مشهورترین جاسوس دوجانبه دوران جنگ سرد درگذشت

مرگ افشاگر تونل مخفی برلین که از زندان به بلوک شرق گریخت

جورج بلیک نخست برای بریتانیا جاسوسی کرد و سپس برای اتحاد جماهیر شوروی. او که تبار هلندی داشت در ۹۸سالگی در مسکو درگذشت. بلیک به مناسبت تولد ۹۵سالگی‌اش جاسوسان روسیه را به مبارزه نیک علیه شر فراخوانده بود.

جورج بلیک را مشهورترین جاسوس دوجانبه دوران جنگ سرد می‌نامند. او نخست برای بریتانیا و سپس برای اتحاد جماهیر شوروی جاسوسی کرد. بلیک در سال۱۹۹۰ گفته بود ۵۰۰جاسوس غربی را لو داده است. اما اینکه لو دادن او به کشته‌شدن ۴۲نفر منجر شده است را رد کرد.

جورج بلیک سال۱۹۲۲ در شهر روتردام هلند به دنیا آمد. او که در دوره جنگ دوم جهانی در جبهه مقاومت هلندی‌ها علیه نیروهای نازی مبارزه می‌کرد، به عنوان جاسوسی جوان به خدمت سرویس مخفی بریتانیا درآمد. او را پس از جنگ به کره‌جنوبی اعزام کردند و با آغاز جنگ کره در سال ۱۹۵۰ به اسارت افتاد.

بلیک پس از آنکه شاهد بمباران آمریکایی‌ها علیه مردم غیرنظامی در جنگ کره بود، به اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد همکاری داد و هویت صدها جاسوس را نزد سازمان اطلاعاتی شوروی کاگ‌ب افشا کرد. جورج بلیک همچنین وجود تونلی مخفی در شرق برلین را به «کا‌گ‌ب» اطلاع داده بود. از این تونل برای جاسوسی از آلمان‌شرقی استفاده می‌شد.

یک جاسوس دوجانبه لهستانی در سال۱۹۶۰ جورج بلیک را لو داد و در پی آن دادگاهی در بریتانیا او را به ۴۲سال زندان محکوم کرد. بلیک موفق شد در سال ۱۹۶۶ از زندان بریتانیا بگریزد و از طریق برلین خود را به مسکو برساند. او تا آخر عمر در روسیه زندگی کرد.

جورج بلیک که در زمان اتحاد جماهیر شوروی نشان لنین را دریافت کرده بود، به مناسبت ۹۰سالگی‌اش مورد تقدیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قرار گرفت که خود زمانی مأمور سرویس مخفی اتحاد شوروی بوده است.

بلیک به مناسبت ۹۵سالگی‌اش جاسوسان روسیه را به مبارزه نیک علیه شر فراخوانده بود. سرگئی ایوانف، سخنگوی سرویس مخفی روسیه (SWR) در پی مرگ جورج بلیک او را «مأمور مخفی اسطوره‌ای» خواند. ایوانف گفت که بلیک «به کشور ما صادقانه عشق می‌ورزید و دستاوردهای خلق روسیه در دوران جنگ دوم جهانی را تحسین می‌کرد.»

جورج بلیک ۱۱نوامبر ۱۹۲۲ در روتردام هلند به دنیا آمد. پدرش یک یهودی اسپانیایی بود که در جنگ جهانی اول در ارتش بریتانیا خدمت کرد و توانست تابعیت آن کشور را به دست آورد.

بلیک خود قبل از فرار به جبل‌الطارق که تحت کنترل بریتانیا بود، در جنگ جهانی دوم برای نیروهای مقاومت هلند کار می‌کرد. بعدا به خاطر سوابقی که داشت از او درخواست شد به سرویس اطلاعاتی بپیوندد.

اطلاعات مربوط به جورج بلیک زمانی افشا شد که مایکل گولینوسکی، از مأموران مخفی سرویس اطلاعاتی لهستان به همراه معشوقه‌اش به غرب گریخت و جزئیاتی از جاسوس شوروی سابق را در سرویس اطلاعاتی بریتانیا بیان کرد.

پس از آن او به لندن فراخوانده و دستگیر شد و در دادگاه به خاطر انتقال پنج مورد اطلاعات به شوروی سابق گناهکار شناخته شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.