اصغر عبداللهی درگذشت

اصغر عبداللهی که چند سالی بود از سرطان رنج می برد، در سن 64 سالگی از دنیا رفت

از معروف‌ترین فیلمنامه‌های زنده‌یاد اصغر عبداللهی می‌توان به «خواهران غریب» اشاره کرد که به کارگردانی کیومرث پوراحمد و با بازی مرحوم خسرو شکیبایی توانست اقبال فراوانی بین مخاطبان آن روز سینما پیدا کند.

اصغر عبداللهی، داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، صبح 7 دی ماه درگذشت. او چند سالی بود که از سرطان رنج می‌برد و در سن 64 سالگی دار فانی را وداع گفت. او متولد سال 1334 در آبادان بود و بین اهالی فرهنگ، بیشتر به فیلمنامه‌نویسی و فعالیت در این حوزه شهرت داشت. با این حال سابقه‌اش به ادبیات برمی‌گردد. دانش‌آموخته ادبیات دراماتیک از دانشگاه تهران بود و نخستین داستانش را همان اوائل انقلاب منتشر کرده بود؛‌ داستانی با عنوان «آفتاب در سیاهی جنگ گم می‌شود» (1360). این داستان درباره آوارگان و قربانیان جنگ بود. چند سال بعد مجموعه داستان دیگری منتشر کرد با عنوان «در پشت آن مه» (1364) و بعد از آن هم کتاب «سایبانی از حصیر» (1369). این کتاب هم مجموعه‌ای بود مشتمل بر داستان‌های اصغر عبداللهی که باعث شد از او با عنوان یکی از چهره‌های ادبیات داستانی دهه شصت یاد کنند. داستانی دیگر هم دارد با عنوان «آبی‌های غمناک بارون» که به دو دهه قبل برمی‌گردد (1382). آثار دیگری نیز در حوزه ادبیات داستانی منتشر کرده؛ آثاری نظیر «هاملت در نم‌نم باران». با این حال از همان نیمه‌های دهه شصت، اصغر عبداللهی دیگر از حوزه داستان‌نویسی به سمت فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون و سینما گرایش پیدا کرده بود و حتی بعدها به سمت کارگردانی نیز رفت. به همین دلیل هم هست که عمده اهالی فرهنگ، امروز او را به فعالیت در این حوزه می‌شناسند.

از معروف‌ترین فیلمنامه‌های زنده‌یاد اصغر عبداللهی می‌توان به «خواهران غریب» اشاره کرد که به کارگردانی کیومرث پوراحمد و با بازی مرحوم خسرو شکیبایی توانست اقبال فراوانی بین مخاطبان آن روز سینما پیدا کند. هرچند پیش از اکران این فیلم سینمایی در سال 1372، اکران فیلم‌ «جهیزیه‌ای برای رباب» در سال 1366 باعث شده بود که حضوری قدرتمند در حوزه فیلمنامه‌نویسی از خود نشان بدهد. بعدها فیلمنامه‌های دیگری نیز در سینما و تلویزیون داشت که از جمله آنها می‌توان به «نصف مال من نصف مال تو»، «عینک دودی»، «پیشنهاد پنجاه میلیونی»، «غریبانه»، «مرسدس»، «آشپزباشی»، «چتری برای دو نفر»، «خداحافظی طولانی»، «خانه خلوت» و… اشاره کرد. در این میان برای فیلمنامه «خانه خلوت» توانست به سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه دهمین جشنواره فجر نیز دست یابد. در سال‌های اخیر فیلمی سینمایی را نیز با عنوان «یک قناری یک کلاغ» کارگردانی کرد.

زنده‌یاد اصغر عبداللهی یکی از مستعدترین داستان‌نویسان دهه شصت بود که هنوز هم از آثارش در آن دوره یاد می‌کنند. در حوزه فیلمنامه‌نویسی نیز توانست به چهره‌ای مقبول تبدیل شود و کارنامه‌ای قابل احترام از خود باقی بگذارد. روحش شاد، یادش گرامی.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.