«22» عدد بزرگی است

جزئیات نظرسنجی تلفنی «شهروند آنلاین» از 100 زن و مرد پایتخت‌نشین درباره واکسن ایرانی کرونا

بعد از اعلام رسمی درباره آغاز تزریق آزمایشی واکسن ایرانی کرونا روزنامه شهروند از ساکنان شهر تهران پرسید: «آیا برای تزریق آزمایشی واکسن ایرانی کرونا، داوطلب می‌شوید؟»

در این گزارش با بکارگیری از نظرسنجی تلفنی و به‌دست آوردن آمارها سعی شده است تا بخشی از نظرات مردم جامعه را درباره این کار داوطلبانه به‌دست بیاوریم. این نظرسنجی با حجم نمونه 100 نفر از افراد ساکن شهر تهران و به صورت تصادفی اجرا شد. براساس نتایج نظرسنجی«شهروند آنلاین» درباره واکسن ایرانی کرونا در تهران، مشخص شد 22‌درصد از پایتخت‌نشین‌ها حاضر هستند تا به صورت داوطلبانه واکسن ایرانی روی آنها تست شود.

داوطلب هستم

با این تعریف 22 داوطلب از بین 100 شهروند، عددی بزرگ و قابل تأمل است. چراکه، نه‌تنها صحبت از واکسن کرونا در میان است بلکه این واکسن قرار است فعلا به صورت آزمایشی به داوطلبان تزریق شود. از این 22 شهروند که هرکدام با دیدگاه و انگیزه‌ای متفاوت اعلام داوطلبی کردند 9 نفر زن و 13 نفر مرد بودند. یکی از مردان داوطلب درباره انگیزه‌اش به «شهروند آنلاین» می‌گوید: «حاضرم جانم را هم برای مردم کشورم فدا کنم.» و زن 35 ساله‌ای نیز معتقد است داوطلب شدن برای نجات جان عزیزانش دوست‌داشتنی است.»

داوطلب نیستم

در مقابل این تعداد، 78‌درصد از این جامعه آماری حاضر نبودند که به صورت داوطلبانه واکسن ایرانی کرونا به آنها تزریق شود. از این تعداد 35 نفر زن و 42 نفر مرد بودند. در این نظرسنجی اکثریت مردم به دلیل ناشناخته بودن واکسن ایرانی کرونا و عدم اعتماد به سیستم تولید واکسن در ایران نسبت به این مقوله اظهار بی‌اعتمادی کردند. بسیاری از آنها معتقد بودند که مسئولان باید برای واکسن آزمایشی کرونا داوطلب شوند. از طرف دیگر عده‌ای نه‌تنها نسبت به واکسن ایرانی اظهار بی‌اعتمادی کردند بلکه حتی حاضر به تزریق واکسن‌های خارجی کرونا هم نبودند.

سن پاسخگویان

از 100 نفر پاسخگویان این نظرسنجی 10درصد از داوطلب‌ها زیر 30‌سال و 54درصد از آنها بین سنین 30 تا 50 سالگی بودند و 36‌درصد از داوطلبان واکسن ایرانی کرونا را گروه سنی بالای 60‌سال تشکیل ‌داد. در مقابل این تعداد، 12‌درصد از غیرداوطلبان زیر 30‌سال سن و 64‌درصد بین 30 تا 50‌سال و 24‌درصد دیگر بالای 60‌سال سن داشتند.

نظرسنجی تلفنی «شهروند آنلاین» از 100 زن و مرد پایتخت‌نشین درباره واکسن ایرانی کرونا

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.