کتابی به مناسبت تولد استاد

کتاب «سنایی و عطار؛ دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» منتشر شد

غلامحسین یوسفی: «دوست و همشهری هنرمند من، آقای محمدرضا شجریان، شعر منظور را همراه ساز در سه گاه به آواز خواند و آن را در نوار ضبط و پخش کردند و نعمت شنیدن مکرّر این ترانه بهشتی را به دوستداران شعر و موسیقی ارزانی داشت. از آن زمان هر گاه که حالی دست می‌دهد، شعر سنایی را با صدای روح‌پرور شجریان، همگام با مضراب موزون حرکات آقای فرامرز پایور می‌شنوم.»

پنجم دی‌ ماه سالروز تولد استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی بود و ناشر نیز همزمان با تولد ایشان از کتاب «سنایی و عطار؛ دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» رونمایی کرد. این کتاب در واقع برگرفته از برنامه تلویزیونی «معرفت» است که سال‌هاست از شبکه چهار سیما پخش می‌شود؛ برنامه‌ای با فحوای فلسفی و عرفانی در قالب گفت‌وگوی استاد غلامحسین دینانی و اسماعیل منصور لاریجانی. حالا چند روز از تولد استاد دینانی گذشته، کتاب ایشان نیز که برگرفته از همین برنامه تلویزیونی بود، به کتابفروشی‌های مختلف راه پیدا کرده و می‌توان آن را تهیه کرد.

فحوای کتاب اما همان طور که پیداست به اندیشه‌های حکیم سنایی و عطار نیشابوری می‌پردازد. زنده‌یاد غلامحسین یوسفی در کتاب «چشمه روشن» درباره خاطرات خود با اشعار حکیم سنایی، یادکردی خواندنی دارد: «دوست و همشهری هنرمند من، آقای محمدرضا شجریان، شعر منظور را همراه ساز در سه گاه به آواز خواند و آن را در نوار ضبط و پخش کردند و نعمت شنیدن مکرّر این ترانه بهشتی را به دوستداران شعر و موسیقی ارزانی داشت. از آن زمان هرگاه که حالی دست می‌دهد، شعر سنایی را با صدای روح‌پرور شجریان، همگام با مضراب موزون حرکات آقای فرامرز پایور می‌شنوم.» (ص129) مقصود زنده‌یاد یوسفی شعر معروف «ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی» است. این شعر را دیگر خوانندگان ایرانی نیز خوانده‌اند؛ خوانندگانی نظیر حسام‌الدین سراج و محسن چاوشی. در واقع شاید مشهوترین اثر سنایی نزد مردم نیز همین شعر باشد؛ شعری که از حکیم و عارف و شاعر قرن ششم هجری به یاد مانده و استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی نیز بارها به بسط دیدگاه‌هایش پرداخته است.  از سنایی غیر از دیوان اشعار، حدیقه الحقیقه نیز بر جای مانده است که می‌توان آرای اخلاقی او را در این کتاب نیز پی گرفت. او الهام‌بخش بزرگانی چون عطّار و مولوی بوده است؛ چنانچه مولانا درباره این دو شاعر و عارف بزرگ گفته است: «عطار روح بود و سنایی دو چشم او/ ما از پی سنایی و عطار آمدیم».

درباره عطار اما باید گفت شاید مهم‌ترین اتفاق در سال‌های اخیر، انتشار تصحیح‌های استاد محمدرضا شفیعی کدکنی از آثار او بود. هر چند پیش از تصحیحات استاد شفیعی، بسیاری از محققان و پژوهشگران بزرگ ادبیات کلاسیک ایران آثاری در این باره منتشر کرده بودند؛ ازجمله سعید نفیسی با کتاب «جست‌وجو در احوال و آثار فریدالدین عطّار نیشابوری»، هلموت ریتر با کتاب «دریای جان»، اسپیس در کتاب «محمود غزنوی در نظر فریدالدین محمد عطار نیشابوری»، بدیع‌الزمان فروزانفر در کتاب «شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری»، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب «کاروان حله»، راینترت در «دانشنامه ایران»‌ و…. اما آنچه استاد دینانی در مجموعه گفت‌وگوهای خود درباره عطار به آن رسیده است، در واقع تحلیل اندیشه‌های فلسفی و عرفانی اوست؛ تفکراتی که به قول مرحوم بدیع‌الزمان فروزانفر: «متوجه افقی برتر از زیبایی ظاهری و یکسر در ستایش و نیایش جمال بی‌مثال و لایزال یزدانی است.»

حالا همزمان با انتشار کتابی دیگر از استاد دینانی، انتظار می‌رود بار دیگر به آثار او نیز توجه شود؛ آثاری نظیر «دفتر عقل و آیت عشق»، «کلمات طاهر» (شرح کلمات قصار باباطاهر عریان)، «آفاق تفکر» و…. کتاب «سنایی و عطار؛ دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» نیز در ۱۴۸ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.