امتحانات حضوری به شرط‌ مجوز ستاد

حاجی‌میرزایی: نسل جدید در معرض مخاطرات جدی است

امتحانات دی‌ماه غیرحضوری شد. محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه پانزدهمین نشست گفت‌وگوی هفته که با حضور مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار شد، درباره روند برگزاری امتحانات دی‌ماه دانش‌آموزان گفت: «ابلاغ کردیم آزمون‌ها غیرحضوری و با استفاه از ظرفیت‌های مختلفی که وجود دارد، برگزار شوند.»

در بحبوحه فصل امتحانات وزیر آموزش‌وپرورش از غیرحضوری‌بودن امتحانات می‌گوید: «ابلاغ کردیم آزمون‌ها غیرحضوری و با استفاه از ظرفیت‌های مختلفی که وجود دارد، برگزار شوند.»

به گفته محسن حاجی‌میرزایی، درباره برخی دروس هنرستانی و پایه‌های اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا اگر مشکلی وجود نداشته باشد و البته با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی، به صورت «حضوری» برگزار کنند. «البته رعایت مقررات و اخذ مجوز از ستاد ضرورت دارد.» به باور حاجی‌میرزایی، باید توانایی هنرستانی‌ها و ابتدایی‌ها احراز شود، البته اگر ستاد اجازه بدهد، امتحانات‌شان حضوری خواهد بود، در غیر این صورت غیرحضوری. «تا در اولین فرصتی که امکان برگزاری حضوری باشد، به صورت حضوری ارزشیابی شوند.»

وزیر آموزش و پرورش معتقد است زیست‌بوم جدید، اقتضائات خاص خودش را دارد. «ما در شاد برای آزمون امکانات لازم را پیش‌بینی کردیم و ظرف 10روز آینده این ظرفیت‌ها توسعه خواهد یافت.» به گفته او، کیفیت برگزاری آزمون ارتقا می‌یابد و نیاز به استفاده از پیشنهادهای بیرونی نیست.

بنابر تفاهم میان وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت نفت و نیرو الگوی جدیدی متناسب با تعداد دانش‌آموزان ترسیم می‌شود. وزیر معتقد است آب، برق و گاز هیچ مدرسه‌ای نباید به علت عدم‌ پرداخت هزینه قطع شود. «برخی موراد مربوط به مطالبه سال‌های گذشته است که برنامه‌ریزی شده تا پرداخت شود.»

بهای آب، برق و گاز مدارس با رعایت الگوی مصرف، رایگان است

وزیر آموزش‌وپرورش بر این باور است که با خرید خدماتی‌ها و نهضتی‌ها برابر قانون عمل می‌شود. قانونی که تا قبل از 91 برای حق‌التدریسی‌ها و قبل از 92 برای نهضتی‌ها تعیین‌تکلیف کرده است.

به گفته حاجی‌میرزایی، برای آنها که بعد از سال 92 با آموزش‌وپرورش همکاری کرده‌اند مسیر، دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 اساسنامه است. «البته سنشان اگر زیاد باشد، به سقف مجاز شرکت در آزمون اضافه می‌کنیم.»

او از رایگان‌بودن بهای آب، برق و گاز با رعایت الگوی مصرف رایگان می‌گوید: «در قانون بودجه چندسال اخیر پیش‌بینی شده بهای آب و برق و گاز با رعایت الگوی مصرف رایگان است.» به گفته حاجی‌میرزایی، ممکن است برخی مدارس با افزایش جمعیت دانش‌آموز روبه‌رو شده باشند. او از تفاهم با وزارت نیرو و نفت خبر می‌دهد؛ تفاهمی برای الگوی جدید متناسب با تعداد دانش‌آموزان. وزیر معتقد است آب، برق و گاز هیچ مدرسه‌ای نباید به علت عدم ‌پرداخت هزینه قطع شود. «برخی موارد مربوط به مطالبه سال‌های گذشته است که برنامه‌ریزی شده تا پرداخت شود.»

 آموزش‌وپرورش مسئول تربیت نسل نو

به باور حاجی‌میرزایی، آموزش‌وپرورش مسئولیت تربیت نسل نو و آماده‌کردن آنها برای قبول مسئولیت‌های اجتماعی برای زندگی باکیفیت‌تر، مشارکت فعال‌تر برای سازندگی و پیشرفت جامعه و مصونیت‌بخشی در برابر مخاطرات برعهده دارد.

او می‌گوید: «این افراد باید در وجوه مختلفی پرورش یابند. نسل نو باید به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اخلاقی، عبادی و دینی پرورش یابند. بناست افرادی برای زندگی آماده شوند که نقش موثر و فعالی ایفا کنند.»

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش، در سند تحول بنیادین پیش‌بینی‌شده تربیت در 6 ساحت انجام شود که ساحت‌های متوازنی است و یکی از آنها ساحت‌های عبادی و اخلاقی است که حوزه مشترک فعالیت ما و حوزه‌های علمیه است. تجربیات خوبی در سال‌های گذشته شکل گرفته و تلاش می‌کنیم به نحو مناسبی استمرار یابد.

یک فرصت طولانی 12ساله در اختیار قرار می‌گیرد که بچه‌ها از نظر روحی تغذیه شوند و مهارت‌های لازم را برای ورود به جامعه در آینده کسب کنند.

نیازمند یک «نگرش واحد» هستیم

وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است نسل ما در معرض مخاطرات بسیار جدی است و به سرعت پدیده‌های جدید آرامش جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد و تعادل‌های روحی‌اش را دچار نوسان و کاستی می‌کند. «عرصه تعلیم و تربیت است که باید کمک کند دانش‌آموزان بتوانند روی پای خود بایستند و در برابر مخاطرات، فعال و هوشمند باشند. به باور حاجی‌میرزایی، کودکان در سن تأثیرپذیری و جامعه‌پذیری در اختیار آموزش‌وپرورش هستند و نسل نو در این دوره با استقبال و آرامش خانواده‌ها به دست تعلیم و تربیت سپرده می‌شوند. «یک فرصت طولانی 12ساله در اختیار قرار می‌گیرد که بچه‌ها از نظر روحی تغذیه شوند و مهارت‌های لازم را برای ورود به جامعه در آینده کسب کنند.»

حاجی‌میرزایی با طرح این سوال که ما از این ظرفیت اساسی و مهم تاکنون چقدر و به چه کیفیتی استفاده کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: «این مأموریت بزرگ، منحصر در آموزش‌وپرورش نیست و نهادهای متعددی درگیر امر تربیت نسل نو هستند. سوال مهم این است تا چه حد مجموعه این تحرکات هم‌افزا بوده و مجموعه تلاش‌ها در کنار همدیگر به شکل‌گیری یک تربیت منسجم کمک کرده است؟»

وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است علیرغم تلاش‌های صورت‎گرفته، از همه ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است: «باید ببینیم چگونه می‌توان نگاه ویژه‌تری به این مأموریت داشته باشیم. شاید به جای تعبیر «همکاری» نیازمند یک «نگرش واحد» هستیم و آمادگی داریم درباره این مسائل بیشتر فکر و گفت‌وگو کرده و به بهترین وجه از این فرصت طلایی استفاده کنیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.