مِنوی فَست‌فودی دوران رُم باستان چگونه بوده است؟

رازی که اغذیه‌فروشی خیابانی شهر پُمپئی برملا کرد

در شهر باستانی پُمپئی یک اغذیه‌فروشی خیابانی به‌طور کامل از زیر خاک بیرون کشیده شد. پیشخوان نقاشی شده و بقایای مواد غذایی و استخوان حیوانات نیز جزو این کشف باستانی است. پُمپئی در سال ۷۹میلادی زیر خاکستر آتشفشان مدفون شد.

پُمپئی (Pompei)، شهر پرشکوه دوران رُم باستان در سال ۷۹ میلادی در اثر فعال‌شدن کوه آتشفشانی «وسوو» واقع در شمال شهر، در مدتی بسیار کوتاه نابود شد و تمام زیبایی‌های معماری و نقوش دیواری و تندیس‌ها و نیز سرزمین بسیار حاصلخیز اطراف آن زیر خاکستر آتشفشانی به ارتفاع 6 متر مدفون شدند.

طی ده‌های گذشته بقایایی از آثار باستانی شگفت‌انگیز این شهر به تدریج از خاک بیرون کشیده می‌شوند.

یکی از این کشفیات یک اغذیه‌فروشی خیابانی است که غذای فوری عرضه می‌کرده است و به تازگی در معرض دید عموم گذارده شده است.

اداره امور حفاری باستانی ایتالیا روز شنبه ششم دی‌ماه (بیست‌وششم دسامبر) ضمن اعلام اینکه این اغذیه‌فروشی به‌طور کامل از زیر تل خاکستر بیرون کشیده شده، گفت که حتی ظروف پیشخوان نقاشی‌شده این اغذیه‌فروشی و نیز بقایای غذاهایی که عرضه می‌کرده و استخوان‌های حیوانات یافت شده‌اند.

این کشف نشان می‌دهد که عرضه غذای فوری خیابانی، که امروز ـ«فَست‎فود» نام دارد، پیشه‌ای با حدود ۲۰۰۰ سال قدمت است.

تصاویری که از نقوش دیواره جلوی پیشخوان منتشر شده، موتیوهایی از حیوانات و چهره‌های اسطوره‌ای را می‌توان مشاهده کرد. رنگ‌های پرقدرت آن هنوز حفظ شده‌اند. تقریبا غذاهایی که عرضه می‌شده‌اند را می‌توان در این نقوش دید: یک خروس، دو اردک، چند گوسفند و چند بز.

باستان‌شناسان در کوزه‌های روی پیشخوان این فروشگاه غذای گرم یا رستوران خیابانی، بقایای استخوان‌های اردک، خوک و بز و نیز ماهی و حلزون تاکستان‌ها را یافته‌اند.

روی سطح پیشخوان و دیواره آن می‌توان تصاویری از فیگورهای زنانه اسطوره‌ای با تسمه اسبی در دست، یک سگ قلاده به گردن و دیگر آلات زینتی را مشاهده کرد.

علاوه بر این، باستان‌شناسان در اتاقک‌های این اغذیه‌فروشی یک جام شراب از جنس برنز (Patera)، دو بطری شیشه‌ای و نیز یک ظرف کروی‌شکل پخت غذا (Olla) از جنس خاک رُس نیز یافته‌اند.

تاکنون در شهر باستانی پمپئی ۸۰ مورد از این نوع غذافروشی گرم (Thermopolium) یافته‌اند.

شهر پُمپئی امروز در نزدیکی شهر پرشکوه باستانی از سده ۱۲ میلادی بدین سو به تدریج ساخته شد و جمعیتی بالغ بر ۲۵هزار نفر دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.