قیمت خانه در پایتخت 3/5 برابر کل کشور

قیمت مسکن در یاسوج از بین بقیه مراکز استان‌ها ارزان‌تر است

کمترین قیمت مسکن در بین مراکز استان‌های کشور به یاسوج با میانگین ۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان در هر مترمربع و بیشترین قیمت به شهر تهران با ۲۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان مربوط می‌شود

بر اساس معاملات آبان‌ماه ۱۳۹۹ در بین ۳۰ مرکز استان (بدون محاسبه شهرکرد)، کمترین متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان به شهر یاسوج در استان کهکیلویه‌وبویراحمد با میانگین ۳میلیون و ۲۰۹هزار تومان تعلق دارد. در رتبه بعدی ایلام قرار گرفته که میانگین هر متر خانه در این شهر ۴میلیون و ۵۲هزار تومان است. بیرجند در خراسان‌جنوبی با متوسط قیمت هر متر مسکن ۴میلیون و ۱۹۷هزار تومان، رتبه سومین شهر ارزان‌قیمت کشور را در اختیار دارد.

طبق آماری که وزارت راه‎وشهرسازی در آبان‌ماه ۱۳۹۹ ارایه کرده، در شهر بجنورد که پنجمین شهر ارزان‌قیمت در بین مراکز استان محسوب می‌شود، قیمت مسکن بالا نیست. میانگین هر متر خانه در بجنورد، مرکز استان خراسان‌شمالی ۴میلیون و ۵۲۱هزار تومان است. هر متر خانه در شهر کرمان ۴میلیون و ۶۵۱هزار تومان خریدوفروش می‌شود که عنوان پنجمین شهر ارزان‌قیمت را به خود اختصاص می‌دهد. ساری در استان مازندران با متوسط متری ۵میلیون و ۴۵۶هزار تومان، رتبه ششم را از نظر قیمت مسکن در اختیار دارد.

خرم‌آباد واقع در استان لرستان با متوسط هر متر خانه ۵میلیون و ۷۰۱هزار تومان، سمنان در استان سمنان با میانگین ۵میلیون و ۷۰۵هزار تومان، زاهدان در سیستان‌وبلوچستان با ۵ یلیون و ۸۳۱ زار تومان رتبه‌های بعدی را از نظر قیمت مسکن در بین مراکز ۳۱ استان در اختیار دارند.

از طرف دیگر شهرهای تهران، اهواز و شیراز به ترتیب با میانگین ۲۷.۸میلیون تومان، ۲۳.۵میلیون و ۱۲.۴میلیون تومان به ترتیب بالاترین میانگین بهای یک مترمربع آپارتمان در مراکز استان‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

متوسط قیمت هر متر خانه در شهر اصفهان ۱۱.۲میلیون، زنجان ۱۰.۹میلیون و اراک ۹.۸میلیون تومان است که رتبه های چهارم تا ششم را از نظر قیمت در اختیار دارند. در بین مراکز استان قیمت شهرکرد واقع در چهارمحال‌وبختیاری به دلیل وجودنداشتن اطلاعات کافی درج نشده است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در کل کشور نیز متوسط بهای یک مترمربع مسکن ۱۵.۲ یلیون تومان گزارش شده است.

قیمت مسکن در مناطق مختلف کشور بدون احتساب شهر تهران عدد ۸میلیون و ۱۶۶هزار تومان در هر مترمربع و با احتساب تهران رقم ۱۵میلیون و ۲۶۳هزار تومان را نشان می‌دهد. این آمار گویای آن است که اگر میانگین قیمت مسکن در تهران را از آمار بیرون بیاوریم، میانگین قیمت مسکن در تهران تقریبا ۳.۵ برابر کل کشور است.

در شهر تهران نیز بدون احتساب قیمت مناطق ۱، ۲، ۳ و ۶ متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان ۱۹میلیون و ۸۰۱هزار تومان است که نشان می‌دهد بدون محاسبه مناطق مذکور، میانگین قیمت هر متر خانه در تهران ۳۳درصد کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر، تحولات قیمت مسکن برحسب دلار نشان می‌دهد قیمت دلاری هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در آبان‌ماه ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۵۱دلار و در هشت‌ماهه نخست سال‌جاری ۱۰۲۴دلار بوده که قیمت دلاری مسکن در هشت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به هشت‌ماهه نخست ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۰درصد رشد داشته است.

ملاک تعیین متوسط قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی، وزارت راه و مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، ثبت کد رهگیری در دفاتر املاک است. در گذشته متوسط قیمت تهران در این گزارش‌ها استخراج می‌شد اما بعد از مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم همه معاملات مسکن در سامانه کد رهگیری این امکان به وجود آمد تا قیمت متوسط همه استان‌ها اعلام شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.