دودزاها و سنگین‌ها ممنوع شدند

تردد خودروهاى سنگین، دیزلی و موتورسیکلت‌های دودزا از امروز تا اطلاع ثانوى ممنوع شد

شهروندآنلاین- پاییز که رنگ می‌پاشد شهروندان دل می‌بندند به باران‌های پاییزی برای دمی نفس‌کشیدن. پاییزی که امسال به رسم گذشته نفس‌ها را در سینه حبس و گروه‌های حساس را خانه‌نشین کرد. پایتخت اما روزهای ابتدایی زمستان را با آسمانی آبی با تکه‌های برف شروع کرد. پنجشنبه مناطق بیست‌ودوگانه تهران سبز شدند. تهرانی‌ها بعد از مدت‌ها کوه‌های به برف نشسته را به تماشا نشستند.

ذرات معلق، متهم اصلی

وارونگی هوا، سوخت‌های دیزلی، موتورسیکلت‌های دودزا، خودروهای سنگین و خودروهای فرسوده متهمانی هستند که همیشه در گفتن از شاخص‌های آلودگی هوا پایشان به میان می‌آید. تهران این پاییز را هم با آلودگی هوا شروع و تمام کرد. آلودگی‌ای که صدای اعضای شورای شهر را هم درآورد، گلایه‌ها بالا گرفت و معترضان از «مه‌دود» تهران گفتند.

در میان انتقادات پای نهادهای مسئول هم به میان آمد. یکی مازوت را گناهکار اصلی معرفی کرد، دیگری خودروهای فرسوده را یادآوری کرد و شهروندان هم به تردد شبانه خودروهای سنگین اعتراض داشتند.

بحث‌ها بالا گرفتند و شاخص آلودگی هم از فرصت استفاده کرد تا کمی جابه‌جا شود. معاون نظارت و پایش اداره محیط‌ زیست استان تهران اما خودروهای دیزلی را متهم کرد. «عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است. خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند.»

محمد رستگاری گفت: «براساس گشت و پایش‌های مستمری که از تمام نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ‌مقیاس اطراف شهر تهران داشته‌ایم باز هم تأکید می‌کنیم هیچ ‌یک از این واحدها طی ماه‌های اخیر ازجمله آبان و آذر اقدام به مصرف سوخت مازوت نکرده‌اند.»

هر چند سیدآرش حسینی‌میلانی، رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای اسلامی شهر تهران، سی‌ام آذر گفته بود که احتمال مصرف سوخت مازوت یا گازوییل آلوده وجود دارد.

طی سال 97 اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رأی ندادند و موضوع «خرید فیلتر دوده»  از ردیف این اعتبار حذف شد. علاوه بر این همواره به شورای تهران به‌دلیل اختصاص‌ندادن تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها انتقاداتی وجود داشت

طی سال 97 اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رأی ندادند و موضوع «خرید فیلتر دوده» از ردیف این اعتبار حذف شد

حدود 40 تا 60 روز از سال، تهران در شرایط آلودگی به ‌سر برد. آلاینده‌های شاخصی که بیشترین روزهای آلوده را رقم ‌زدند، ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون بودند. ذراتی که گاهی در برخی ایستگاه‌ها عددشان را به 160 تا 170 هم رساندند. هر چند مطالعات و بررسی‌ها نشان از این دارند که 60درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است. منابعی که مطالعات می‌گویند نصب فیلتر دوده راهکار ساده مقابله با آن است. طی سال 97 اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رأی ندادند و موضوع «خرید فیلتر دوده»  از ردیف این اعتبار حذف شد. علاوه بر این همواره به شورای تهران به‌دلیل اختصاص‌ندادن تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها انتقاداتی وجود داشت. تجریشی پیش از این نیز اظهار کرده بود که شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها هم خودداری کرد. متأسفانه در حال حاضر هیچ گزینه‌ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود؛ چون شورای شهر تهران هیچ برنامه‌ای برای این امر ارایه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه‌ای اختصاص نداده است.

«ممنوعیت تردد خودروهاى سنگین، دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح و نخاله‌های ساختمانی در سطح استان تهران از امروز تا اطلاع ثانوى از سوى پلیس راهور اعمال می‌شود»

از امروز ممنوع شد

محدودیت‌ها پای موتورسیکلت‌های دودزا  و خودروهای سنگین را هم گرفت تا ترددشان از امروز ممنوع شود. تردد خودروهاى سنگین، دیزلی و موتورسیکلت‌های دودزا از امروز تا اطلاع ثانوى ممنوع شد. به گفته مشاور عالی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پلیس راهور از امروز از تردد موتورسیکلت‌های دودزا در تهران جلوگیری می‌کند.

شهریار افندی‌زاده درباره تردد موتورسیکلت‌های دودزا و خودروهای سنگین گفت: «ممنوعیت تردد خودروهاى سنگین، دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح و نخاله‌های ساختمانی در سطح استان تهران از امروز تا اطلاع ثانوى از سوى پلیس راهور اعمال می‌شود.»

افندی‌زاده از ابلاغ جدید به شرکت اتوبوسرانی تهران گفت: «خاموش‌کردن اتوبوس‌ها در پایانه‌ها از امروز به شرکت اتوبوسرانی تهران ابلاغ شد.» مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در توضیح این تصمیم گفت: «در فصل زمستان معمولا به دلیل سرماى هوا بخاری‌ها فعالند از این‌رو اتوبوس‌ها معمولا حدود 15دقیقه درجا کار می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم این زمان را هم کاهش دهیم.»

به گفته افندی‌زاده، در حال حاضر کارگروهی در حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تشکیل شده که هم بتواند مصوبات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران را که زیر نظر استاندار محترم است، انجام دهد و هم با کمک سازمان محیط‌ زیست اقدامات لازم را برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک انجام دهد.

تردد خودروهاى سنگین، دیزلی و موتورسیکلت‌های دودزا از امروز تا اطلاع ثانوى ممنوع شد
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.