حاشیه‌های ادامه‌دار گران‌ترین پروژه ترافیکی تهران

مسئولان وقت شهرداری هزینه نهایی این پروژه را نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان اعلام کردند

با گذشت بیش از 7 سال از افتتاح پل طبقاتی صدر، حاشیه‌های این پروژه جنجالی هنوز هم ادامه دارد. پل 11 کیلومتری صدر همراه با تونل نیایش که عنوان گران‌ترین پروژه ترافیکی پایتخت را به خود اختصاص داده است، هنوز هم محل بحث و جدل‌های مدیران شهری و کارشناسان و صاحب‌نظران حمل‌ونقل ترافیک است؛ از هزینه چندهزار میلیارد تومانی این پروژه تا مسائل فنی چون حل‌نشدن معضل ترافیک شمال و شمال شرق تهران ازجمله اتهاماتی است که بر پیشانی این سازه عظیم بتنی چسبیده است.

چند روز پیش بود که پیروز حناچی، شهردار تهران، به هزینه تمام‌شده پل طبقاتی صدر اشاره کرد. او با انتقاد از اعلام‌نشدن گزارش نهایی هزینه‌های پل صدر گفت:«روز افتتاح این پروژه اعلام شد که چیزی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است؛ اما عملا ساخت این پل بیش از چهارهزارو ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. اگر تملک اراضی اطراف برای احداث پل هم به آن اضافه شود، این رقم بسیار بیشتر از اینها می‌شود.»
اما این اظهارات حناچی از سوی مدیران وقت شهری بی‌پاسخ نماند. پژمان‌پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی قالیباف در شهرداری تهران، در توضیحاتی مدعی شد که رقم اعلام‌شده از سوی شهردار فعلی تهران با در نظرگرفتن همه هزینه‌های ساخت این رینگ شمالی همراه با تونل نیایش بوده است.
او در این‌باره گفت: «پس از اتمام این پروژه هزینه‌های نهایی پل صدر از طرق گوناگون و گزارش‌های رسمی شورای چهارم و مدیریت شهری اعلام شد.»
‌پشمچی‌زاده البته این را هم گفت که مبلغ اولیه قرارداد مبنای انعقاد قرارداد است و در طول زمان اجرای پروژه، تعدیل قیمت‌ها براساس شاخص‌های رسمی و قانونی انجام و به قیمت اولیه اضافه می‌شود.

در همین ‌حال قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی قالیباف، می‌گوید که مجموعه هزینه‌‎های تمام‌شده این بزرگراه طبقاتی صدر با احتساب تونل چیزی نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان بوده است: «هزینه نهایی تونل نیایش،بزرگراه صدر، تملک، رفع معارضین و ایجاد تونل زیرزمینی برای انتقال دکل‌های برق فشار قوی 3 هزار و 751 میلیارد و 785 میلیون و 820 هزار تومان شده و مستندات همه هزینه‌کردها موجود است.»
اما جدا از منابع اختصاص‌یافته به این پروژه و ارقام ضدونقیضی که از سوی طرفین مطرح می‌شود، عده‌ای از صاحب‌نظران از اساس این پروژه را فاقد توجیه علمی و فنی می‌دانند.
هر چند با افتتاح این پل طبقاتی و در امتداد آن اتصال به تونل نیایش دسترسی شمال‌شرق به شمال‌غرب و غرب پایتخت را تسهیل کرده، اما این راحتی تردد فقط برای ماشین‌های شخصی است. در واقع هدف اصلی این پروژه گرانقیمت که بهبود تردد و کاهش بار ترافیک این منطقه از پایتخت بود، به هیچ وجه تامین نشده. این مسئله یعنی بارترافیکی سنگین و کند در اتوبان صدر و پل طبقاتی آن در ساعات اوج ترافیک کاملا مشهود است.
شرایط ترافیکی در این پروژه به حدی وخیم شده که مدت‌هاست بسیاری از دسترسی‌های این پل بسته شده است؛ یعنی حتی یکی از اصول اولیه فنی پروژه‌های عمرانی از این دست هم در پل لاکچری برآورده نشده است.
حتی عده‌ای از کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند با ادامه همین روند، تا چند سال آینده چاره‌ای به جز تخریب این سازه عظیم باقی نمی‌ماند؛ چون این پل خودش به یکی از معضلات بزرگ ترافیکی تهران تبدیل می‌شود و چاره‌ای به جز برچیده‌شدن آن وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.