غافلگیری در صعود

جسد 11 کوهنورد در ارتفاعات شمال تهران پیدا شد

صفحه اینستاگرام‌شان، نوع پوشش و لباس‌هایشان، تجهیزات‌شان و سابقه‌های کوهنوردی‌هایشان نشان می‌دهد که با تجربه بودند. اکثر آنهایی که در میان برف‌های خشمگین ارتفاعات تهران قربانی شدند، سال‌ها بود که کوهنوردی می‌کردند.

صعود به قله‌ها برایشان کاری تکراری و راحت بود. اما این بار بهمن غافلگیرشان کرد. بهمن زمستانی کوهنوردان تهرانی را شوکه کرد. آنهایی که صعود اولویت زندگی‌شان بود. حالا اما صعودشان به سمت مرگ رفت. دیگر از عکس‌های صعود خبری نیست. از حالا به بعد پیج اینستاگرام این کوهنوردان خالی از قهرمانی آنها می‌ماند.

کوهنوردان باسابقه

بیشتر جانباختگان از کوهنوردان حرفه‌ای بودند. آنهایی که با سابقه‌ها زیاد صعودهای مختلفی را تجربه کرده بودند. دکتر مصطفی فاطمی عضو باشگاه کوهنوردان تهران بود. او که با هم‌تیمی‌های خود راهی ارتفاعات آهار شده بود، در بهمن غافلگیر شد. قرار بود قله قلعه دختر را فتح کنند. قرار بود به ارتفاعات 3‌هزار و 180 متری برسند. تنها 4 ساعت بود که راه افتاده بودند.

دکتر به‌تازگی مربی شده بود. مربی همین تیمی بود که راهی ارتفاعات آهار شدند؛ اما درست ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر بهمن سرازیر شد. اما آنها هرگز تصور نمی‌کردند که این بهمن برایشان به بهای جان‌شان تمام شود.

غافلگیری دکتر در بهمن

کمال برمکی، رئیس باشگاه کوهنوردی تهران، در همین تیم حضور داشت. او درباره جزئیات این حادثه مرگبار به خبرنگار «شهروند» گفت: «بهمن در یال روبه‌رویی سرازیر شد؛ یالی که ما در آن قرار داشتیم، در معرض بهمن قرار نداشت. برای همین اصلا فکرش را نمی‌کردیم که این طور غافلگیر شویم. ساعت 8 صبح روز جمعه بود که راه افتادیم. می‌خواستیم به قله قلعه دختر صعود کنیم. ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر بود. ما در یال روبه‌رویی بودیم. پیش‌بینی بهمن می‌شد؛ اما یالی که ما در آن قرار داشتیم اصلا در معرض بهمن نبود. ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر ناگهان در یال روبه‌رویی بهمن سرازیر شد؛ آن‌قدر سنگین بود که موج آن شکست و سمت ما آمد.»

در این تیم کوهنوردی تنها دکتر مصطفی فاطمی بود که قربانی شد. بقیه توانستند از این بهمن جان سالم به در ببرند: «دکتر فاطمی نمی‌دانم چرا زیر بهمن ماند و نتوانستیم او را پیدا کنیم. ما  هر کدام به نحوی توانستیم از زیر بهمن بیرون بیاییم. ما که نجات پیدا کرده بودیم، به دنبال بقیه گشتیم و همه را سالم از بهمن بیرون کشیدیم؛ اما نتوانستیم دکتر فاطمی را پیدا کنیم. او زیر بهمن ماند. به نیروهای هلال ‌احمر گزارش دادیم. درنهایت امدادگران به همراه آتش‌نشانی و تیم کوهنوردی توانستند جسد دکتر را پیدا کنند. مصطفی فاطمی پنجاه‌ویک ساله بود. او دو فرزند داشت، چهار ‌سال پیش عضو باشگاه کوهنوردان شده بود، به صعودهای زیادی دست پیدا کرده بود. در کل کوهنورد بسیار حرفه‌ای بود.»

اهدای اعضای بدن دکتر

پیکر دکتر سیدمصطفی فاطمی که از سردبیران سابق ایسنا بود، پس از تشییع با حضور خانواده و دوستدارانش در بهشت زهرا آرام گرفت. همچنین با وصیت او و با توجه به اینکه کارت پیوند عضو داشت، با موافقت خانواده‌اش، اعضایی از بدن او که قابلیت پیوند داشتند، اهدا شد.

مصطفی فاطمی دندانپزشک و متخصص مواد دندانی و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی و مدتی رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بود. او در اوایل دهه ۸۰ شمسی مسئولیت سردبیری ایسنا را بر عهده داشت. او در سال‌های اخیر با عضویت در باشگاه کوهنوردی تهران صعودهای زیادی انجام داده بود و در صخره‌نوردی و اسکی نیز فعالیت داشت.

مرگ کوهنورد باسابقه

یحیی انصاری نیز یکی دیگر از قربانیانی بود که در کلک‌چال جان باخت. او نیز عضو باشگاه کوهنوردان تهران بود. او اما با تیم باشگاه همراه نبود و به همراه دوستانش به کلک‌چال رفته بود. کمال برمکی در این زمینه نیز به «شهروند» گفت: «یحیی انصاری نیز حدودا 6 سالی می‌شد که عضو باشگاه بود. وقتی کسی عضو باشگاه کوهنوردی می‌شود قطعا تجربه بسیار زیادی دارد؛ چون باید تمام مراحل مثل کارآموزی‌های کوهپیمایی در برف و یخ را بگذراند. یحیی انصاری پنجاه‌ودو ساله نیز یکی از باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین کوهنوردان ما بود. با مرگ این دو نفر، باشگاه کوهنوردان تهران دو کوهنورد باسابقه و حرفه‌ای را از دست داد. اما بقیه قربانیان عضو باشگاه نبودند.»

پدرم عاشق کوه و طبیعت بود

مهدی انصاری پسر یحیی انصاری است. پسری که از مرگ پدر بسیار شوکه شده است. او در گفت‌وگو با «شهروند» گفت: «پدرم 12 سال کوهنوردی کرد. عاشق صعود بود. همیشه می‌گفت آرزویش این است که در صعودهایش جاودانه شود. قله سبلان و دماوند ازجمله قله‌هایی بود که فتح کرد. معمولا در صعودهایش حوادث مختلف دیده بود. ولی کوهنورد آماتوری نبود و می‌توانست این جور مسائل را پیش‌بینی کند. حتی تجهیزات لازم با خود می‌برد؛ اما این بار غافلگیر شد.

پدرم گرفتار بهمن نشد. او در بوران یخ زد. با دوستش به کوه رفته بودند. ساعت چهار و نیم صبح راه افتادند. هوا عادی بود. برف تمام شده بود. قله را فتح کردند. آن روز فقط 5 نفر بودند که به قله رسیدند؛ دو نفرشان پدرم و دوستش بودند. وقتی داشتند از قله پایین بر می‌گشتند گرفتار بوران می‌شوند.  ناگهان هوا بد می‌شود. پدرم از سرما هوشیاری اش را از دست می‌هد. پدرم از سرما مرد. تا دوستش به پایین برود و کمک بیاورد جانش را از دست می‌دهد. از ساعت 12 تا سه و نیم در بوران مانده بود. پدرم هیچ بیماری نداشت. فقط عشقش این بود که به دل کوه بزند. او 58 سال داشت. من 22 ساله هستم و یک خواهر بزرگ‌تر هم دارم. در خانواده ما فقط پدرم کوهنورد بود. شغلش هم پیمانکار ساختمان بود. او همیشه به دل کوه می زد. الان بسیار شوکه ایم که این اتفاق برایش افتاده است.»

پوشش‌های مناسب کوهنوردان

زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» درباره این حادثه گفت: «در میان قربانیان فقط دو نفر عضو باشگاه کوهنوردان بودند اما از نوع پوشش بیشتر آنها می‌شد تشخیص داد که اکثرشان حرفه‌ای بودند؛ چون لباس‌های مخصوص و حتی جی‌پی‌اس به همراه داشتند یعنی تجهیزات و پوشش آنها خبر از حرفه‌ای‌بودن‌شان می‌داد ولی در بین‌شان هم کسانی بودند که کاملا بدون تجهیزات رفته بودند و لباس‌هایشان هم مناسب نبود. با این حال همگی کوهنورد بودند ما از این اتفاق شوکه شده‌ایم.»

وداع تلخ با امیرهوشنگ

در میان قربانیان کوهنورد پنجاه‌وچهار ساله‌ای دیده می‌شد. امیرهوشنگ سرآبادی، مردی که پیکر بی‌جان او از زیر خروارها برف و یخ بیرون کشیده شد، دوستانش با او وداع کردند و اشک ریختند. یکی از آنها در این باره گفت: «امیرهوشنگ کوهنورد بسیار حرفه‌ای بود. ما با هم به صعودهای زیادی دست پیدا کرده بودیم. علم‌کوه یکی از همین صعودهاست. امیرهوشنگ مرد خوش‌قلب، با‌اخلاق، توانمند و آرامی بود. او آخرین روزهای خدمتش را سپری می‌کرد و قرار بود به‌زودی بازنشسته شود. آخرین صعود‌مان هفته قبل به ارتفاعات کلک‌چال بود. این هفته هم قرار بود روز پنجشنبه با هم صعود کنیم اما او برایش کاری پیش آمد و تصمیم گرفت که به ‌جای پنجشنبه، جمعه صعود کند. روز جمعه حرکت کرد، آسمان صاف بود اما گویا در ارتفاعات ناگهان بوران شد. این اتفاق همه ما را شوکه کرده است.»

مرگ کوهنورد کوهدشتی

کوهنورد کوهدشتی نیز در حادثه سقوط بهمن در «کلک‌چال» تهران جان باخت. محسن محمدی، کوهنورد کوهدشتی، به دلیل سقوط بهمن در ارتفاعات «کلک‌چال» تهران جان خود را از دست داد. او به‌تازگی توانسته بود ۳۱ قله ایران، «طرح سیمرغ» را فتح و در کارنامه ورزشی خود ثبت کند.

عشق زیاد به طبیعت

نامش اشکان است، دکترای شهرسازی داشته و استاد هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده است. صفحه‌ اینستاگرامش پر از عکس‌های کوهستان است. تصاویری از صعودهای او به قله‌های بلند و پربرف. عاشق کوه بود. عاشق طبیعت تمام عکس‌ها و تصاویرش با لباس کوهنوردی و در طبیعت و کوه است. عکس پروفایلش اما با یک کودک بسیار بامزه است. مشخص است که کودک خودش است؛ 182 عکس همه آنها نیز از صعود و کوه و طبیعت. اشکان رضوانی نیز یکی دیگر از قربانیان حادثه وحشتناک روز جمعه است.

مأموریت 100 امدادگر در ارتفاعات

دو روزی است که نیروهای امدادی هلال ‌احمر و آتش‌نشانی در میان مناطق یخ‌زده جست‌وجو می‌کنند؛ 11 جسد پیدا شد و جست‌وجوها به پایان رسید. محمدباقر محمدی، معاون امداد‌ونجات جمعیت هلال ‌احمر از مرگ 11 کوهنورد بر اثر ریزش بهمن در ارتفاعات تهران خبر داد.

او درباره عملیات در ارتفاعات شمال تهران گفت: «اواخر هفته‌ای که گذشت، بر اثر حوادث جوی تعدادی از کوهنوردان در ریزش بهمن گرفتار شدند. در این حادثه 11 نفر از کوهنوردان؛ یعنی 10 نفر در کوهستان و یک نفر در بیمارستان، تا ظهر روز یکشنبه جان خود را از دست دادند. براساس تماس خانواده‌ها با جمعیت هلال‌ احمر ۲۳ نفر مفقود اعلام شده است. دو نفر در منطقه دارآباد در وضع نامعلوم مانده بودند.»

معاون عملیات امدادونجات جمعیت هلال ‌احمر با اعلام اسامی این جانباختگان گفت: «یحیی انصاری، اشکان رضوانی، ‌هادی بهادری، محسن محمدی و کوروش کاشفیان از کوهنوردان جانباخته منطقه کلک‌چال بودند و بالگرد اجساد آنها را به پایین منتقل کرد. همچنین امیر هوشنگ سرآبادی در منطقه کلک‌چال به صورت زمینی به پایین منتقل شد. سید محمد فاطمی در منطقه آهار، اصغر کنعانی، علیرضا قادری زاهدی و اسماعیل جلیلوند از اسامی دیگر جانباختگان است.»

او با بیان اینکه عملیات جست‌وجو از هفتم دی ماه آغاز شده است، ادامه داد: «۲۰ تیم عملیاتی واکنش سریع در قالب ۱۰۰ نیروی تخصصی و نجات کوهستان به منطقه اعزام شدند. آنها با همراهی کوهنوردی و هیأت کوهنوردی و انجام ۹ سورتی پرواز بالگرد در ۵ ساعت پرواز امدادی برای کشف جانباختگان به منطقه رفتند.»

عملیات آتش‌نشانان

همچنین سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، از ادامه جست‌وجو برای یافتن کوهنوردان مفقودشده در ارتفاعات شمال تهران خبر داد.

او در این‌باره گفت: «در پی حوادث پیش‌آمده به دنبال ریزش بهمن و وقوع کولاک در ارتفاعات و کوهستان‌های شمال تهران، نیروهای هلال ‌احمر زحمات زیادی کشیدند و موفق شدند تعدادی از افراد گرفتارشده را از زیر بهمن خارج کنند. همچنین روز یکشنبه نیز دو گروه کامل شانزده نفره از امدادونجات و سازمان آتش‌نشانی تهران با امکانات کامل به همراه گروهی از همکاران در جمعیت هلال ‌احمر به مناطق و ارتفاعات کلک‌چال اعزام شدند. این تیم‌ها صبح روز یکشنبه عملیات خود را آغاز کردند.»

گزارش تصویری این خبر را در اینجا ببینید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.