران باز هم بیشتر می‌شود، در شیشه‌ها، سفال‌ها و کتیبه‌ها.» چوبک برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی را برای تداوم ارتباط فرهنگی و نزدیک‌شدن تمدن‌ها به هم مهم می‌داند: «این میان مهم نیست که چه اثری از ایران می‌رود و چه اثری از کشور مقابل به این‌جا می‌آید. مهم نیست که آثار از چه جنسی است، مهم این است که روایتگر سیر تحولات فرهنگی باشند.»

 


آن‌چه در نمایشگاه می‌بینید

در نمایشگاه باستان‌شناسی آلکانته در موزه ملی، سه گالری از آثار اسپانیا پر شده است. در گالری اول اشیایی از 3500‌سال پیش به نمایش درآمده و گالری دوم علاوه بر آثاری از عصر آهن، تعدادی از دوره‌های تاریخی اسپانیا ازجمله دوره‌های اسلامی را دربرگرفته است. گالری سوم هم میزبان نمایش آثاری از دوره مدرن و معاصر فرهنگ اسپانیاست. این نمایشگاه دوشنبه‌ها تعطیل و قیمت بلیتش 5‌هزار تومان است.

از راست نقش پرنده روی گچ، گچبری حمله شیر به گاو و گچبری درگیری خرس و گراز وحشی، امپراتوری روم، 400-75 میلادی
جام‌های سفالی، خمره سفالی تدفین و دستبند مارپیچی زرین و سیمی، دوره مفرغ 2000-900 پیش از میلاد
سر مجسمه حیوانی سنگی، گورستان دِلس پلاتس، دوره ایبری قدیم، 350-500 پیش از میلاد
خمره سفالی منقوش، توسال دِ مانیسس، دوره ایبری، 200-225 پیش از میلاد
موزاییک، امپراتوری روم 275-225 میلادی
سردیس‌های گچی، گورستان‌های کابزو لوسرو و آلبوفرتا، دوره ایبری، 450-300 پیش از میلاد

 

عکس‌های بیشتر از این نمایشگاه را در گزارش تصویری نسیم اعتمادی ببینید.

 


موزه‌ها برای صلح

علی‌اصغر مونسان
علی‌اصغر مونسان | وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه از پنج‌سال پیش شروع شده و نمایشگاه گزیده آثار موزه اسپانیا ششمین مورد ‏است. علی‌اصغر مونسان که برای نخستین بار در رویدادی رسمی با عنوان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی ‏و گردشگری شرکت می‌کرد در مراسم افتتاح این نمایشگاه از پیوند فرهنگی دو کشور این طور گفت: ‏‏«در شرایط پرآشوب جهان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، پیام صلح، دوستی، مودت و آرامش به ما می‌دهد. ‏برنامه‌های فرهنگی نقاط مشترک جوامع انسانی را برجسته می‌کند و باعث نزدیکی انسان‌ها می‌شود، موزه‌ها ‏نقش مهمی در این اتفاق دارند‎.‎‏ برنامه‌های مشترک فرهنگی باعث شناخت بیشتر ملت‌ها از یکدیگر می‌شود و ‏در دنیای امروز به جای آن‌که بخش نظامی و فروش سلاح جزو اهداف ملت‌ها باشد، پیام مهر را منتقل می‌کند ‏و باعث خوشحالی بین جوامع می‌شود‎.»‏

او در ادامه با بیان این‌که در گذشته زندگی بر پایه صلح و دوستی بوده نه بر پایه نبرد و جنگ، موزه‌ها را ‏عاملی دانست که نقاط مشترک بین ملت‌ها را برجسته می‌کند: «امروز در دنیا بیش از یک‌میلیون گردشگر ‏وجود دارند که هدف‌شان آشنا کردن ملت‌ها با فرهنگ است و بازدید از موزه‌ها از اهداف مهم گردشگری ‏محسوب می‌شود. بیش از ۶۱۵ فعال در کشور فضایی را فراهم کردند که گردشگران خارجی به کشور بیایند و ‏با فرهنگ و مردم از نزدیک آشنا شوند. برگزاری موزه‌های مشترک را سرعت می‌دهیم و به آن اعتقاد داریم و در ‏مسیر اهداف مشخص شده گام برمی‌داریم‎.‎‏» وزیر میراث فرهنگی در پایان صحبتش بارها گفت: «امید دارم جهان ‏بدون جنگ، بدون زورگویی و با احترام به ملت‌ها برای همه باشد‎.‎‏»‏

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.