دولت برای پرداخت یارانه‌ها سهام پالایشی خود را به بانکی‌ها فروخت

تعیین تکلیف ۴۳۵ هزار میلیارد ریال از باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایشی

هیأت دولت در جلسه عصر یکشنبه و در اجرای جزء (۲) بند (الف) ماده واحده قانون الزام دولت به پرداخت یارانه‌های کالا‌های اساسی از طریق واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی، صنعتی و بیمه‌ها و بانک‌ها، با واگذاری باقیمانده سهام دولت در تعدادی از شرکت‌های بورسی به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت موافقت کرد.

هیأت دولت در جلسه عصر یکشنبه و در اجرای جزء (۲) بند (الف) ماده واحده قانون الزام دولت به پرداخت یارانه‌های کالاهای اساسی از طریق واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های پالایشی، صنعتی و بیمه‌ها و بانک‌ها با واگذاری باقیمانده سهام دولت در تعدادی از شرکت‌های بورسی به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت موافقت کرد.

در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، برگزار شد، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی‌سازی) مکلف شد مجموعا معادل مبلغ ۴۳۵ هزار میلیارد ریال از باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین – هپکو و ایران ترانسفو را به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت واگذار کند.

همچنین انتقال‌گیرندگان مکلفند معادل ۱۴۵ هزار میلیارد ریال از بهای سهام مورد واگذاری را به نسبت میزان تعیین‌شده  به وسیله وزارت امور اقتصادی و دارایی به صورت اقساط طی چهار قسط مساوی (ماهیانه تا پایان سال جاری) بدون سود فروش اقساطی را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا با تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور صرف پرداخت به مشمولین شود.

لازم به ذکر است معادل ۲۹۰ هزار میلیارد ریال از سهام موضوع این تصویب‌نامه بابت تأدیه بدهی دولت به بانک‌های فوق واگذار می‌شود.

پرداخت کلیه کارمزد و هزینه‌های نقل‌وانتقال سهام موضوع این تصویب‌نامه بر عهده انتقال‌گیرندگان خواهد بود و نقل‌وانتقال این سهام از پرداخت مالیات نقل‌وانتقال معاف است.

اصلاح ۱۴۱ ردیف تعرفه‌ای از کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹

دولت در راستای تکلیف مقرر در ماده (۴) قانون مقررات صادرات و واردات و بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی، با اصلاح و تعیین (۱۴۱) ردیف تعرفه‌ای شامل کاهش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح ردیف تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹ موافقت کرد.

کاهش دوره ممنوعیت ترانزیت بنزین، نفت گاز و هیدروکربورهای مشابه

هیأت وزیران با توجه به توازن قیمت‌های صادرات دریایی و خشکی فرآورده‌های نفتی کشور در شرایط فعلی و عدم امکان سوء استفاده در این زمینه، پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر کاهش دوره ممنوعیت عبور (ترانزیت) بنزین، نفت گاز و هیدروکربورهای مشابه از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه از پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ را به تصویب رساند.

گفتنی است، محموله‌های موجود در بنادر و گمرکات جنوبی کشور نیز مشمول این تصویب‌نامه هستند.

اعلام نظر دولت در خصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس

دولت در ادامه ضمن اعلام نظر در خصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگانی را برای پیگیری طرح‌های مربوط تعیین کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.